• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • morotsland

Och jag som har en gardin som sängöverkast OCH rosa kläder på sonen, jag mpåste kanske undersökas

• MarcusEmelinJosefinesMamma

Bonanza .. det verkar som om det stora problemet är människor som du :/
    Som anser att den enda rätta åsikten är din egen.
    Det är trångsynt att endast kunna se det ur sitt eget perspektiv.
    Du anser att alla som inte håller med dig har fel.
    Du anser att om alla tänkte som DU skulle risken för mobbning att minska.
    Fine ... Så tycker du och det är din rätt som människa att få uttrycka dina åsikter.
    Men nu vänder vi på steken ...
    Jag anser att pojkar skall kläs som pojkar och inte som flickor dvs med glitter å rosa mm.
    Vet du vad den STORA skillnaden är?
    Jo de är att detta är min PERSONLIGA åskit.
    Jag tycker det skall vara så.
    Och skulle alla andra tänka som mig så skulle risken för mobbning att minska!
    Öppna ögonen och INSE att det som är rätt för dig är kasnke inte rätt för nån annan å vise versa.

• Bonanza

MarcusEmelin - ursäkta? Nu ska vi se: du irriteras av pojkar som klär sig i rosa osv. Jag tycker att alla ska få klä sig som de vill. Du skulle se snett på min son, eftersom han har de kläder som han har. Jag tycker att alla ska få klä sig som de vill. Inte fan är det jag som skapar problem.

Och ja, jag tycker att min åsikt är den enda rätta i den här frågan. Precis som att jag tycker att den enda rätta åsikten är att vara emot nazism, för demokrati, emot barnaga, emot mobbning osv osv. Jag kan inte förstå hur man inte kan tycka att sin egen åsikt är den enda rätta i en fråga som rör ens eget barns väl och ve!

All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Majblomma12

MarcusEmelinJosefinesMamma, skillnaden är att Bonanzas sätt att resonera inte stämplar ett barn som konstigt eller avvikande, pga dess klädsel, vilket ditt synsätt onekligen gör. Det, om något, måste väl klassas som trångsynt?

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Molnet

Så härligt att se föräldrar använda mobbningsteorin som argument när det är de själva som skapar en grund för sina barn att mobba andra barn för att de inte har på sig sånt som pojkar "ska" och "bör" ha! Yes, vilken fin värld med fina människor vi lever i

• lövet2
    Pejgan - Det finns skrivna och oskrivna lagar. Om man tycker att någon lag är fel och knäpp, så kan man antingen lyda lagen ändå eller tillämpa civil olydnad. Om du t ex tycker att staten inte ska lägga sig i att du bränner eget brännvin, så är det din åsikt. Vill du kämpa för rätten att bränna din egen sprit, så kan du öppet och demonstrativt bygga en apparat, bränna en omgång och sedan tipsa tidningen. Jag skulle inte hålla med dig, men jag skulle respektera din kamp. Om du däremot "fegar" genom att lära din 10-åring hur processen funkar och sedan låta honom ta smällarna, då skulle jag inte respektera dig!

I Sverige, i det samhälle vi lever i nu, så är det en oskriven lag att flickor har flickkläder (fast med en viss frihet att plocka från pojkkläderna) och att pojkar har pojkkläder. De föräldrar som vill kämpa för likriktning inom klädmodet får gärna göra det - men själva! Föräldrarna kan demonstrera sin åsikt genom att ihärdigt visa sig offentligt i "fel" kläder. De skulle antagligen bli utskrattade för det mesta, men ändå respekterade av många. Den dagen då de nått sitt mål och kläder blir totalt könsneutrala, då är det dags att byta kläder även på småpojkarna. Innan dess tycker jag det är skamligt att använda småbarn som demonstrationsobjekt i sin kamp för neutrala kläder!
  • uniMog

Att vuxna kläder har olika passformar är rimligt eftersom män och kvinnor generellt sett har annorlunda kroppsform. Jag bär byxor, alla olika färger, kostym.. ja allt min man gör faktiskt. Min man får mer än gärna bära kjol sydd för hans kropp om han vill det.

Att barnkläder har samma uppdelning är inte rimligt eftersom barn har likadan kroppsform.

Att det skulle vara någon oskriven lag håller jag absolut inte med om. En norm, ja möjligen. Bland många iaf. Tyvärr. Att jag skulle vara tvungen att hålla mig till den tycker jag är rent befängt.

Och återigen, sluta säga att jag demonstrerar något! JAg sätter på mina barn de kläder jag tycker de passar i. Det har inget med mina politiska åsikter att göra utan min smak.  Varför vägrar du förstå det?

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Majblomma12

Lövet, syftar du då på kjolar och klänningar? Eller gäller det hela spektrat, inkusive färger? Vad är i så fall pojk- repsektive flickfärger? Jag har nämligen ingen aning om det, om vi bortser från det uppenbara (och löjliga) blå och rosa.

Vidare: ni som är emot att en pojke bär en enkel, rosa body - skulle ni ha lika svårt med att er man bar en rosa skjorta eller tröja, något som var synnerligern trendigt för några år sedan?

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • uniMog

....Iors syster tog upp något som jag tänkte skriva...

Eftersom alla människor har olika gräns för vad som är pojkigt/flickigt kan det inte vara en oskriven regel. Eller ja, en något korkad sådan eftersom alla har olika då.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • lövet2
    Majblomma12 skrev 2006-12-28 10:36:46 följande:
    Lövet, syftar du då på kjolar och klänningar? Eller gäller det hela spektrat, inkusive färger? Vad är i så fall pojk- repsektive flickfärger? Jag har nämligen ingen aning om det, om vi bortser från det uppenbara (och löjliga) blå och rosa. Vidare: ni som är emot att en pojke bär en enkel, rosa body - skulle ni ha lika svårt med att er man bar en rosa skjorta eller tröja, något som var synnerligern trendigt för några år sedan?
    Det gäller ofta modeller och mönster mer än färger. Skulle tro att 90% av den vuxna befolkning bara behöver kasta en blick på kläderna för att avgöra om det är pojk- eller flickkläder eller om de är könsneutrala. De övriga 10% förstår jag om de får bekymmer med den saken.
    Min man skulle få ha en rosa skjorta hur mycket han ville (jag bestämmer inte hans klädsel), men han skulle definitivt få gå för sig själv. Rosa skjortor var mycket riktigt trendigt för ett antal år sedan, och de bars också av just trendnissar - inte av vanliga män!
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?