• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Bonanza

MarcusEmelin - du förutsätter ju följande saker:

- att det ligger i generna att vilja ha vissa fäger och klädesplagg

- att det alltid har varit på samma sätt

- att barn har en medfödd vilja att klä sig enligt dagens standard

Eftersom du bevisligen har fel på varje punkt, faller hela ditt resonemang. Min son har ljusa lockar, och har gått till dagis i rosa mysdräkt. Exakt var ligger felet i det? Det enda fel jag ser, är att de med samma inskränkta åsikter och fördomar som du har, för dessa vidare till sina barn, och att era barn då ser snett på min son. Annars - inga problem.

Så förklara gärna för mig, vad är felet?

All I want for christmas is... a Loganbot!
  • uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 08:36:28 följande:
    Att välja sin egen väg .. Villken väg anser du att mina flick å pojkbarn kommer välja?Jag köper kläder efter MITT tycker och smak :) Vad jag köper avgör jag eftersom jag är den som handlar..Dock inte åt min stora som snart blir 12 år.Jag lär inte mina barn att det är rätt eller fel att Torsten går i flickkläder eller att det enda som är rätt i klädväg är mina val.Mina barn får välja själva då dom är tillräckligt gammla eller finner intresse i att vara med att välja kläder.
    Men jösses vad du läser in saker i det jag skriver.

Jag tror det är en klart större chans att min son väljer att ha rosa/flickiga kläder när han blir större än att din gör det. Det är väl inget konstigt? Precis som jag tror det är större risk att din son uppfattar att det är fel med rosa/flickigt på pojkar än att min son gör det. Sen kommer båda troligen märka det till slut ändå eftersom samhället ser ut som det gör, tyvärr.

Därifrån till att tro att din son absolut inte kommer våga ha rosa eller att min son absolut kommer att vilja ha det....nej knappast!
    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!

MarcusEmelin - du förutsätter ju följande saker:

Eftersom du bevisligen har fel på varje punkt, faller hela ditt resonemang.

*S*

Jasså . har jag skrivit allt de där?

Vart då nånstans??

Leta gärna upp de å visa mig sen de.

Om jag ska lägga ner energi på ännu en människa med tendenser att förvränga saker å ting...

OM du skulle hitta de så vill jag att det ska stå:

JAG förutsätter att följande saker:

Eftersom många anser att jag har fel på varje punkt...så var snäll och tala om för mig HUR de ska vara
    *hehe*

Nej det är inte konstigt.

Och jag är inte rädd att min son ska bli mobbare pga mina färgval..heller inte att din skúlle kunna bli ett mobboffer pga dina.

Så länge man lär sina barn att respektera andra människor för vad dom är inte för vad dom har på sig.

Självkännsla är ett mycket bra ord.

Man hjälper sina barn att bygga upp en självkännsla och att bli sympatisk mm mm MEN om jag tycker att det är fel å inte du så respekterar jag dig iaf för den människa du är.
    Dina åsikter står för dig och bara för att jag inte delar din uppfattning så betyder de inte att jag inte respekterar dig som person :)

• Isabellesmamma

Jasså ja okej du gör det...Men varför skriva en tråd om det då? Att du blir irriterad över föräldrar som klär sina barn efter sitt tycke och smak? För troligen gör väl de flesta föräldrar som du, klär dem efter tycke och smak!
    Jag trodde verkligen att detta handlade om att du ratade vissa kläder till en son, men gärna skulle välja samma kläder till en dotter?

Äh, jag är iallafall glad att jag inte är så trångsynt. För det anser jag att man är om man inte kan klä sitt barn i andra färger och mönster än utifrån det traditionella flick- och pojktänket.
    Visst, om man inte gillar rosa eller blommigt/glittrigt whatsoever så ska man ju inte klä sin son i det...Men då borde man ju inte klä en dotter i sånt heller, utan välja "pojkkläder" till henne också? Men det är ju tydligen också "fel"...Eller har jag missuppfattat hela grejen?

• lövet2

TS - Håller med dig helt! Låt de stackars pojkarna vara pojkar utan att försöka göra om dem till någon slags kopior av flickorna! Om föräldrarna längtar så mycket efter en dotter att de försöker låtsas att sonen är en flicka, då kanske de kan försöka adoptera ....

• uniMog

Lövet, så du menar på fullaste allvar att vi som inte klär våra barn enlgt normen försöker tvinga våra barn att byta kön och egentligen önskade oss ett annat kön?

• lövet2
    Pejgan skrev 2006-12-28 09:03:35 följande:
    Lövet, så du menar på fullaste allvar att vi som inte klär våra barn enlgt normen försöker tvinga våra barn att byta kön och egentligen önskade oss ett annat kön?
    Nej, inte alla! Många försöker nog bara demonstrera att de är feminister ....
  • uniMog
    lövet2 skrev 2006-12-28 09:04:42 följande:
    Pejgan skrev 2006-12-28 09:03:35 följande: Lövet, så du menar på fullaste allvar att vi som inte klär våra barn enlgt normen försöker tvinga våra barn att byta kön och egentligen önskade oss ett annat kön?Nej, inte alla! Många försöker nog bara demonstrera att de är feminister ....
    *asgarvar* Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Det kan alltså inte på något vis bero på att vi gillar kläderna vi sätter på barnen?
  • Bonanza

MarcusEmelin - nej men vad bra att du inte förutsätter dessa felaktiga saker! Dina tidigare uttalanden har dock pekat på att du gör det, men om du säger att så inte är fallet, får jag väl tro dig.

Då undrar jag: vad är felet? Om alla barn får lära sig att det är ok att ha på sig vad man vill, då försvinner ju risken för mobbning. Och vad är då felet? Vad är det som är så hemskt med att jag skickar min son till dagis i rosa mysdress med rosa pippi-strumpor? Är det en ren estetisk fråga? I såna fall kan ju jag säga att jag tycker synd om de barn som kläs "pojkigt" eftersom jag tycker att det är ohyggligt fult.

lövet - jag önskar mig inte en dotter. Jag älskar min son. Men i vår familj inser man att könet inte sitter i kläder och färger. Det är ju rätt elementär logik, egentligen.

All I want for christmas is... a Loganbot!
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?