• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Majblomma12

MEJM, trist attityd du uppvisar i ditt senaste inlägg. Det finns ingen anledning att förlöjliga andra, bara för att de väljer en annan väg än du.

När jag handlar till min son letar jag främst efter färger jag tycker om. Om det hänger en orange body på flickavdelningen, så bryr jag mig inte om det, eftersom jag gillar fägen. Eftersom jag inte har insikt om vad som är pojk- och flickfärger, och inte heller fått svar från er som tror er veta, så lever jag i lycklig ovisshet om de ev. blundrar jag gjort mig skyldig till.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Molnet

Vi som är födda på 70-talet måste ha haft puckade föräldrar som inte kom på den genialiska idén att klä oss flickor i rosa och pojkarna i blått. Nejmen just det, det var inte "inne" att dela upp könen på det sättet då, nej.

• enlitenbitkaka

Snacket här verkar va ganska insöat på stereotyper - antingen så är det blått/grönt med grävskopor eller så är det rosa med paljetter och princessor. Ni som är så inne på att det ska va tydliga könsskillnader: är det omöjligt för er att köpa pastellfärger till er son? (Nej då snackar vi INTE rosa) som ljusgult, ljusblått, ljusgrönt....riktiga pastellfärger. Eller naturfärger såsom brunt, vitt, beige?

Kommer inte VÄLJA tjejiga kläder till min son då jag inte heller skulle välja dem till min dotter - MEN vill ha ha den rosa tröjan med paljeter så självklart får han det.

Och varför verkar ni tycka det e värre att klä pojkar i flickkläder än vad det är att göra tvärtom?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.

De kanske skulle märkas OM jag hade nån i min omgivning som klädde sin/sina söner på de viset.
    Men de har jag inte.
    Men om jag tänker (dvs tänker å inte säger de e skillda saker) så NEj jag tror inte att mina barn skulle ta notis om de då.
    Inte dina barn heller för den delen om de nu skulle råka vara din son ja skulle tycka synd om.
    Därför att jag skulle ju inte glida fram till dig å säga:

Men fy fan va du e taskig mot din son.
    Hur kan du sätta på honom flick-kläder, har du missat att han e pojke eller?
    Du lill-killen i rosa .. DIG tycker jag synd om.
    Å du ska veta att din mammas åsikter inte delas av mig.

*hehe* De fattar du väll?!

Jag skulle inte säga de, jag skulle tänka de.
    Vad ja tänker är ingen som vet, hör eller ser.
    Så vida du inte tankeläsare.

Skulle du som anser att mina barn har begränsade klädfäger och en mamma som e trångsynt tala om det för mig då mitt barn var med du tyckte att som du gjorde?

Samma gäller ditt tänkade, du för över de på dina barn.
    Dom känner av din negativitet gentemot oss som gillar kill å tjej färger på kläder vi sätter på våra döttrar resp söner.

Är det de rätt då?

Får bara Du / Ni som sätter på era barn vad som hälst tycka å tänka så utan att det blir nått negativt av de?

I så fall har inte alla människor rätt till att ha en åsikt som skilljer sig från era.

Att era åsikter skilljer sig från mina betyder inte att era är dom enda rätta!

• Majblomma12

Molnet, visst var det en underbar tid? Alla barn sprang runt i velourdressar i rött, orange, brunt eller grönt och ingen tyckte det var något konstigt med det. Sköna, mjuka, lekvänliga kläder som passade alla.

• Majblomma12

Det verkar läsas selektivt i den här tråden. Fundersam

Jag frågar igen: vilka färger är flick- repsektive pojkfärger? Vilka mönster, figurer och symboler är pojk repektive flick?

"Molnet, visst var det en underbar tid? Alla barn sprang runt i velourdressar i rött, orange, brunt eller grönt och ingen tyckte det var något konstigt med det. Sköna, mjuka, lekvänliga kläder som passade alla."

Det var en underbar tid då de .. Men vad är det för tid nu då?

• Majblomma12

(Fan vad jag slarvar när jag skriver. Sorry... Generad)

• Molnet
    Majblomma12 skrev 2006-12-28 11:34:50 följande:
    Molnet, visst var det en underbar tid? Alla barn sprang runt i velourdressar i rött, orange, brunt eller grönt och ingen tyckte det var något konstigt med det. Sköna, mjuka, lekvänliga kläder som passade alla. Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
    Uppenbarligen var det inte så bra eftersom vissa av oss blev skadade eftersom vi fortsätter att vilja klä våra barn i färglada praktiska kläder framför pojkiga/flickiga 
  • Majblomma12
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 11:37:49 följande:
    Det var en underbar tid då de .. Men vad är det för tid nu då?
    Ja, det kan man verkligen fråga sig. Backlash var ordet...
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?