• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Junija

Hemskt om en kille skulle misstas för att vara tjej - vem vill vara det liksom??

Att klä en kille i rosa är ju förnedrande för en kille. Men tjejer är ju tack och lov "dåliga" nog att klä i rosa.

*ironisk*

Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • Mint

Hur kan det vara taskigt? Vad är det som gör blommor och ljusblått till flickkläder, egentligen? Bortom "det bara känns så" eller "jag tycker så, helt enkelt". Jag tror et är hälsosamt att fundera lite över vad man tänker ibland.

Och tro inte att du inte förmedlar de här attityderna till dina barn, för det gör du. De kommer att växa upp och bli äcklade över flickor i grått och pojkar i rosa och de som lider mest av et är väl ingen annan än de själva? Hur kan det vara synd om en pojke med rosa kläder om det är DU som lider av det?

• uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-27 09:02:35 följande:
    Usch ... Men de e ditt barn å ditt val.Du klär ditt barn som du vill å ja mina så som jag vill.Fast de e taskigt av dig att köpa flick kläder till din pojke!
    Varför taskigt? Vem bryr sig förutom du?
    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Mint

Jag började skriva det här inlägget i tråden om en pojke som fått en rosa cykel i julklapp med kom på att det passar bättre här:

Jag kan ju förresten säga att min lillebror som föddes 1988 fick en rosa trehjuling (jag tror faktiskt mina föräldrar skulle köpt en blå om de fanns men de var slut). Jättefin! Han hade otroligt mycket glädje av den (och jag med, det var ju rätt kul att cykla på den trots att mina ben var för långa...). Sedan hamnade den hos några yngre (pojk-)kusiner som även de cyklade som galningar på denna ROSA TJEJ-CYKEL (hur kan det vara en tjejcykel förresten när den bara använts av killar?).

När han var 4-5 år (i början på 90-talet alltså) var vi på semester och han fick en tröja med motiv från orten. Det fanns såklart massvis med motiv men han kunde bara tänka sig den ljuslila t-shirten med gulliga lamm på. Inga problem, han fick såklart den, och älskade den och blev inte retad för det heller trots att det var på det hårda 90-talet.

Nu är han 18. Satsar på att bli lärare, har flickvän, är osedvanligt mysig, klok, snäll, fördomsfri och trygg i sin roll som både man och människa. Han har långt hår, skägg och oftast gröna eller blå kläder. Byxor, inte kjol.

Är det synd om honom och har det någonsin varit det?

• kvabbso

TS!

Du har helt rätt...

... men du begränsar dig också! Varför inte löpa linan ut och klä ALLA barn efter deras egenskaper?
    Det är ju även skillnad på andra barn! Det vore bättre om det syntes ordentligt. Tjocka barn (en bit grisister runt halsen), barn med konstiga namn (grön dumstrut), skåningar (ska bära flaggan väl synlig på kläderna), göteborgare (sill på huvudet), smarta barn (guldkrona på huvudet), öronbarn (morötter i öronen), allvarliga barn (målade tårar på kinderna) etc. Skillnader är till för att poängteras, annars skulle vi ju inte alls veta hur vi ska bemöta varandra. Då måste vi kanske tala med varandra och iaktta varandra, usch vad jobbigt och tanketröttande!

Varför hejda sig vid barnen, förresten? Klä alla mammor som heter Jacqueline i volanger, alla pappor som är elektriker i petrolblått och gör för Guds skull så att alla som någon gång i sitt liv har besökt Säffle har en limefärgad nejlika bakom vänster öra!

Jag tycker DET är fint. Jättejättefint.

Oki, kvabbso: Självklart tycker jag så :)
    Tur att det finns nån som e förstående ;)

Munt: Oh ja man va bra då, tack för all fin information om cyklar, det var mycket spännande läsning!

Pejgan: Ja de gör jag.. men du bryr dig inte å de behöver du inte göra eller .. du behöver inte ens läsa här inne om du inte vill, trist med inlägg som heter vem bryr sig .. Fast å andra sidan har du inget bättre för dig så vassegooo :)

Osv .. osv ... osv ....

• capybara

Ha ha! Mina barn är neutrala. Roligt.

"Tycker du TS verkar vara väldigt rädd och osäker. Då är det enkelt för dig att lita till hur de klassiska reglerna för tex hur flickor och pojkar ska se ut. "

Heh .. jaha okej..Joo där ser man ?!

Rädd & Osäker så kan man ju oxå kalla mig.

Fast du .. FiaÅkotten De e helt ok att du skriver så.

Då menar du .. att jag är en svag människa då?

Som MÅSTE ha riktlinjer och regler att gå efter?

Jag har nog aldrig riktigt förstått varför jag är så osäker och rädd...Men då menar du att det handlar om att JAG sätter på och väljer "FEL" sorts kläder till mina barn?

*ASG*

Nu får ni väl ta å ge er?!

Hur kan det komma sig att NI som inte tycker som jag är så otrevliga, kommer med påhopp och spekulerar i hur vida man är en rädd människa?

Är det nån som skrivit nånstans att vi som inte tycker som ni anser att ni är rädda å korkade och ifråga sätter hur ni kan vara si eller så?

Ryck upp er nu :)

Varför är det så svårt att respektera att de finns folk som verkligen inte tycker som er att det är fint med "flick-kläder" på pojkar .. tex ?

Jag tex har verkligen skrivit ordagrant att jag respekterar andra människor men att jag inte skulle göra som dom .. då de gäller kläder.

• Merenwen

Men, ts, du tycker ju att folk som klär barnen i kläder som du inte tycker passar är taskiga? Att säga så är väl inte direkt snällt? Du kan säga att du respekterar andra människors val men att skriva så tycker inte jag visar på respekt?

"Fast de e taskigt av dig att köpa flick kläder till din pojke!"

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?