• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • sixie

nä här är en till som tycker som dig=)

• babyblomma

Jag håller med dig TS
    Min son har så kallat bara pojkfärger på sig..
    Jag äslkar att klä honom som en riktig liten pojke och jag hoppar gärna över allt rosa lila m.m då han faktiskt är en kille

• Merenwen

Nej, det är inte bara du. Många fler tycker så. Men det finns även många som inte håller med dig. Att det finns olika avdelningar i butikerna är inget argument varken för eller emot, inte heller att du blir irriterad. Det är bekvämt för människan att kategorisera och när något inte passar in så är det lätt att bli irriterad. Helt enkelt för att det inte är som man är van. Det är även bekvämt för butikerna att sortera färgerna så för att man har gjort det länge och det är bekvämt för föräldrar som vill dela upp könen att handla då. Däremot är det jobbigt att ändra sig eller anpassa sig. Jag tror att det är ännu en anledning till att folk blir irriterade när andra väljer att ändra på sådana saker.

• Cularanel

Jag kör generellt med 'pojk'färger, men visst har han även neutrala. En gång när jag var hemma hos min mor och hälsade på tog det slut på rena bodysar åt honom så mamma plockade fram en från någon gammal gömma. Den var vit med små rosa rosenknoppar på. Mådde nästan illa när jag såg honom, det såg så fel ut.

• zebran i Stilla havet

Jag tycker att barn ska ha barnfarger, jag. Och det ar banne mig alla farger, det.

• Koff

Jag tycker gott att man kan klä sina barn i dom färger man vill, men klär man sitt spädbarn i rosa så måste man ju vara beredd på frågor om vilket kön det är. Iofs så har jag rätt svårt att se om det är en pojke eller flicka oavsett så...ja, det kvittar egentligen.

Kan ju säga att en rosa tight tröja på en riktig man är bra sexigt så det väl egentligen inte färgen som är problemet i sig utan folks förutfattade meningar!

• Isolde

Oj, stackars TS. Då är det bäst att jag undanhåller mina barn från dig, för det går inte att se utifrån färgvalet vad kön de har. Och jag vill ju verkligen inte att du ska bli irriterad.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • bizzy

Jag holler ockso med dig TS. Jag blir lite trott po trodar som "skulle du kunna dopa dig son till Sten bara for att motarbeta konsdiskrimineringen?" eller "loter du sin son leka med barbie och bara klänning?" eeeh NEJ! jag tycker flickor ska fo vara det, och pojkar fo vara pojkar.
    (sen for ju alla foraldrar uppfostra sina barn som de vill, jag pratar bara om mig sjalv).

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?