• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?

Men Pallas .. jag har ju inte lärt mina barn att det är fel att en pojke har rosa eller att en flicka har bilar på sina kläder.

Jag köper kläderna och bestämmer vad jag sätter på mina barn. Vad dom sen vill ha då dom blir så stora att dom kan och får välja själva de lägger jag mig inte i :)

Men så länge jag bestämmer så blir de pojk å flick.

Mina barn är god självkännsla och jag är övertygad om att vill min son ha rosa då han blir stor, så köper han de oavsett vad han haft på sig då jag valt och köpt kläder i för färgval.

• Fia 74

Jag irriterar mig INTE på dom som "neutraliserar" sina barn rent utseendemässigt, men personligen så vill jag nog att mina pojkar ska ha ganska kort hår och lite grabbiga kläder. Visst, mina pojkar har rött i sin garderob, det tycker jag är snyggt! Men rosa... nääää, för mig är det en "tjejfärg". Att den frisyr/kläder jag väljer på mina killar ska ha en inverkan på hur "jämställt" dom uppfostras tycker jag är helt befängt! Jag och min man lever i en modern och jämställd relation och behandlar varandra med respekt och delar på hushållssysslorna. Enligt mig är det DET som formar barnens syn på jämställdhet.

Summa sumarum - folk får klä sina barn hur som helst, men kom inte och säg att mina pojkar blir "hårda" och får en vriden syn på jämställdhet bara för att dom har kort hår och blå kläder!

• Fia 74

TS - jag håller alltså med dig i mycket Min irritation är riktad mot dom som ser något fel i att klä sina pojkar i blått och flickor i rosa.

• Mint

Det är väl inget fel att klä pojkar i blått och flickor i rosa, det tror jag ingen tycker.
    Det vissa däremot tycker är fel är när det kombineras med att man INTE kan tänka sig att klä flickor i blått och pojkar i rosa! Det handlar inte om att tycka något är fel, det handlar i stället om att vidga sina perspektiv och tycka att FLER saker är RÄTT.

• Pallas

"jag har ju inte lärt mina barn att det är fel att en pojke har rosa eller att en flicka har bilar på sina kläder."

Jag tycker du gör det iom att du tänker "stackars Joel". Du kan nämligen inte dölja denna ståndpunkt för dina barn, även om du inte säger det rakt ut (får vi hoppas).

"Jag tycker du gör det iom att du tänker "stackars Joel". Du kan nämligen inte dölja denna ståndpunkt för dina barn, även om du inte säger det rakt ut (får vi hoppas)"

Vad jag tänker och säger är helt 2 olika saker.

Ta bara en sån enkel sak som att jag verkligen avskyr svamp..Tror du att mina barn äter svamp?

Vad jag tänker och vad jag säger det är helt olika saker.

Kanske du pratar om allt i dina barn närvaro..det gör inte jag.

Vad jag tycker och tänker vad gäller tex stackars Joel behåller jag för mig själv eller vuxna andra människor som här på fl tex eller nån av mina kompisar.

Jag vet inte om du kanske tror att jag sitter med min son i hans härliga blåa lekrum och säger .. Du Marcus .. idag var jag på öppnis med din lilla syster och där fanns det en pojke som hade flick kläder på sig, fy va konstigt va?
    Å du Marcus .. om du ser en människa som har FEL färger på kläderna dåp ska du spotta på den oki?!

Jag vet inte men jag antar att du inte har samma verbala nivå till dina barn som till vuxna människor.
    Jag diskuterar inte sådanna saker med mina barn.
    Och jag tror heller inte att det överhuvudtaget finns nån risk för att mina barn skulle ta skada av vad jag tänker.
    Eller att dom på nått sätt skulle bli påverkade.
    Heller inte att mina barn skulle ligga i nån slags riskzon att bli mobbare pga mina färgval.

• Pallas

"Jag vet inte men jag antar att du inte har samma verbala nivå till dina barn som till vuxna människor."
    Jo stort sett, lite anpassat efter deras mognadsnivå. Det jag pratar med vuxna om pratar jag också med barnen om, så att de förstår.

"Jag diskuterar inte sådanna saker med mina barn."
    Det behöver du inte, dina åsikter visar sig i de allra flesta fall genom kroppsspråk och övriga handlingar.

"Och jag tror heller inte att det överhuvudtaget finns nån risk för att mina barn skulle ta skada av vad jag tänker.
    Eller att dom på nått sätt skulle bli påverkade."
    Tyvärr är det oftast inte så enkelt, det är därför jag reagerar.

"Heller inte att mina barn skulle ligga i nån slags riskzon att bli mobbare pga mina färgval."
    Inte pga dina färgval utan pga din inställning till fenomenet.

Pallas .. jag kan prata med mina vänner om saker barn inte bör veta eller matas fulla av.

Om jag tex säger till min kompis .. Hörrö allvarligt .. ja va på öppnis idag å där fanns en flicka som inte va en flicka .. ja ddu vet ju..då gör ja inte detta med mina barn runt om kring mig.
    jag har sk vuxen tid oxå och behöver inte alltid prata så att barn förstår.
    Jag sitter inte med nått av mina barn i knät och använder detta som en godnatt saga :)
    Ja lovar
    *s*
    Man behöver inte överföra alla sina åsikter på sina barn.

Ta bara ett sånt aktuellt ord som negerboll (iaf här på fl) .. det är inget jag använder mig av då mina barn är med å bakar detta delikata bakverk ..Men om jag sitter med en väninna i telefonen på kvällen å babblar å hon frågar:
    vad har ni gjort då .. då kan jag säga att vi bakat Negerbollar :)
    Då mina barn är med har vi bakat Chokladbollar :)
    Det finns människor som klarar av att hålla en viss distans till vad som är lämpligt för små öron och inte.
    Jag anser inte att allt jag tänker och tycker förs över på mina barn.
    Det beror med all säkerhet på HUR man är som person.
    De du tycker är rätt för dig å de jag tycker är rätt för mig :_)

• malin ulrika

...jag kan bara säga att VAD JOBBIGT det måste vara att vara "två personer" hela tiden och ha OLIKA åsikts och ord-bankar liksom. Skulle jag aldrig klara av.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?