• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?

Men om jag säger till dig .. jag tycker det är taskigt av dig att snacka skit om grannen eller jag tycker du e taskig som inte vill ha svärmor på fika för du tycker inte om henne för att hon inte delar dina åsikter .. å de finns massor av taskiga saker .. MEN bara för att du inte vill ha svärmor på fika så anser jag inte att du är en dålig människa eller ser ner på dig!
    Jag tycker det är taskigt och trångsynt att du inte kan respektera hennes åskit som skilljer sig från din. DOCK anser jag inte att du skulle vara en usel människa som inte är värd att respekteras.
    Men jag tycker du är taskig emot svärmor..Men därmed inte sagt att jag inte respekterar dig som person.

SAMMA GÄLLER KLÄDER :)

Du får gärna göra din pojke till prinsessa men JAG skulle aldrig göra de.

´Jag ska och respekterar er som klär era barn i vad som hälst men jag som gillar pojk och flick är inte värd att respekteras?!

• enlitenbitkaka

Har inga barn men kommer INTE klä demframtida i typiskt pojke/flicka...tycker rosa kläder med rysh-pysh är vidrigt fult, likaså blå och gröna kläder med lastbilar på magen! Klär mig själv i naturnära färger såsom svart, vitt, grått, brunt, beige och så kommer jag även klä mina barn. Har ingenting med känsroller att göra för min del.

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Merenwen

Jag tycker att det är synd att en sådan här diskussion måste gå över i bedömningar av personer på detta vis, om de är taskiga eller inte, svaga eller inte. För när man skriver sådana saker får man även sådana svar och det är inte respekt i mina ögon. Man kan skriva och tycka sådana saker men då kommer folk att skriva liknande saker tillbaka och tycka annorlunda om en själv vilket kanske inte är så kul... Skulle det inte vara bättre att hålla det till att skriva att man tycker att något är "bra eller dåligt därför att..."? Eller spåna om hur människor fungerar på ett mer allmänt plan? Kanske inte ta allt så personligt? Eller låta bli att kommentera folk personligen? Det är det som är respekt tycker jag.

Fast detta är förstås fullständigt ot... Men jag tycker att det är synd för att jag tycker att ämnet egentligen är ganska intressant.

• Zeelita

Jag går ibland på tjejavdelningen när jag handlar till sonen, jag är bara så förbannad över att pojkar inte ska få vara söta. Han är en BEBIS låt honom få vara det nu medan han är liten. Det behöver inte vara drakar o hammare o grävskopor på hans babykläder...jag köper hellre en röd tröja med ett gulligt lamm på då. Tycker inte alls om att handla barnkläder här i Sverige eftersom det alltid finns tre gånger mer till tjejerna.,.vilket bara resulterar i att alla pojkmammor köper samma kläder till pojkarna. Kläderna jag köper till honom kostar en hel del & jag kommer absolut låta mitt nästa barn använda dem & då spelar det ingen som helst roll om det blir en pojke eller flicka.

• uniMog

TS, jag tror du missförstod mig

Jag undrade varför det skulle vara taskigt att klä en pojke i "flickkläder". Tror du en liten pojke bryr sig? Eller tror du att det är DU som bryr dig och gör det till en större sak än det är?

JAG älskar den här diskussionen och skriver frenetiskt i alla trådar jag hittar så nog bryr JAG mig allt

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • BigRed

jag tycker det är synd att det inte finns mer färger på pojkavdelningarna. jag tycker om färger. men det betyder inte att jag kommer klä min son i rosa och glittriga hårspännen.

tänk det måste ha varit enklare på 70talet då de färger som fanns va typ blått, brunt och vinrött. då slapp mammorna tjafsa om vad folk har för kläder på sina barn

Men precis som jag inte skulle vilja bli tagen för en karl så tror jag inte att en 10+ skulle vilja bli tagen för en tjej resp pojke.
    För mig känns det som det finns andra sätt att göra barnen jämställda. Ialla fall killar i min ålder va generellt rikitigt dåliga på hushålls arbete när dom flyttade hemifrån, medans det var fullt naturligt att flickor hjälpte till hemma.
    Veckopeng ska vara lika, utgifter för hobbies och prylar ska vara så lika som möjligt.
    Men viktigast för mig är lika ansvar..mkt mkt viktigare än könsuppdelade/neutrala kläder.

• uniMog

BigRed, en 10+ skulle jag inte "klä på" överhuvudtaget. De är stora nog att välja sina egna kläder. Men skulle min son vilja HA rosa och glitter så är det helt upp till honom.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • BigRed

ja visst dom kan klä sig själva. men det är fortfarande föräldrarna som köper och betalar kläderna..ialla fall sist jag kollade. Men har man barnen med sig absolut varje gång kläder ska köpas och att dom alltid får bestämma själva vad som ska köpas utan undantag då är det ju annorlunda.

Det är bara att acceptera. samma saker är inte viktiga för resten av sveriges föräldrar. Jag bryr mig inte vad andra klär sina barn i, det är inte mitt "problem".
    Jag gör vad som känns rätt för mig och min familj.
    Den dagen mobbing för att ta ett exempel är helt utplånat då kanske jag inte heller bryr mig om min son har rosa pastell kläder och glittriga hårspännen i håret. men nu ser inte amhället ut på det viset och jag tror det finns bättre sätt att ändra samhället på än att sätta min son på frontlinjen så att säga.
    för mig känns det viktigare att uppfostra honom till en bra människa med allt som för mig ingår i det än att han ska vara ett politisk budskap angående könsuppdelning av kläder.
    Jag skulle dessutom känna mig falsk eftersom jag själv inte klär mig könsneutrallt eller i typiska kill kläder. Jag använder fortfarande kjol och högklackat när jag ska vara uppklädd..

Pejgan :

Go morron :)

Jag tycker att pojkar ska få vara pojkar å flickor flickor juh :)

Enkelt.

Eftersom jag tycker som jag gör då de gäller färger så tycker jag att det är taskigt.

Ja menar ju givetvis inte att ett barn inte får ha en beige body med gröna byxor å vita strumpor *hehe* Klart att dom får de oavsett kön ... MEN om min bebis har de på sig så blir det nånting på dom här unisex färgerna som gör att det blir flickigt *ler*
    Tex kappahl´s ur snygga gröna byxor med glittriga revär..Jag tycker de skulle vara fruktansvärt vidrigt att sätta dessa byxor på en pojke *kräks lite*
    Då menar jag inte att det är själva handlingen i sig att KLÄ PÅ BARNET.

Pojken bryr sig inte å pojken bestämmer inte .. Men det är för mig ofattbart att en mamma överhuvudtaget sätter på en pojke flickkläder.
    Men om det är oki att sätta på barnet villka kläder som hälst .. pojkar i flickkläder så hur långt kan man inte gå då?
    Sätter man bikini på sin pojkbebis då man åker till stranden oxå?

Eller kanske lilla David kommer till dagis iklädd rosa veulor ders men glitter å lila strumpor och varför inte sätta på honom ett vackert hårband med lite "diamanter" åsså som pricken över I:t en liten gullig top under?
    Åh lilla söta David som hade kunnat vara en fin liten pojke kommer i till dagis i en pojkes kropp men som till det yttre inte får vara den han e därför att hans mamma VÄLJER åt honom å VÄLJER att vägra låta pojkar ha pojkfärger.
    NEJ han bryr sig förmodligen inte OM han är så pass liten att han ännu inte förstått dehär med fäger och kläder.
    MIN son har inget som överhuvudtaget påminner om flicka i klädväg..MEN då han blir stor å väljer själv å säger att han vill ha rosa eller liknande så får han köpa de då.
    Så länge det är jag som bestämmer över hans kläder så länge blir de POJKIGT :)
    De gillar ja.
    Sen kan dom mammor å pappor som väljer att klä sina söner som döttrar få göra det.
    Läste nånstans att nån fotat sin son i klänning.
    Vart går gränsen för vad som är acceptablet?
    Jag tycker att det är så osmakligt att göra på de viset, fast å andra sidan så .. Varsågoda gör era små fina pojkar till små transvestiter..För det är väll så att då en pojke / man klär sig i kvinnokläder kallas han väll så?

*fnisselifniss*

Nu kan vi skippa morrontidningen idag igen :)

Hehe ..............

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?