• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Greta05

Men hallå!det handlar om en FÄRG!
    Inte om spetsgardiner,oskrivna lagar osv.
    Tills barnet själv kan bestämma kläder,så är det väl ändå upp till barnets föräldrar vad barnet ska ha på sig?
    Rosa till pojke?Spiderman till flicka?osv
    HELT OK!
    För 17,det finns barn som går omkring utan kläder&mat,just nu...Som hade varit överlyckliga över ett klädesplagg överhuvudtaget!
    Tycker att det är helt vansinnigt att folk kan hetsa upp sig över detta ämne!
    Sorry,kan inte låta bli att tycka att detta är ett I-landsproblem.

• Bonanza

lövet - de vuxnas kläder är ju oerhört mycket mer könsneutrala än barnens! Alltså har vi ju redan kommit dit när det gäller de vuxna.

All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Majblomma12

Om det gäller mönster så undrar jag följande: kan pojkar ha Pippi, blommor och flätor på sina tröjor/koftor? Kan flickor ha Bamse och rutmönstrat på sina? Jag anser att det är helt neutrala symboler, men jag har fått höra av andra föräldrar att så är det minsann inte alls.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead

Du skulle se snett på min son..............NEJ de skulle jag inte, ja skulle tycka att det var taskigt emot honom.
    Alltså tycka synd om en pojke i flick kläder är inte desamma som att se snett på!

• Bonanza

marcusemelin - du tror inte att ditt "tycka synd om" märks då? En negativ känsla är en negativ känsla, och det är klart att min son märker det. Eller dina barn, som sedan anammar den negativa känslan.

• Greta05

Ts:varför tycker du att det vore taskigt att t ex Bonanza klär sin son "tjejigt"?

Hehe .. tänk att de ska vara så svårt att förstå att det finns anda människor som inte delar åsikter.
    jag har inte påstått att ni är sämmre männikskor för att ni sätter på era pojkar flickkläder.

Måste fråga er som gillar att sätta på era barn alla sorters kläder då riktar jag mig till er som har pojkar och klär dom i sk flickfärg...

Hur tänker ni då ni handlar?

Går ni raka spåret till flick avdelningen för att söka efter tex en tröja till er son i ljus rosa med prinsessor på?

Eller går ni bara in i butiken å slänger en blick åt båda hållen (då de brukar vara delat på 2 avd) Å sen går mot de som såg ut som ett "ahaa" den ska vi ha.

Eller ... Hur gör ni?

Tittar ni i barnets klädförvaring å tänker, Uj stackars orvar, han har ju inga kläder i ljuslila med glitter och volanger.
    Mitt barn ska ha alla tänkbara klädesplagg..så nu måste vi ut å shopa lite och styr sen stegen mot "stan" för att gå raka spåret till flickavd å leta efter nån vacker glamour tröja han inte har?

hur gör ni??

• uniMog

JAG spontanshoppar när jag hittar något jag tycker är snyggt. Jag går igenom båda avdelningarna (eller ja alla fyra eftersom det brukar vara 2 baby och 2 småbarns avdelningar)

Eftersom vi har så vansinnigt mycket kläder är det sällan jag "behovsshoppar" utan det blir mer för att jag hittar något snyggt.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Bonanza

Marcusemelin - jag går in på klädaffären, och så kollar jag igenom båda avdelningarna på många affärer, för att hitta det klädesplagg som jag tycker är snyggast. Oftast finns det på tjejavdelningen, eftersom jag gillar färger. Om jag letar efter en tröja, så letar jag efter en tröja. Sedan om jag kommer hem med en blå/grön/rosa tröja, det beror helt på vilken tröja jag tycker är snyggast för dagen.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?