• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • saga o kevin
    Isolde skrev 2006-12-28 15:42:41 följande:
    Spänning mellan könen gäller väl ändå inte spädbarn? Och hur i hela friden skulle det ens vara möjligt att sudda ut en könsskillnad genom att ha "fel" kläder på barnen? Snoppen ramlar av i rosa kläder och snippan börjar växa i blå? ~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • uniMog
    lövet2 skrev 2006-12-28 15:35:52 följande:
    Clavi skrev 2006-12-28 14:52:53 följande: Jag tycker att det är sorgligt att könsroller ska befästas redan hos spädbarn. Varför då? Varför sudda ut skillnaden mellan könen? Det är ju den skillnaden som gör livet så spännande ....
    könsSKILLNADER är jättespännande, könsROLLER är trista
    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Clavi
    lövet2 skrev 2006-12-28 15:35:52 följande:
    Clavi skrev 2006-12-28 14:52:53 följande: Jag tycker att det är sorgligt att könsroller ska befästas redan hos spädbarn. Varför då? Varför sudda ut skillnaden mellan könen? Det är ju den skillnaden som gör livet så spännande ....
    Jag vill inte sudda ut några skillnader men jag vill inte befästa könsroller. Stor skillnad.
    BF 070723
  • kvabbso

TS (med långt men galet fantasifullt nick)!

Helt ärligt! Om det är önskvärt att klä barnen efter vilket kön de har, varför är det då inte också önskvärt att klä de efter vilket län de bor i, vilken IQ de har och vilka sjukdomar de ev har anlag för? Det är ju lika logiskt...

"Flickor är flickor och pojkar är pojkar juh"

Ja, man kan säga detsamma om örebroare, astmatiker, dammsugarförsäljare, djurgårdare, bärsjalsfantaster och Ingvar Oldsberg-diggare. De är ju precis det de är. Örebroare är verkligen örebroare. Varför fixera sig vid bara könet? Varför fixera sig vid snopp eller snippa?

Min erfarenhet är nämligen att det inte är så att "Flickor är flickor och pojkar är pojkar"! På samma sätt som du och jag är ganska olika, trots att vi är kvinnor och har barn, är barn olika. Se dem som individer i stället. Bara ett tips... Världen blir rikare om alla får alla möjligheter, och inte bara slentriananpassas i ganska trista och fantasilösa mallar.

Dina barn kommer att tacka dig en dag!

• Mint

Jag tycker det är skillnader mellan människor som gör livet spännande. Alla kvinnor är inte lika, alla män är inte heller lika. Många kvinnor är mer lika många män än andra kvinnor. Skillnaderna går inte som vattentäta skott mellan de biologiska könen.

• uniMog

Kanske ska förtydliga vad jag menar

Varning: Nu kommer grova generaliseringar här, individuella skillnaderna är fortfarande störst.

Det finns vissa bevisade fysiska generella skillnader mellan könen som jag tycker är jättespännande! Tex att män har bättre detaljseende och kvinnor bättre överblickssyn, män har bättre logiskt tänkande medan kvinnor har bättre språklig förmåga.

Men... även om de här generella skillnaderna finns så är det väl fortfarande viktigare att uppmärksamma individen än h*ns kön? Om Pelle tex råkar gilla balett, ska han tvingas spela hockey för att killar brukar gilla det? Eller om Lisa visar sig vara en jäkel på logik, ska hon tvingas läsa språk för att hon "borde" vara bra på det? 

Och dessutom... vad har något av det med kläder att göra?

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Isolde

Pejgan, nu måste jag komma in och vara extremt kritisk mot "vissa bevisade fysiska generella skillnader mellan könen" – sanningen är att det inte finns studier som entydigt pekar på att de skillnader du tar upp faktiskt existerar. Och även om såna skulle gå att finna, kan vi inte säkert säga att det handlar om en biologisk predisposition eller ett socialt utvecklat beteendemönster. Hjärnan är extremt plastisk, mycket mer än vi som blev itutade att "hjärnceller som dör får aldrig några ersättare" kan föreställa oss.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

kvabbso :)
    Visst kan man väll döpa sitt barn efter orter och län...vi e en bit inne på 2000 talet och vem vet vad som är "inne" år 2045?

Varför inte döpa en blivande son till Siv eller Anna .. du vill väl inte att dina barn ska växa upp i ett könsrelaterat samhälle, NEE ... JÄMNSTÄLLDHET det är vad man vill ha och som givetvis ALLA strävar efter i allt som tänkas kan.

Jag tror att lilla ANNA som har en SNOPP och KLÄNNING kommer att få svårt att finna sin identitet.

Men En sak måste ja juh förtydliga då en del inte riktigt fattat de här med färger.

Färger på kläder är efter tycke och smak.
    Mitt tycke är att klä min pojke pojkigt å mina flickor flickigt.
    (enligt vad mina åsikter är pojk å flick)

Jag tycker om det.

Ni som inte gillar att klä era barn som mig väljer annat.
    (tex rosa med glitter på en pojke)

Alla människor vet att (hoppas jag) att då ett barn kommer till världen föds det utan kläder, vårat klimat här i Sverige är på tok för kallt för att gå runt utan kläder..Alltså köper jag kläder åt mina barn.

Jag bestämmer vad mina små skall ha på sig då min son precis fyllt 3 år och min minsting är 7 månader.
    Alltså bryr dom sig väldigt lite om vad dom har på sig.
    Så jag klär på och jag bestämmer vad som skall kläs på.
    Vad som skall inhandlas i klädväg och allt detta sker efter mitt tycke och smak.
    Det är lika naturligt för mig som att inhandla mat..
    Jag är vuxen, jag lagar mat och jag köper maten.

Om jag inte gillar brunaböner så köper jag inte de..å gillar inte du olivolja att ha då du lagar mat så köper du inte de...De e samma med kläder.
    Jag köper det jag tycker om så länge mina barn inte är stora nog att ta egna kläd beslut och det gör du oxå.
    Kommer min son en dag å säger:

Du mamma ... Jag skulle vilja ha en rosa t-shirt *heh* jaha .. ja då får han väll de :)
    Men än så länge har han inte sagt de.
    Om din son har en lila tröja med hjärtan på säger:

Du mamma...den där tröjan jag har med hjärtan på den där lila du vet ... jag tycker verkligen inte om den kan du inte ge den till bättre behövande, kanske till en flicka då ja tycker att den skulle passa sig bättre på en tjej än på mig?

Du skulle väl respektara de då ?

Att mina "klä på åsikter" skilljer sig från många av er andra då de gäller färg sättningar å pojk å flick betyder inte jag skulle ge mina barn sämre förutsättningar här i livet eller bli blivande mobbare... Neeeee!

Jag uppfostrar inte mina barn efter färger som en del andra verkar göra.

Jag uppfostrar mina barn att se rätt å fel. Att bli sympatiska människor och lär dom att respektera andra människor, respektera andras val och åsikter.Därmed inte sagt att dom måste tycka lika dant som alla andra.

• enlitenbitkaka
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 22:20:40 följande:
    Jag tror att lilla ANNA som har en SNOPP och KLÄNNING kommer att få svårt att finna sin identitet.
    Är det så mycket bättre att en förälder prackar på sina barn en identitet då? Är ju upp till föräldrar att ge sina barn självkänsla nog att våga upptäcka, våga vara annorlunda...
    .?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Mary Cherry

MarcusEmelinJosefinesMamma

NEE ... JÄMNSTÄLLDHET det är vad man vill ha och som givetvis ALLA strävar efter i allt som tänkas kan.
    -Vi vill ha JÄMSTLLDHET.

-Vad jobbigt det måste vara för alla Kim, Kaj, Robin, etc. som inte vet om de är tjejer eller killar.

Du mamma...den där tröjan jag har med hjärtan på den där lila du vet ... jag tycker verkligen inte om den kan du inte ge den till bättre behövande, kanske till en flicka då ja tycker att den skulle passa sig bättre på en tjej än på mig?
    -Skulle min son säga så skulle jag fråga honom varifrån han hade fått uppfattningen att den skulle passa bättre på en tjej.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?