• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Tramptass

Blir nog mer irriterad över föräldrar som så tydligt måste poängtera vilket kön det är på deras barn. Jag har vilka färger jag vill på min dotter och det behöver ingen annan gå omkring och irritera sig över.

Varför är det så viktigt vad barnet har för kön egentligen?

• uniMog
    Isolde skrev 2006-12-28 22:08:29 följande:
    Pejgan, nu måste jag komma in och vara extremt kritisk mot "vissa bevisade fysiska generella skillnader mellan könen" – sanningen är att det inte finns studier som entydigt pekar på att de skillnader du tar upp faktiskt existerar. Och även om såna skulle gå att finna, kan vi inte säkert säga att det handlar om en biologisk predisposition eller ett socialt utvecklat beteendemönster. Hjärnan är extremt plastisk, mycket mer än vi som blev itutade att "hjärnceller som dör får aldrig några ersättare" kan föreställa oss. ~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
    Konstigt för vi läste flera såna i skolan? Men det kan ju iof ha kommit senare som säger tvärsom. Och jag läste mitt inlägg flera ggr och jag har ingenstans sagt att skillnaderna är biologiska!
    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • malin ulrika

En liten parentes:
    på åttiotalet var det rätt vanligt med rosa skjortor på killar.
    Min man hade en t.ex.
    Och rockstjärnorna på den tiden hade ju t.o.m. smink, även killarna, rätt mycket också (typ killarna i Ciderella, och på tal omd et NAMNET Cinderella=Askungen! På ett ROCKBAND!)... För att inte tala om de stora permanentade blonderade hårmanarna på de rockiga killarna...

SÅ det där med färg begränsningen etc. är nog ett rätt nytt påfund...

Förhoppningsvis går det över.

• Kagi

MarcusEmelinJosefinesMamma:
    "Ingen av mina föräldrar har "prackat" på mig de jag tycker.

Nån som "prackat" på din dina?

Eller är det din egen åsikt?"

Men tror du verkligen att du fullkomligt självständigt utformat alla dina åsikter och värderingar? Tror du att du inte alls har påverkats av människor i din omgivning?

Människan är en social varelse, vi påverkas starkt av främst våra närmaste, men även av samhället. Man pratar om "fria val" och "egna åsikter", men i praktiken finns det ganska små möjligheter att göra ett helt fritt val eller ha en fullständigt egen åsikt - åtminstone i betydelsen opåverkade. Bäst förutsättningar för självständighet får man om man är medveten om allt detta.

• babytjej

jag håller me TS, pojkar ska ha svart, blått, grönt, m.m.
    o tjejer ska ha rosa, rött, gult, m.m....

• xxmeyaxx

När jag väl får barn så ska jag trycka på flickan en massa rosa och pojken en massa blått.

Bara för att det är så himla coolt

En rörelse i ögonvrån.
  • Isolde

Pejgan, det vi fick lära oss i skolan är ganska ... passé. När forskning hamnar i skolböckerna är den generellt rätt gammalt. Framförallt är det tyvärr ofta lite "Aftonbladetvarning" på många såna s.k. sanningar som presenteras i läroböcker: någon har läst någon forskningsrapport, sammanfattat det och sedan läser skribenten sammanfattningen och missförstår något.

Och jag vet att du inte påstod att det var biologiska skillnader, det var jag som talade om dem (eftersom folk ofta tror att allt som har med hjärnan att göra är medfött/biologiskt).

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~

Hej alla vi som klär våra barn i blått å rosa (pojk&flick) Kanske är det bäst att vi förbereder oss på att våra barn är annurlunda?
    För dagens samhälle anser att alla barn ska ha alla färger.
    Dom som byggt upp detta ideal har förmodligen överfört sina åsikter på sina barn villket kan komma att betyda att eftersom våra barn då kommer att se annurlunda ut kan komma att bli mobbade då dom börjar skolan.
    Eftersom deras föräldrars attiyd gentemot sådanna som inte tycker lika som dom själva är otrevlig och mycket trångsynt.

Höhöhö

"Men tror du verkligen att du fullkomligt självständigt utformat alla dina åsikter och värderingar? Tror du att du inte alls har påverkats av människor i din omgivning?"

*skrattar*

Tror du att din åsikt har med att du blivit påverkad av din omgivning?

Om jag gillar killar så ere inget nån prackat på mig de har jag valt själv.

Att jag inte tycker om svamp det har jag valt själv.

Du vet att man FÅR faktist göra egna val här i livet.

Du skulle inte kunna påverkar mig med ditt beteende eller kunna frälsa mig å få mig att tro att din åsikt är den ewnda rätta.

Haha

• Myran H

Att inte fler inser att meningar som

"kvinnor ska ha rosa, prickigt, rosett och runda glasögon,
    män ska ha blått, rutigt, slips och fyrkantiga glasögon"

är heeeeeelt absurda som förutsättningar för en fri, frisk mänsklighet. Och likadana meningar om "pojkar ska, flickor ska".

Absurt säger jag!

Å en sak till... Skulle butikerna blanda omkring alla kläder å lägga ner pojk & flick avd .. då skulle ja bli SKIIIIIIIT FÖRBANNAD!

Detta är att diskriminera oss som verkligen GILLAR att gå på respektive avd.

Som anser att det är fult att sätta på sin son flickkläder.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?