• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Mamali

MarcusEmelinJosefinesMamma, du säger att du bildar dig helt egna uppfattningar utan påverkan utifrån. Säg mig, hur gick det till när du valde vilket språk du skulle prata? Och vilka kriterier använder du dig av idag när du väljer vilket språk du ska tilltala folk på?

• mooogn

Åh, vad du skulle bli irriterad om du mötte mitt framtida barn: Jag köper kläder i de färger jag själv gillar vilket betyder att lila och mörkblått går bort - alla andra färger funkar

• mooogn

PS. F.ö så letar jag "glittertröjor" till den sexårige bonussonen. Det finns faktiskt en del sådana just nu Och glitter gillar jag skarpt!

• Myran H

Man behöver inte laga mat efter kön. Puh! Och man behöver inte, säg, bestämma lön efter kön, eller sortera vem som är välkommen på en arbetsplats efter kön. Puh! Och inte behöver man sortera färger efter kön heller! Puh! Tyvärr får ju de som vill se kön på barn bara inse att de då inte KAN förutsätta att en rödrosa liten bebis nödvändigtvis är en tjej. För det kan lika gärna vara en kille. Så den metoden funkar inte! Det blir allt till att fråga i alla fall, om det nu är så himla viktigt.

• Myran H

moogn, vem gillar inte glitter?!?

(Se där en annan grej som inte var enbart tjejer förbehållet när jag var yngre. En SÅN cool glitter-E.T.-tröja jag hade!)

• Clavi

Åh herregud. Så för att jag inte har barn än så vet jag inte vad jag pratar om?

Du ser alltså inte att det är skillnad på könsoller och svampätande?

BF 070723

"MarcusEmelinJosefinesMamma, du säger att du bildar dig helt egna uppfattningar utan påverkan utifrån. Säg mig, hur gick det till när du valde vilket språk du skulle prata? Och vilka kriterier använder du dig av idag när du väljer vilket språk du ska tilltala folk på?"

Menar du på fullaste allvar att du anser att språk går att jämföra med en åsikt?

mooogn : Va bra att du trivs med de :)

Å

"Jag köper kläder i de färger jag själv gillar!

Jätte bra att du gör de :)

Det gör jag oxå.

Clavi :

Jo vist vet du säkert vad du pratar om, men att säga att åskiter om tex klädval och färgval skulle överföras på ens barnm är inte sant och visst finns det säkert barn som blir påverkade av sina föräldrar. Men att dra alla över en kant är fel.

Jag ser ingen skillnad på villket vis det skulle vara skadligt och överföras?

Bara för att jag tycker en sak betyder de inte att mina barn kommer att tycka lika dant... där är likheten.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?