• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Häxan Jia

Jag anser att barn oavsett kön kan gå klädd i vilken färg som helst. Personligen så tycker jag att just spädbarn är svåra att se vilket kön dom har oavsett färg på kläder. Jag ser ingen mening med att bara ha rosa på flickor och blått på pojkar.

Jag anser även att det är mycket dumt att tvinga barn till att ha långt eller kort hår. Som barn blev jag tvingad att ha långt hår, väldigt långt hår för det skulle minsann flickor ha tyckte min mamma. Jag har kort hår idag, jag har till och med vart rakad och kände mig femeninum ändå... Sånt där kommer inifrån och har inget med färg och hårlängd att göra.

Barn måste få vara barn, en pojke som leker i en kjol och har spännen i huvudet blir ju för den delen inte gay.... Vilket många med TS uppfattning och åsikt om färger och kön brukar få för sig.

Tack för ordet / Häxan.

När tillvaron går i alltför snäva cirklar, krävs det något oväntat för att rubba dem....
  • Pallas

Får jag drista mig till en gissning TS? Jag gissar att du inte heller anser att man påverkas av reklam eller tex skönhetsideal?

• Clavi
    Bonanza skrev 2006-12-29 16:40:28 följande:
    Någon borde läsa på lite om psykologi. Det är liksom rätt känt att föräldrarnas åsikter och uppfattningar överförs till barnen i ytterst stor grad. All I want for christmas is... a Loganbot!
    Nej men du vet så är det inte. Man påvrkas inte ett dugg av sin omgivning.
    BF 070723
  • malin ulrika

För att återgå till ämnet lite: jag skulle som sagt aldrig ta på mina killar klänningar (fniss, förutom en gång då den lille fick ha en liten blå och vit "klänning" för den såg ut precis som en sån där gammaldags "kolt", den var s söt),
    men vad gäller FÄRGER så tycker jag gott man kan blanda hej vilt.
    Alla passar ju inte i allt.
    Och för det mesta märks det nog om det är en pojke eller flicka i alla fall. Och om det INTE skulle göra det så är det väl inte hela världen, de ska väl inte paras ihop och giftas bort innan de är 12 i alla fall, liksom? Så varför spelar det roll? Deras kompisar vet nog "vad de är" i alla fall...

Vad jag tycker är riktigt morbidt (heter det så?) är föräldrar som går till ytterligheter för att det ska "märkas" vad det är för kön, gör hål i öronen på de små flickebarnen t.ex. och sätter i örhängen, HUGA, man får jättemycket större risk för nickelallergi av det. Fy.
    Att man ska vara så HGIMLA rädd för att ens lilla flick bebis blir tagen för pojke, att mann är villig att kompromettera bebisens framtida hälsa, det tycker jag är riktigt sjukt.

Då kan man undra vad för "problem" de föräldrarna har, som gör det SÅ viktigt...

• kvabbso

Hmmm...

Jag undrar fortfarande varför det är så viktigt för TS att flickor kläs i rosa och pojkar i blått. Sina egna barns kläder väljer hon såklart själv, men varför kan hon för en sekund bry sig om andras kläder? Och hur har hon mage att tycka synd om barn som inte är så extremt schablonmässiga som hennes egna?

Vad är faran med att klä barn i vilka färger som helst? Vad kan hända?

* Barnen växer upp till en könsförvirrad generation som läser vilka utbildningar de vill och tar vilka jobb de vill?
    * Jordens medeltemperatur ökar och världshaven dränker kustnära samhällen?
    * Barnen blir våldsamma och krossar sina föräldrar med yxor?
    * Alla blir bisexuella schlagerstjärnor och ingen kan utföra "riktiga" arbeten?
    * Sjusvansade drakar flyger runt i städer och byar där för många råkat klä flickor i blått och pojkar i volangprydd strumpa?
    * Jorden går under med ett brak?

Eller? Ge mig bra förklaringar till varför flickor måste kläs i grisrosa och pojkar inte kan ha en glitterkatt på tröjan! Det är nämligen totalt obegripligt för många, så du som har svaren - ge oss dem!

• kvabbso

*väntar fortfarande på svar*

Varför är det så hemskt om barn kläs som _barn_? Varför måste det synas i klädvalet på en ettårig pojke att han är pojke och att en flicka är en flicka? Varför? Vad är egentligen problemet med att frångå detta? Det vore mycket intressant att få veta... Det verkar ju som att det är något mycket farligt och otäckt!

Håller f ö med Häxan Jia (jag tror inte heller att pojkar med hårspänne blir gay!) och malin ulrika (hål i öronen på småflickor är totalt oansvarigt!).

• Häxan Jia
    kvabbso skrev 2007-01-01 19:22:45 följande:
    *väntar fortfarande på svar*Varför är det så hemskt om barn kläs som _barn_? Varför måste det synas i klädvalet på en ettårig pojke att han är pojke och att en flicka är en flicka? Varför? Vad är egentligen problemet med att frångå detta? Det vore mycket intressant att få veta... Det verkar ju som att det är något mycket farligt och otäckt! Håller f ö med Häxan Jia (jag tror inte heller att pojkar med hårspänne blir gay!) och malin ulrika (hål i öronen på småflickor är totalt oansvarigt!).
    Jag är som du väldigt nyfiken få vilka svar TS ger dig på dina frågor....
    Stolt moster till Sebastian som har rosa mössa med sitt namn på
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

Bonanza: Din fråga är igentligen kanska korkad :)

Svaret är ju givet.

Ett barn som växer upp med rasistiska föräldrar och som talar om för barnen att "svartskallar" inte borde vara här och att förintelsen inte fanns osv får en märklig uppfattning om människor.
    Men för de behöver man ju inte vara en "dålig" förälder.
    Men man ger sina barn en ful människosyn.
    Därmed inte sagt att barnen kommer att att gå i sina föräldrars fotsteg.
    Dom kan och får oxå välja bort saker.
    Precis som min son .. vill han inte ha mina "pojkfärger" då han får bestämma själv så behövber han inte.
    Fast ja tycker att mina klädval är rätt oskyldiga om man jämför med att hylla SS å "hajla" hemma i vardags rummet *hehe* (kan inte stava till heila eller hajla eller hur de nu ska va)
    Häxan Jia:
    Ja de e möjligt att folk tror att deras barn blir bögar för att dom har blandade färger på sig...Men de får stå för dom.
    Pallas: Absolut gör man de...ser jag en reklam om en ny ost eller om en ny hårinpackning så visst kan jag bli nyfiken och köpa en för att testa.
    Visst finns det människor som känner sig fula och feta då dom ser våra stora "så här skall du se ut annars kan du hoppa från bron där --------> " pelare.
    Å du .. jag måste inte vara helt IQ befriad för att jag gillar pojk å flick färger.
    malin ulrika:
    Nej, tom jag har en gräns :)
    kvabbso:
    Jag har inget svar på som du skriver:
    "Ge mig bra förklaringar till varför flickor måste kläs i grisrosa och pojkar inte kan ha en glitterkatt på tröjan! Det är nämligen totalt obegripligt för många, så du som har svaren - ge oss dem"
    Jag kan inte svara på de eftersom jag inte vet de.
    Har nämligen aldrig skrivit att dom MÅSTE ha de.
    De enda jag skriver är de jag själv tycker att det ska vara pojk å flick kläder.
    Ditt ihop knåpade inlägg var roande.

Sååå nu har jag sagt mitt.
    Min åsikt e lika mycke "fel" som eran.
    Bara för att man tycker en sak så behöver de inte betyda att det behöver vara fel.
    Men jag tycker de e skiiit fult å klä en pojke i flick kläder.

Ni kallar er förmodligen feminist/er bara en vild gissning.

Hoppas nyårsfirandet vart bra iaf.

• Pallas

"Ett barn som växer upp med rasistiska föräldrar och som talar om för barnen att "svartskallar" inte borde vara här och att förintelsen inte fanns osv får en märklig uppfattning om människor.
    Men för de behöver man ju inte vara en "dålig" förälder."

Jo, det tycker jag faktiskt att man är...

• Pallas

Så man påverkas av sin omgivning och vad man ser och hör när det gäller reklam, men inte av att ens föräldrar tycker synd om barn som de tycker har fel könskod på kläderna? Jag tycker det resonemanget är rätt märkligt, måste jag erkänna.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?