• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Mamali
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-29 15:20:33 följande:
    "MarcusEmelinJosefinesMamma, du säger att du bildar dig helt egna uppfattningar utan påverkan utifrån. Säg mig, hur gick det till när du valde vilket språk du skulle prata? Och vilka kriterier använder du dig av idag när du väljer vilket språk du ska tilltala folk på?"Menar du på fullaste allvar att du anser att språk går att jämföra med en åsikt?

Jag pratar om val man gör i sin vardag. Hur man klär sig själv, sina barn, hur man pratar, vilket språk man pratar etc. Du säger ju själv att du anpasar vad du säger utifrån vem du pratar med, redan där talar du emot dig själv. Vore du helt påverkad av din omgivning skulle du väl knappast välja att prata annorlunda med dina barn?

Och eftersom du inte svarade på min fråga tar jag mig friheten att göra det i ditt ställe: Du väljer att prata svenska då det är det mest ändamålsenliga när du pratar med andra svensktalande. = Du anpassar dig och dina språkliga/kulturella uttryck till din omgivning.

"Och eftersom du inte svarade på min fråga tar jag mig friheten att göra det i ditt ställe: Du väljer att prata svenska då det är det mest ändamålsenliga när du pratar med andra svensktalande. = Du anpassar dig och dina språkliga/kulturella uttryck till din omgivning"

Du ju starta en ny tråd på "språk" Jag anser inte att ett språk som man talar som tex här i Sverige = En åsikt.

Brist på nått att skriva eller?

• Mamali

Jag pratar inte heller om åsikter.

Jag pratar om kulturella och språkliga uttryck. Hur man klär sina barn, vilket språk man pratar.

Tänkte upplysa dig Mamali att en åsikt är det som man tror om något, mening, uppfattning.

• Bonanza
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-29 15:40:58 följande:
    Tänkte upplysa dig Mamali att en åsikt är det som man tror om något, mening, uppfattning.
    Och såna åsikter föds man med, bara sådär? Man påverkas inte av omgivningen och den kultur och tid man växer upp i?

Det kan du väl ändå inte tro?!
    All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Mamali
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-29 15:40:58 följande:
    Jag har över huvud taget inte jämfört språk med åsikter. Jag drog en parallell mellan språkliga och kulturella uttryck (=manifestationer)
  • Bonanza

Om vi tar och förenklar det då, MarcusEmelin.

Du talar svenska, för att du lever i ett land där man talar svenska.

Du tycker att rosa ska vara på flickor, för att du lever i ett land och en tid där den åsikten är mest utbredd.

Så, förstår du nu vad Mamali menar?

All I want for christmas is... a Loganbot!

Visst måste man lyssna på andras åsikter ex politiska , men man behöver inte överföra dom på sina barn .. det var de det handlade om.

Om just det här handlar väll om att men inte behöver överföra sina åsikter och tycker vad det gäller kläder på sina barn.

Om alla skulle bli påverkade och ta efter kanske just Din smak, tycke å åsikt då skulle ju inte jag vara den jag är å mina barn inte se ut som dom gör.

Då skulle alla barn å vuxna göra å tänka som du och alla inklusive mina barn se ut som dina.

Men eftersom jag har min åskit å du din så blir de olika barn och olika vuxna av våra barn.

• FiaÅkotten

MEJM men en åsikt som nu din angående flickor i rosa och pojkar i blått som är så stark att du tycker SYND om barn som har alla färger flickor i blått och pojkar i rosa tex. Är ju något som påverkar dina barn det är ju bara att konstatera. Precis som det påverkar dem att ex ni har alltid haft olivolja istället för linfröolja (ex) och sannolikheten att dina barn när de flyttat då köper olivolja (iaf till en början) är ju stor för att dem blivit påverkade hemifrån. det har alltid varit så. På samma sätt blir ju att rosa har flickor och blått hör till pojkaR

• FiaÅkotten

(barn i famnen allt kom inte med)

Att din äldsta dotter nu hittat en annan väg är ju inte synonymt medatt hon inte påverkats av dina värderingar och åsikter.

Jag var punkare när jag var tonåring, INTE poppis hos mamma och pappa men HELT tvärtemot deras åsikter smak osv. Lite tonårsrevolt liksom.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?