• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?

Häxan Jia : inte till dig heller ..

"Nej allt jag skrev var verkligen inte riktat till dig.

Borde ha delat av inlägget.
    Ber om ursäkt för de.
    /Linda

Ha de så bra å go natt! "

• Häxan Jia

Oki, ja blev lite konfunderad bara Fundersam Räcka ut tungan

Tänkte bara att det var ingen tråkig salva för en ganska liten fråga

natti natt

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....

Måste erkänna en liten sak innan ja pyser från tråden, den har även om den spårat en aning vart rolig.
    Kanske skulle den vart under sandlådan ist *s*

• hönapöna2

Häxan Jia: Var har du sett innebörden "alla män är djur och borde avlivas" på feminism?

• Tygtiiger

TS: jag irriterar mig inte ett smack på att du vill klä dina barn flickigt respektive pojkigt. Men jag blir väldigt irriterad på att du tycker synd om pojkar som har vad som i DINA ögon är flickiga kläder (eftersom det antagligen innebär att du skulle tycka synd om min son om du såg honom i hans röda snickisar eller långkalsonger med rosa detaljer på). Jag blir arg för att du anser att du kan bestämma vilka kläder som är passande på min son.
    Själv har jag aldrig tyckt synd om någon flicka för att hon har rosa spetsklänning eller en pojke i mörkblå fotbollsdress. Men jag brukar bli lite förundrad när jag möter barn i soldatkläder eller i kläder med sexistiska tryck, precis som jag är rätt så frågande inför varför man väljer att döpa sitt barn till vissa namn (som Sexy eller Lucifer). Men SYND OM tycker jag om barn som blir hånade, slagna eller utfrysta, eller på annat sätt illa behandlade.

• Häxan Jia
    hönapöna2 skrev 2007-01-03 01:31:42 följande:
    Häxan Jia: Var har du sett innebörden "alla män är djur och borde avlivas" på feminism?
    Jag har inte sett innebörden någonstans. Jag fick höra av en killkompis att en kvinna uttryckt sig så på tv när ROCKS eller hur dom nu stavas var med i ett program på tv:n.

Hörsägen inget annat. Hurså?
  • hönapöna2

Man kan hitta lite olika definitioner men en bra sammanfattning tycker jag är denna: "man erkänner att det finns ett kvinnoförtryck och att man vill kämpa för att få bort detta"
    källa: www.systrar.net/vad.htm

Jag tycker det är synd att fästa sig vid andra definitioner som handlar och rädsla och okunskap.

• Häxan Jia

Hönapöna...

Var inlägget till mig eller bara för allmän information?

• Moomin

Det är såna åsikter och ståndpunkter som dina TS som gör att flickor fortfarande inte tillåts ta plats och vara sig själva och pojkar inte får samma möjlighet att utveckla sitt känsloliv. Jag blir faktiskt mörkrädd av att det finns de som vägrar se sina banr som alldeles unika små individer och i stället bara ser ett kön.

Bara två bestående gåvor kan vi skänka våra barn. Det ena är rötter, den andra vingar.
  • Junija
    Moomin skrev 2007-01-03 13:29:38 följande:
    Det är såna åsikter och ståndpunkter som dina TS som gör att flickor fortfarande inte tillåts ta plats och vara sig själva och pojkar inte får samma möjlighet att utveckla sitt känsloliv.
    Håller med. Det är tråkigt att man visar/talar om för barnen att deras (och/eller andras) smak är "fel" eller "dålig" om det råkar gå emot förälderns Barnets möjlighet att själv prova och känna efter vad det tycker, blir ju helt tillplattat. Och detta gäller bara färger/kläderFörvånad Hur ska det då bli den dagen barnen börjar ge uttryck för egna åsikter baserade på t ex politiska eller religiösa ståndpunkter om de inte överensstämmer med föräldrarnas? Hujedamej...Fundersam
    Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?