• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • hönapöna2

Häxan Jia: Det var till alla intresserade men mest ett svar på din fråga "Hurså?"

• lövet2

Varför blir jag irriterad när andra föräldrar klär sina barn i "fel" färger och kläder? Kanske därför att jag blivit bränd för många gånger!

lövet: Men vilken liten söt tjej!
    X: *fnyser ilsket* Ser du inte att det är en kille!

lövet: Men vilken liten söt grabb!
    X: Jaså? Men det är faktiskt en flicka! *vänder på klacken och går därifrån*

lövet: Men så söt! Vad heter den?
    X: Den? DEN???? Hur kan du säga så om mitt barn???

lövet: Vilken gullig baby du har!
    X: Ja visst! Men vi har så svårt att välja namn - har du något förslag?
    lövet: *mumlar otydligt och vågar inte chansa*

• Junija

Lövet2:

Men är det inte "den" (han/hon ) som blir förbannad som väljer att göra det till ett problem? Inte du. Strunta i om de tar illa vid sig istället. 

Eller varför inte helt sonika fråga om barnet är en pojke eller flicka om du tycker det är obehagligt att folk blir sura. Det är väl inte konstigare att man inte kan se på en baby om det är en pojke eller flicka än att man inte kan se det på en hund... Inte låter vi hundarna ha blå eller rosa koppel för att inte riskera att folk tar fel. Vill någon veta, får de fråga

Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • Häxan Jia
    hönapöna2 skrev 2007-01-03 16:29:22 följande:
    Häxan Jia: Det var till alla intresserade men mest ett svar på din fråga "Hurså?"
    Mitt hurså var mer en undran om varför du frågade vart jag fick meningen ifrån... Inget annat....

"man erkänner att det finns ett kvinnoförtryck och att man vill kämpa för att få bort detta"
     Fast om det är den meningen som är feminismens grundval så är jag väl feminist då

Jag anser väl bara att jag kämpar mer för människan i sin helhet än att dela upp oss i kön och skillnader. Män och kvinnor är olika och så kommer det nog vara ett tag till, även om de fysiska verkar börja jämna ut sig mer och mer.
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Jan 39

Jag har forskat lite i frågan och funnit att det mest är kvinnor som förtrycker andra kvinnor.
    Vi män bär dem gärna genom livet

• Häxan Jia
    Jan 39 skrev 2007-01-05 01:38:28 följande:
    Jag har forskat lite i frågan och funnit att det mest är kvinnor som förtrycker andra kvinnor.Vi män bär dem gärna genom livet
    Jan jag håller faktiskt med dig där. Det finns väl ingen som dömer en kvinna så hårt som en annan kvinna. Kvinnor är sjukt duktiga på att frysa andra kvinnor ute ur gemenskapen och en massa annat skit.. helt sjukt....

Och det kan ja säga er den man som orkar bära min matchvikt genom ett helt liv, det är en man med stort M.
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Maja Gräddnos

Peronligen tror jag att de som bara rakt av väljer blått till killar och rosa till tjejer saknar estetiskt sinne och smak.

Inte tusan klär alla pojkar i blått eller flickor i rosa? Klär ni vuxna kvinnor er alltid bara i rosa kjol? Man klär väl sitt barn i det som passar dem bäst (det gör jag i alla fall).
    Min son som har rödbruna lockar och bruna ögon klär definitivt inte i blått och grått. Starka, levande färger passar honom, rött, brunt, grönt.
    Hade jag fått en kille med blont hår och blå ögon hade nog färgvalet blivit mer blått och grått.

Sen har jag och min man bägge vetorätt. Han gillar INTE färgen rosa, därför har inte Leo rosa kläder (vilket jag gladeligen annars köpt till honom då det är min favoritfärg)och jag gillar INTE blått och därför har Leo heller inga blåa kläder.

Får vi en flicka denna gången kommer hon definitivt att få ärva Leos babyplagg, speciellt byxorna då passformen och kvaliteten på pojkbyxor enligt mig är bättre. Dessutom har ju inte jag och maken könsspecitika jeans, vi har jeans helt enkelt, bägge två, med samma passform.

• Matilda01

Flickor har lika stor rätt att ha "flickkläder" som "pojkkläder". Dessutom finns det ju faktiskt neutrala kläder. I ditt resonemang TS skulle jag vilja fråga varför det tillverkas neutrala kläder överhuvudtaget? Om det är så att flickor ska ha "flickkläder" och pojkar ska ha "pojkkläder".

Är det inte då lika bra att vi allihopa får uniformer. En sorts uniform för kvinnor och en för män. Sedan kan vi ha olika många av dessa. Då har ju alla likadana kläder, och man ser genast vem som är kvinna och vem som är man! Bra va! *ironi*

• emcjoh

Jag klär på barnen det som är helt o. rent. Lilltjejen , 3år får ha pjkens avlagda byxor o. till det "tjejtröja" , rosa , röd etc men inte blå, grå etc. Vad är det för ont i tradition? Den enda tröjan som är blå (som jag inte köpt u fått) är m. blomma på.
    Inte skulle jag vilja klä min ängel o. princessa som ngt annat än det hon är!

• Isolde

Det är ju du som bestämt att hon är en ängel och prinsessa (ja, på svenska stavas det med s)! Det kanske hon inte alls vill vara – hon kanske vill vara en fräsig klätterapa?

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?