• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • Miim

Libragirl; Way to go!!!
    Helt riktigt att utmana sötsuget - du ska se att det försvinner efter ett tag.
    Om man inte ger efter vill säga
    Det finns inget som ger en sådan skön känsla som när man vinner över begäret!

• Party of five

Åh, tack, Miim! Behöver pepp .

Peppakramar till er alla!!!

• Lalune2

Libragirl,

Du fixar det här, tänk på att det bara är tillfälligt, imorgon vill du inte ha sötsakerna längre! Tänk också på att det du INTE äter, det sätter sig heller inte på midjan, alltså går du ner i vikt.

Sen kan du ju unna dig lite imorgon kväll eftersom det är fredag om du fortfarande är sötsugen. Mitt tips är att äta clementiner, de är så himla goda just nu och dämpar faktiskt mitt sötsug.

Lycka till!!!!

• Miim

Mitt bästa tips när det gäller att hantera sötsug är inte att ersätta "det goda" med någonting annat... Visst ska man kunna ta en frukt istället för godis och det gör jag oxå, men som oftast blir jag inte alls tillfredställd och det slutar med att jag fortsätter stoppa saker som absolut inte hör dit i munnen.. Så, jag har som Soleil säger tänkt att det jag inte äter inte heller hamnar runt midjan. Genom att inte tänka på sötsuget, eller helt sonika försöka (och lyckas) tänka på någonting annat, jagar jag sötsuget på flykten!

• Mumu

Vad duktiga ni är! Med era sötsug, alltså. Om jag blir riktigt sugen så tar jag det jag vill ha, fast i liten skala. Tar en liten chokladbit, väger upp en liten skål med chips, äter några viktväktargodisar eller tar några salta pinnar. Det funkar ju nu, eftersom jag har så många points att röra mig med.

Jag tycker att 2 pointsbarerna är helt underbara, men de kan jag nästan inte ha hemma nu, för jag smäller i mig så många på en vecka! Annars kan jag rekommendera Viktväktarnas frysta chokladmousse. Den är så himla god, med chokladkaka i botten och chokladmousse i flera färger och lager. 3 points för en sån. Jag vet, 3 points är mycket om man ska äta runt 20 points om dagen, men om man nån gång vill unna sig något extra så är den jättegod i alla fall!

Överhuvudtaget så försöker jag inte avstå från de värsta frestelserna helt, för det tror jag inte är hållbart i längden för mig. Jag måste få ta något som jag är sugen på ibland, men hålla det på en schysst nivå. Det är ju lite det som är Viktis filosofi; vad du vill, men inte alltid!

• Lalune2

Mumu,

Detsamma, kul att se dig här också!

Jag äter på helgerna om jag är sugen, men försöker verkligen undvika det på vardagarna, äter då frukt istället. Alternativt så äter jag pointsbarerna, de är så himla goda! Men visst, det är ju godis också, om än lite nyttigare.

Mumu, visst är det ibland svårt att komma upp i alla points när man ammar? Och jag får ytterligare 4 points för motion varje dag också, så det är inte helt lätt alltid.

Chokladmoussen har jag inte testat, det får det bli till dessert imorgon, idag ska vi bort.

• Party of five

Sötsuget är borta just nu, nu vet jag att jag klarar det idag om det återkommer. Tack för stödet, tjejer! Måste testa de där viktväktarnas mousser och kakor. Jag har inte sett dem i vanliga matbutiken (bor i Finland så har ju inte samma affärskedjor som ni...) även om det sägs att det ska finnas! De har ju massor av produkter. Testade också en gång deras frysta måltid, minns inte vilken (det var för 2,5 år sedan) men den smakade inget vidare. Och clementiner - mums! Men nu har jag ätit apelsin, för de har ju 0 points.

Har ni något tips om vad man kan äta om man äter ute då? Jag och min man ska imorgon åka och julhandla imorgon, och vi blir ganska länge, så magen måste ju fyllas. Snabbmat är uteslutet, borde man kanske äta kinesiskt...? Det är ju hälsosamt iallafall. Men hur sjutton vet man hur många points?!?! Kan inte heller använda de några points jag sparat in under veckan, eftersom vi ska på vår guddotters 4-års kalas på söndag. Eller ja... Lördag är ju dag 7, kanske jag äter mindre under nästa vecka då. Hur brukar ni göra?

• Miim

Så har man ställt sig på vågen, efter en vecka av sitt ny/gamla liv....
    Måste bara säga att jag är super nöjd! Minus 2,2 kg!!!!!!!
    Utan att jag tränat en sekund, utan att jag varit hungrig eller helt slavisk.
    Jag var helt övertygad att kroppen inte skulle reagera så snabbt - den brukar ju inte göra det men så fel hade jag. Jag har på en vecka nått mitt första delmål, dvs - 2 kg och har nu bara 6 kg kvar till del mål 2 som jag har räknat med att jag ska nå först om 12 veckor. Nu planerar jag inte att tappa vikt i den här takten hela tiden utan satsar på ett halv kilo i veckan men denna start var den bästa motivatorn jag kunnat få
    *glad och lite smalare miim*

• Miim

*kollar restaurang guiden*
    Ett snabbt urval av olika maträtter:
    Soppa med grädde (grönsaks) 6,5 p
    Redd soppa med champinoner 1 tallrik 3,5 p
    Fiskgratäng med skaldjur 9 p
    Köttfärssås 1 dl 3 p
    pasta napolitana 7p
    risotto 8 p
    het wok med rimmad fläsk 5,5 p
    Bakad potatis med keso 7,5 p (med andra röror 8-14,5 p)

Hoppas att du fått lite uppslag i alla fall

• sagogryn
    Jag skulle vara jätteduktigt fram till julafton, och det gick så bra fram till igår.... julbord med jobbet och jag hade räknat ut ungefär vad jag kunde äta. Men glad stämmning, massor med god mat....ja, det spårade ju ur och slutade med att jag åt för mycket och som pricken över i:et avslutade jag med att trycka i mig 10 knäck!? Jag gjorde ett lätt överslag och jag har ätit points för en halv vecka. Så nu ska jag försöka att äta riktigt bra framöver. Jag kanske borde stanna inomhus....
Svar på tråden Viktväktar-tråden!