• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • Miim

Sagogryn;
    Tänk så här; Ja det blev för mycket i går, nej jag ska inte fortsätta med det i dag. Bara för att man "misslyckats" en dag innebär det inte att man ska misslyckas alla dagar. Jag tror inte att kroppen kommer att ta upp så himmla mycket av det du har ätit och att du kommer att smälla upp som en ballong! Det är de små misstagen, varje dag, som man går upp i vikt av..

• pirajamaja

Sagogryn! Fortsätt som vanligt bara och var snäll mot dig själv. Det är extra svårt att viktväkta just nu och vid högtider i största allmänhet. Så om du lyckas hålla dig inom ramarna alla andra dagar än då det vankas julbord så är det ju inte fy skam.

• Party of five

Tack Miim! Nog ska jag väl hitta något att äta imorgon.

Sagogryn, EN gång är INGEN gång! I vissa dieter säger de ju till och med att en frossardag bland många "smala" dagar sätter extra fart på ämnesomsättningen, så fortsätt på som om ingenting hänt (förutom det att du nu inte äter extra points och kanske till och med sparar en eller två per dag några dagar...? Lycka till, det kommer att gå jättebra för dig! Ge INTE upp för en frossardag...

Jag har dessutom funderat på julmiddagen... Jag kommer INTE att räkna points på julafton OCH jag kommer att tillåta mig själv lite konfekt och kaka, men jag tänker inte äta mycket av något, utan försöka hålla mig till små mängder av allt. Det ör ju julafton bara en gång om året! Men jag tänker spara points i förväg och så tänker jag motionera lite extra veckan innan så jag har lite mera till förfogande, för jag vill ju inte gå upp i vikt heller... På juldagen fortsätter jag räkna points, även om vi kommer bli bjudna på många middagar, men jag anser att jag ju då redan ätit en ordentlig julmiddag, jag behöver inte tycka att jag missat någonting av julens goda!

• Mumu

KUL, Miim! Ja, kroppen är igång snabbare än man tror ibland!

Ni som sviktar, tänk på att allt inte är förlorat för att ni missar EN dag! Som nån skrev: Det är det man gör till vardags som man går upp av. Eller ner av, i vårt fall! För vi VET ju hur man väljer på ett bra sätt, eller hur? Nya tag nästa dag om man missat lite!

Precis som Libragirl så kommer inte jag heller räkna på julafton. Julafton är EN gång per år och jag kan göra vettiga val utan att räkna den enda dagen och sen kan jag räkna resten av julhelgen. Då kommer jag att vara nöjd och må bra, och det är minst lika viktigt som att gå ner i vikt!

Ikväll blir det svårt, tjejer! Jag ska hem till en släkting som fyller år och han kommer att bjuda på planka. Alltså kallskuret, exotiska frukter, potatissallad och goda ostar... Tur att kallskuret är bra, och frukterna. Sen får man väl begränsa sig och ta bara en liten klicka av potatissalladen. Och en tuuuuunn skiva brie, bara för att det är så förbenat gott! Önska mig lycka till!

• Party of five

Lycka till Mumu! Det svåraste är att äta när man är borta, för hemma kan man alltid sitta och räkna points i förväg till vad man kan tänkas äta, men borta blir det mera "tänk, täkn, hur många points i den, och i den, och i den, hjälp, jag VET ju inte...!" Och man kan ju inte sitta där med points-guiden i högsta hugg ju heller! Även om jag under min allra första viktväktardag var bortbjuden och sprang flera gånger till toa och tjuvläste, för jag hade ju INGEN aning om vad allt innehöll och ville inte missa på första dagen!

Kämpa på!

• Frejja

Hej!
    Gick med i VV för 3 veckor sedan, gick ner 1.4 förra veckan och 1.3 denna veckan. Dags att väga sig på måndag igen och börjar redan bli nervös. Blir ni nervösa innan vägning? Känner mig helt nojjig. Var helt säker på att jag inte hade gått ner något förra veckan, men det hade jag ju. Känns precis likadant denna veckan. Känner mig lika svullo som vanligt, men jag lever ju efter pointsboken "slaviskt". Får väl bara hålla tummarna. Är rädd för att inte ha gått ner, är rädd för att känna mig misslyckad. Det är oftast då som mitt psyke slå bakut och jag ger upp helt enkelt. Det får inte hända!
    *pushar mig själv lite*
    *S*
    Lycka till ni andra också, kul att se att det är så många andra här på FL som är kämpar på VV

• sagogryn

Tack! Vad gulliga ni är. Jag har klarat av den här dagen utan något extra.I helgen ska jag baka till sonens ett års kalas, det blir en utmaning.Men jag ska försöka stå emot! Mitt dåliga samvete över Torsdagens frosseri hänger över mig och hjälper mig nog att stå emot.

• MysMellis

Jag började i onsdags...så vi får se hur det går...så här mycket har jag inte ätit på länge,,, nyttigt då
    Jag ska äta 34 points...

• Frejja

Själv ska jag äta 22 points, har inte ännu haft några problem med att hålla mig inom "ramarna", fast helgerna är lite tuffare. Motionerar lite under veckan, och sparar points dock, så jag har inte överskridit dem hittills. Men får väl se hur det går. Detta ska ju helst vara en livstilsförändring, inte bara något man håller på med ett tag....fast ibland när man tänker på det så känns det ganska motigt faktiskt måste jag säga

• Mumu

Pust! Jo, det gick rätt bra igår. Man kan ju inte räkna ut exakt när man är borta på sånt där, men med tanke på att jag gick dit med 18 points i bagaget så tror jag nog att jag höll mig rätt bra. På den onödiga sidan får man väl räkna in två bitar mögelost och potatissalladen (som bra nog var av den liiite nyttigare sorten). Men annars var det ju bara frukt, bröd, lite kyckling och skinka. Kaffebröd är jag inte så intresserad av, så det fatet kollade jag inte ens in!

Idag kommer nästa utmaning: Äta lunch på IKEA. Ja, ja, det går väl säkert bra, jag får helt enkelt ge tusan i att beställa kotlettraden med beasås...

Den här veckan har varit rätt svår för mig, det har varit mycket trixande för att få det att gå ihop. Men jag har ju en del motionsbonus som jag inte räknar med, så kanske går det bra ändå. Och har jag gått upp lite så är det inte hela världen heller, det får man ta igen en annan vecka i så fall!

Svar på tråden Viktväktar-tråden!