• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • Filippinan

Förstört tråden har vi inte gjort. Vi har delat med oss av våra åsikter, sakligt och enligt alla konstens regler. Vad TS gör eller inte gör i andra trådar kan vi knappast ta ansvar för.

The more you ignore me, the closer I get
  • Rokka Jill
    Filippinan skrev 2007-01-11 21:45:32 följande:
    Förstört tråden har vi inte gjort. Vi har delat med oss av våra åsikter, sakligt och enligt alla konstens regler. Vad TS gör eller inte gör i andra trådar kan vi knappast ta ansvar för. The more you ignore me, the closer I get
    konstens regler?? FL konst? va?
  • Bonanza

Förstört tråden? Tillåt mig le. Vi har diskuterat och kommit med argument. Det verkade vara svårt att bemöta våra argument.

Mer än så är det inte.

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • malin ulrika

Bonanza,
    det får stå för dej att alla liknelser med karlar är positiva. Jag vet många negativa också.

Det jag tycker är lite fånigt är att man inte "får" skriva att det är "typiskt tjejer" att fråga "ser jag tjock ut i den här"? Hur många karlar frågar det?

Själv brukar jag INTE fråga det, men jag tar inte åt mej eller känner mej som "men är jag inte kvinna då, för att jag INTE gör så"?

Tycker bara det går till överdrift.

Faktiskt lite liknande "de färgade" som nån pratade om innan. Om det är 25 svarta personer och en vit i en grupp, "får" man inte säga att Kalle är "den blonda killen", även om det är det enklaste sättet att särksilja honom just då.
    Nej man måste kolla färgen på byxorna eller nått annat...
    Tror det är "typsikt svenskt" (HAHA jag lyckades generalisera lite mer!), här på mitt jobb i Kanada finns det en blandning av i stort sett ALLA folkslag, och ALLA kön (höll jag på att säga) och ingen har några problem med det. I min grupp är vi både tjejer och kilar (tekniska) och faktiskt så anses tjejerna vara de som arbetar hårdast, medans "karlarna" i min grupp är rätt slöa.

• Filippinan

M-U: hur många tjejer frågar så då? tillräckligt många för att man ska säga att det är något som är typsikt för hela vårt kön? det tror jag knappast.

Rokka Jill: jag har lite svårt att förstå vad det är du inte förstår. "konstens regler" är ett uttryck.

The more you ignore me, the closer I get
  • Bonanza

Malin Ulrika - du jämför äpplen och päron. Självklart kan man säga "han är den vita killen", det är en ren beskrivning. Men om man har ett gäng män och en kvinna i ett rum och säger "det är personen som gillar att vårda barn" och därför förutsätter att man ska förstå att det är kvinnan, då är det fel.

• Rokka Jill
    Bonanza skrev 2007-01-11 21:52:48 följande:
    Malin Ulrika - du jämför äpplen och päron. Självklart kan man säga "han är den vita killen", det är en ren beskrivning. Men om man har ett gäng män och en kvinna i ett rum och säger "det är personen som gillar att vårda barn" och därför förutsätter att man ska förstå att det är kvinnan, då är det fel. Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
    DEt är enklare att säga vita mannen o "kvinnan".
    Jag tror ingen hade pallat en normal dag utan skämt
    "hon som Vabbar mest i familjen Svensson."
  • Bonanza

Eh, ja? Jag sa ju det. Det är enklare att säga den vita mannen och kvinnan. Men då lägger man ju inte värderingar i det, som görs i den här tråden.

Och jag skämtar jättemycket, är faktiskt känd i min bekantskapskrets för att vara jätterolig, tro det eller ej. Men jag ser inget roligt i att befästa könsroller och fördomar om andra människor.

• Rokka Jill
    Bonanza skrev 2007-01-11 21:58:01 följande:
    Eh, ja? Jag sa ju det. Det är enklare att säga den vita mannen och kvinnan. Men då lägger man ju inte värderingar i det, som görs i den här tråden.Och jag skämtar jättemycket, är faktiskt känd i min bekantskapskrets för att vara jätterolig, tro det eller ej. Men jag ser inget roligt i att befästa könsroller och fördomar om andra människor. Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
    hahah Du är för Härlig bonanza!!!! fast vi inte tycker likadant om någonting (förutom nu "kvinnan" istället för "hon som tar hand om barnen)
    Gillar jag dina inlägg!
  • malin ulrika

Bonanza:
    "personen som gillar att vårda barn"?
    Men det är väl ingen som sagt nått sånt här i tråden?
    Här gnällde vi lite om skitiga strumpor bredvid sängen typ, "typiskt karlar", men OJ då befäster man KÖNSROLLERNA!
    KVINNOR kan faktiskt OCKSÅ slänga skitiga strumpor så det så!

Filippinan:
    Om nån säger att det är typiskt kvinnligt att raka benen, känner du dej MINDRE kvinnlig då, för att du INTE gör det? Det är väl där det skiljer mellan oss. Jag växte upp som "tomboy", och är nu "säker" i mej själv att jag kan "vara" både manlig och kvinnlig precis som jag vill, det har inte med att slänga skitiga strumpor bredvid sängen att göra, sas.

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt