• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • Bonanza
    malin ulrika skrev 2007-01-11 22:04:42 följande:
    Bonanza:"personen som gillar att vårda barn"?Men det är väl ingen som sagt nått sånt här i tråden?Här gnällde vi lite om skitiga strumpor bredvid sängen typ, "typiskt karlar", men OJ då befäster man KÖNSROLLERNA!KVINNOR kan faktiskt OCKSÅ slänga skitiga strumpor så det så!
    Men då är det ju inte "typiskt karlar" om kvinnor också gör det. Per definition. Eller hur?!
    Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Filippinan

Det här har inget att göra med huruvida jag som enskild individ rakar benen eller inte. Det har att göra med att jag inte tycker man ska tillskriva särskilda egenskaper till en väldig massa olika individer bara för att de råkar tillhöra ett visst kön. Jag är bra på matte, gillar sport, gillar öl, men är inte händig, kan inget om bilar och gillar matlagning. Var på skalan ska man placera mig? Varför måste skalan finnas, undrar jag...

The more you ignore me, the closer I get
  • Mikkel räv

Filippinan - "Varför måste skalan finnas, undrar jag..."
    Därför annars skulle ju ingen veta att jag var fjollig, dumsnut!

• malin ulrika

Bonanza,
    om karlar är de som i allmänhet gör det mera, kan det väl vara "typiskt manligt"...
    Det är väl "typiskt manligt" att inte fälla ner toasitsen när de pinkat t.ex.?
    Därmed inte sagt att ALLA män gör så, eller att det inte finns KVINNOR som av nån anledning fäller upp toasitsen och lämnar den där...?

• Bonanza

malin ulrika - men eftersom det inte finns något bevis på att män oftare slänger strumpor på golvet än vad kvinnor gör det, är det ju bara din uppfattning som får styra. Varför har man ett behov av att säga att vissa är på ett sätt och vissa på ett annat? När det dessutom inte ens är sant?

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Mary Lo

Nå. Jag och min man är inte stereotypa vanligtvis; men vissa spår från våra föräldrars könsroller går tydligen igen:

Exempel 1: Jag passar på att torka av handfatet medan jag kissar innan jag hunnit få av mig kappan, när jag kommit hem efter en lång arbetsdag (har aldrig sett honom göra det).

Exempel 2: När vi har Städdag hemma sitter han ihopkrupen i en hög på golvet och "sorterar tidningar", medan jag hinner klorinskrubba hela köket, gå ut med sopor, stordiska, dammsuga och typ sy nya gardiner.

Exempel 3: Jag säger allt oftare "Jag sitter kvar i bilen" när han ska tanka/sätta in pengar på banken/springa in på Apoteket.

• Filippinan

Är det typiskt kvinnligt att sitta i en bil istället för att göra ett ärende - bara för att du är lite bekväm av dig i vissa situationer?

The more you ignore me, the closer I get
  • Mary Lo

Som jag skrev: vissa av våra föräldrars könsroller har gått i arv och även från deras respektive föräldrar. Man kan blir hur arg man vill över detta (ja, jag har också läst genusvetenskap) eller så kan man skratta åt det under tiden; medan man försöker förändra det.

Att inte skaffa körkort och att ta för givet att mannen ska gå ut i ösregnet och hämta ut pengar, eller vad det nu kan vara, är tyvärr en sådan "rest" från min familj.

Du behöver inte tillrättavisa mig angående könsroller, för övrigt. Jag är så medveten man kan bli angående skillnaden mellan olika personlighetstyper ("bekväm" till exempel) och de faktiska skillnaderna i beteenden mellan könen.

Men jag tyckte att den hät tråden var förbannat distanslös och tänkte skoja till det lite.

• Rokka Jill
    Filippinan skrev 2007-01-11 22:27:46 följande:
    Är det typiskt kvinnligt att sitta i en bil istället för att göra ett ärende - bara för att du är lite bekväm av dig i vissa situationer? The more you ignore me, the closer I get
    hahah tur att du hittade något att attackera med.. att hon klorinskrubbar köket anser jag inte att tösen e bekväm av sig.
Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt