• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • studenten

Min sambo/särbo är väldigt omtänksam och brukar komma ihåg när jag ska ha mens och köpa tamponger till mig dagen innan. Däremot glömmer hon väldigt ofta att köpa det till sig själv.

Så jag antar att det är ett typiskt kvinnligt beteende.

• hönapöna2

Jag kan se att det finns en hel del olikheter mellan könen som inte är biologiska: tex "män har ofta högre lön än kvinnor, tom för samma arbete" och "större delen av världens regeringar består av män: män har mer makt än kvinnor" . Vill vi att det ska vara så? Varför är det så? Kan ni inte se att det ena leder till det andra? Att uppmuntra och bekräfta fördomar leder till konsekvenser. Att skratta hjärtligt när ens man inte plockar upp skräp på golvet är inte insiktsfullt utan visar just att man tycker att det är gulligt och helt ok. Tycker ni det är lika gulligt när er man kommer hem efter en löneförhandling och säjer att "nä...jag begärde inte mer lön, sånt där fattar inte jag, chefen vet nog bäst hur mycket lön jag är värd".
    Att män försvarar fördomarna kan jag ha en viss förståelse för, ingen vill väl släppa sina privilegier utan en kamp, men att kvinnor gör det så ihärdigt är på ett sätt märkligt även om jag kan se förklaringar på det också.

• Destroijer

Det är svårt att lära gamla hundar sitta, så det är ju upp till oss att förändra tankesätten. så att våra barn får en mer jämställd värld att leva i.  "Man äver inte joren av sina föräldrar man lånar den av sina barn"

• Danbala
    Tina B skrev 2007-01-11 18:56:16 följande:
    Bonanza, nej jag hade inte tyckt att det var lika kul med "så är negrer" eftersom den debatten är så infekterad.
    En del tycker ju att det är kul, iofs. De som antingen är rasistiskt lagda, eller inte an(/in-?)ser att rasism är ett infekterat samhällsproblem.

Och av allt att döma är sexistiska skämt (hur skojsiga de än är för en del) ett rätt infekterat område bland en massa människor också.
    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Mary Lo

Nåväl. Huruvida det är skadligt att skämta om sådana här allvarliga saker på det vis som gjorts här, det råder det delade meningar om. Jag för min del har varit väldigt tydlig med vad jag anser om skillnaden mellan könen och vad dessa beror på (för den som vill backa bandet går det jättebra). Att jag skrattar högt och hjärtligt åt vissa saker är inte något ni kan göra så hemskt mycket åt ärligt talat.

I övrigt ligger den här tråden nu i sandlådan.

• bbpop

Min fru tycker om mig. Det är typiskt kvinnor.

• Myran H

bbp, kvinnor tycker om dig alltså? lyllos dig.

• malin ulrika

Typiskt feminist-karlar att komma in och skämta i en sån här tråd...

• Myran H

Jag trodde det var en skämttråd..?

• bbpop

Vadå skämta? Feminster har väl ingen humor.

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt