Järngänget i Malmö del 11
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
Jo det var samma med detta barnet... fungerade jättebra på förskolan, men hemma så försökte barnet stampa på nya syskonets huvud.. kastade leksaker på barnet... skrek och bar sig åt... åt knappt något etc... Och pappan var borta mycket. Så därför fick det barnet vara hos oss på heltid istället för 15 timmar i veckan.
Jag vaknade tjugo minuter innan jag skulle upp... jäkligt störigt!!! DÅ kan man inte somna om för man ligger bara och tänker på att man ska upp om 20 minuter.... grrrr
Ja, jag intygar . Julie är en solstråle som just nu inte riktigt är sig själv. Utbrotten hon får liknar inget som Matilda har. Kan bara hoppas att det hjälper att hon får gå 30 timmar/veckan på dagis. De behöver "egen" tid precis som vi. Det är inget roligt att gå omkring och vänta dagarna igenom för att lillebror ammar eller byter blöja eller vad det nu är. Matilda har i a f mått bra av att gå fler timmar på dagis. Är det sen någon dag som vi vill och känner för att vara hemma så är vi det. Det är ju fördelen med att studera. Jag får ha full tid på dagis men avgör själv när och hur mycket jag vill plugga.
Om vi återgår till J's utbrott här förra veckan så är det ju lättare för mig att gå in och distrahera och försöka få henne på andra tankar. Mig är hon ju inte van att få så mycket uppmärksamhet från och dessutom är det lättare för mig att behärska mig och vara pedagogisk för hon är ju inte mitt "problem" när hon har gått utanför dörren. Jag bara återgäldar dig för alla gånger du har hjälpt mig med Matilda när jag har hållt på att bli tokig på henne
Norrmans deli - dit går jag INTE mer. Otrevligare personal får man leta efter! Bojkott!
Ok Bojkottar också Normans deli.....
När det gäller barnuppfostran:
Det är svårt att vara mamma.
Jobbar en natt till...sen är jag ledig.
Kika in till min syster Chickabee här på FL...hon har fått så fina 3D bilder¨på sitt barn!
Tror det har vänt och mina ansträgningar fått resultat, för idag har vi varit sams hela dagen. Inga konflikter som e större än ok.
Tack för stöd.
VIll ändå inte gå så långt som kalla henne problem barn, isåfall var jag också ett sånt. Tror ju självklart att raseriutbrotten har en anledning som vi nu ska ta tag i.
15 timmar dagis regeln kommer att leda till fler förtidspensioneringar, långtidsjukskrivningar av kvinnor som får barn tätt på sikt + en massa frustrerade barn. Det gjorde mig till en tröttare mamma när jag blir tillg för arbetsmarknaden igen + att man varit alldeles för djupt i blöjträsket.
En annan sak.. Era män, jobbar de inte heltid? Det e väl vanligt att män går vid 7 på morgonen o kommer hem efter 18 typ?
När jag jobbade i Sthlm heltid gick jag 6.30 o kom aldrig hem före 20 (de tvar då jag jobbade för karriär). Jag se ringet konstigt med att man måste försörja sig.. eller har jag inte fattat att när man har familj ska båda vara hemma?
Jag var på dagis (skola+fritis) mellan kl 7.30-17 när jag var liten, 5dg/veckan. Ledig 6v på sommaren. Min mamma hade aldrig mig hemma 1dag, men jag hade heller inga syskon förrän jag var 12år. Det var faktiskt tråkigt o vara hemma med mamma ändå, för hon läste, pratade i telefon eller fikade... Dagis var bra.
Tack för fikan idag SL! Kram ni andra.
((ska väl erkänna att när jag inte fick som jag ville på fritis så rymde jag o satt på trappen när mamma kom hem från jobbet))
Min man jobbar heltid... han brukar åka med mig till jobbet och är där vid 10 över sju då... sen om han tar bussen hem så är han hemma vid 17-18 tiden och då tar han över det mesta med Isabelle.... Idag åkte han med mig in så han började 7:15 och åkte med mig hem 16:30....
Skönt att det verkar vända
Nu ska jag synda....
DUMLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jo, män jobbar heltid. Och en hel del övertid.... Maken är fortfarande inte hemma. Han har börjat snegla på teaterjobb igen. Bättre tider men sämre lön. Antingen det eller så får de anställa en till på hans nuvarande jobb. För jag börjar ledsna på att aldrig få se honom. För att inte tala om hur lite han träffar Linnea.
Jag är helt slut efter ett par dagar utan avlastning på kvällen - med bara ett barn. Beundrar er som klarar av två.
Inte konstigt att det blir lite konflikter, Anna. Det är ju så förbaskat lätt att tappa humöret när man själv är trött också, vilket absolut inte hjälper på något vis. Som Faf så klokt skriver - ju oftare man höjer rösten, desto mer ineffektivt blir det.
MEN... heltid är 8 timmar om dagen.... OCH hur klarade folk det innan då... det här med 15 timmar i förskolan är nytt... förr var det inget snack om att ha barn i förskolan när föräldrarna var föräldralediga. OCH att ha tätt mellan barnen är ju faktiskt självvalt (AJ AJ skjut mig inte
)
Och vi pedagoger blir också helt slut av de fulla barngrupperna och konfliktlösning dagarna i ända... vilket gör att vi tappar orken och geisten och tålamodet.... vilket gör att vi inte har tålamod och ork med våra på samma sätt när vi kommer hem efter arbetsdagen..... MEN det är OCKSÅ självvalt
Jag åker inte heller till Normans Deli... svindyr mat... och man får ändå inte köpa vad man vill. Jag hade äntligen bestämt mig för en grej som låg synlig i disken... men den fick man endast köpa för att ta med sig, inte äta där???!!!???? E NI DOMMA I HUVET???? på ren skånska, var min första tanke... och det OVANPÅ barnvagnsrasismen. BLÄ!!!
Idag har jag målat "vatten" i olika blåa nyanser med en treåring och en ett och ett halvtåring... sen var vi ute och plaskade och hoppade i vattenpölar och undersökte rinnande vatten i stuprören Gummistövlar är en himla bra uppfinning
(vatten är vårt miljötema för terminen
)
I morgon har jag en glassig dag... jag börjar 9 och slutar 2. Halv två om jag får jobba in rasten Mycket trevligt!!
PÅ kvällen tänkte jag faktiskt prova vattengympa för första gången... Någon som vill med?
TUPPERWAREPARTY hemma hos mig 28/1 och 11/2... någon som är sugen på att komma?
När mina stora barn var små, fick man inte ha dem på dagis när syskonen kom. Men på den tiden fanns det öppna förskolor lite överallt. Det var kanon. Numera läggs (nästan) alla ÖF ner och det är synd.
Jag har tur. Peter kör hemifrån 7.40 och är hemma 16.40. Kanontider!!! Han får tid med barnen och jag får tid att träna