Järngänget i Malmö del 11
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
Jag har beslutat mig för att bojkotta Normans, Hansa kompaniet lägnst ned!
Blev ovänner med dem idag för sista gången. Jag e trött på diskrimineringen av barnvagnar, jag blev vägrad att köpa mat där eftersom barnvagnsplatserna var fulla! Jonathan sov i vagnen o jag hade stått 20min i kö, men fick inte beställa.
De är helt enkelt inte värda mina pengar!
FaF: Tack för tips.
Något som svider...Been there done that.
Jag har tagit bort allt tillslut, hotat o genomfört, bekräftat, förklarat, men hon slänger sig bara ner o skriker.
Ta i handen, sätta på stol? Jo.. men om hon ligger på marken o skriker och när jag tar upp henne slår hon o drar mig i håret (har sett fler göra det på hennes avdelning på dagis, obs inte SL).
Konflikterna är just nu varje gång vi byter kläder, tar på skor, byter blöja eller toa-gående, lämnar dagis, kommer till dagis, går ner i garaget (vill bli buren), ska gå o lägga sig att sova (hon lämnade sängen så fort jag kastade henne tillbaka i 30min idag, 50 min igår) etc.
Imorse bröt hon ihop på golvet för hon inte fick godisbilar som frukost. På eftermiddagen fick jag bära henne ut i bilen UTAN ytterkläder för att hon inte ville lämna dagis. EN timme senare skulle vi gå från att ha lekt hos grannen, men hon ivll äta där o inte följa med, inte ta på stövlarna. Jag försökte hålla fast henne o tvinga på dem, det gick inte sä hon fick gå utan (skrikandes) till vi kom ner i källaren, då hotade jag med at tjag skulle lämna henne där själv då tog hon på dem. Hon skrek dock så högt att jag skickade upp henne ensam i hissen, för lillebror var livrädd för det höga ljudet. Hon lugnade sig på sitt rum. Kvällen var ganska lugn förutom att jag bar tillbaka henne i sängen från kl 19.45-20.55 då hon somnade. Då har hon inga gosedjur kvar o heller ingen musik. Jag kan ju inte släcka lampan o stänga dörren för då blir hon rädd.
Problemet är att jag har lillebror att ta hänsyn till. Ofta har jag inte kunnat vara konsekvent med jUlie när jag ammar eller byter blöjor på honom. Då har hon kunnat göra vad hon vill för stunden. Hon har också lärt sig att flippa ut när telefonen ringde. Igår kastade hon leksaker på mig o Jonathan nör jag pratade i telf, så jag fick lägga på för att stoppa henne. Då skrattar hon bara.
Grunden till att jag nöp henne igår var för att få kontakt då hon bara skrattade hon blev som spaghetti på golvet när jag skulle ta på stövlarna. (på kockums)
Ursäkta längden men jag har det rätt så jobbigt med henne just nu. SL kan intyga raseriutbrottet hon fick hemma hos dem.
hahaha jag har redan startat en ju
Jag vet du kan väl bara radera den?
Har du läst mitt inlägg till dig om barnuppfostran?
och jag som redan skrivit till alla om den nya hahaha
Exitme:
SKa vi inte samla ihop 30st mammor med barnvagnar o besöka dem kl 12 en vardag. VI kan ställa oss i kön o krångla vid kassan, så vi skrämmer bort lunchgästerna !
Skulle vilja hämnas!!!
Funderar annars på polisanmälan (fungerar ej för han har redan varit polisanmäld o de la ner, man får diskriminera barnvagnar) eller kalla fakta... jag e riktigt sur.
Japp jag har läst... det är tufft..
Nej absolut inte stänga och släcka eller något som kan göra henne rädd... inte hot om att lämna eller annat för det kan bli traumatiskt. Endast "hot" som går att verkställa som inte sätter spår.
När hon slår eller drar i hår så ta tag i hennes hand (fånga den) och säg med låg sansad mörk röst NEJ! Och när hon slänger sig på golvet och skriker så låt henne ligga och skrika och ge inte vika... prova som de andra och härma henne och se hur hon reagerar.
Har ni nåt roligt inplanerat (gå på lekplatsen eller leka med lera) eller nåt som hon sett fram emot så säg till lugnt och sansat att om du fortsätter så åker vi inte till xxx och sen gör du inte det heller och förklarar när hon lugnat sig, varför ni inte åkte dit/gjorde det. Det gäller att vara ihärdig.. nöta...
Du får lägga ifrån dig lilleman när hon gör sånt och ta tag i det... för annars lär hon sig exakt när hon ska trycka på dina knappar och jävlas med dig (telefon, amning etc..) För hon vet att du då är hindrad att göra nåt. Sen kan det vara så att hon är svartsjuk också på lillebror och att hon vill ha mer uppmärksamhet av dig... se till att pappa är mycket med lillebror så ni två tjejer får tid till varandra. och beröm MYCKET MYCKET MYCKET när hon gör nåt bra... minsta lilla småsak som att hon åt upp fiskpinnen... var snäll mot en kompis... när hon INTE trilskas vid en situation där hon brukar göra det......
Nu måste jag gå och lägga mig... ögonen går i kors...
Hoppas morgondagen blir fylld med nya krafter för dig
Kram och godnatt
FaF:
Precis så har jag gjort osm du skrivit. Men problemet är att Jonathan får ingen uppmärksamhet alls. Jag fick tex lägga honom ifrån mig (slita honom från tutten) TRE gånger idag när jag ammade.
Vi satt alla o myste i soffan o sen lägger hon sig ner o sparkar lillebror i huvudet när jag ammar. Jag talar om att pm hon fortsätter så får hon gå in på sitt rum. Jag fick sluta amma o leda in henne, dra henne in på rummet. Hon springer ut o jag föser in. Hon väntar tills jag börjar amma o springer ut. And so on. TIll slut skrek jag HÖGT "NU STANNAR DU INNE PÅ DITT RUM TILLS DU KAN UPPFÖRA DIG, FATTAR DU DET? DU STANNAR HÄR INNE!! *VRÅL*"
Då stannade hon i dörröppningen *gråt*
Då sa jag, har du lugnat dig o kan komma ut o sitta här o vara snäll. Svaret blev ja, o hon ledsen (säker också kränkt) satte sig brevis, o jag tröstade medan jag ammade.
Det är inte brist på uppmärksamhet o egen tid med mig. De gånger hon trotsar mest är ofta Thomas med också (som igår när vi båda försöker få på henne stövlarna).
Hon är en tuffing.
Men du har rätt, jag förlorar på att tappa humöret. Men jag har bara inte det där tålamodet kvar. Två barn som krånglar nattetid, 2 barns tvätt, 2 barns väskor som ska packas, mat lagas, välling, bädda, ytterkläder. Jag kan inte hela tiden styras av Julie. Förstrå du, som har många ungar runt dig på Fskolan?