Järngänget i Malmö del 11
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
Jag håller med Faf och undrar också hur folk klarade sig tidigare, när inte ens 15 timmar fanns??
Vi hade Emily på dagis 15 timmar när jag var hemma med Moa men det var mer än tillräckligt. Hon fick vara där de timmarna eftersom hon älskade dagis och vi inte ville att hon skulle komma ifrån dagisrutinerna och kompisarna helt. Resten av tiden ville jag ha henne hemma, hade mått dåligt om jag lämnat henne hela tiden för att bara bry mig om lillasyster.
Nu har jag tur och har två rätt lugna flickor som bara trotsar och bråkar då och då, kanske inte ska uttala mig men gör det ändå. Jag tycker att man ska lösa problemen man har och inte lämna bort barnet för att problemet då är löst de timmar det är borta.
Så här tycker jag och det får ni tycka vad ni vill om!!!!
Nu ska jag ta mina värktabletter och hoppa i säng.
Funderar på att ta med Isabelle till jobbet i morgon... någon oxiebo eller svedalabo som vill ha besök i morgon vid 14 tiden??... Först till kvarn hehe
Natti natti tjejer
FaF: Oxie, Oxie, OXIE!!! *hoppar jämfota och viftar med armarna*
Oxie it is
Då dyker vi upp vid tvåtiden i morgon
Natti natti
Fick inte heller lämna Tim när Max föddes...
Ja vad är fel i samhället...varför orkar vi inte?
(ingen sympati till faf som har ett arbete som är självvalt
) ((Skjut mig inte))
Man kan kanske inte se ut som en filmstjärna? Man kan kanske inte ha ett hem som ser ut som en inredningstidning?
Man kan kanske inte både ha kakan och äta upp den, dvs åka världen runt och göra karriär OCH ha gubben hemma.....NÅGON måste ju arbeta...inte nödvändigtvis mannen...men någon.
Vi behöver däremot varandra. Ni som inte har släkt nära måste nätverka, få hjälp av varandra, avlasta varandra, komma överens om att barnen kan leka en timme så man hinner städa, handla eller annat man måste!
Lyxtillvaro får sedan bli undantag under den period man har riktigt små barn.
Detta tror jag i alla fall....
Vad jag avskyr uttryck som "hur klarade sig folk förr", jag svarar bara: Jo de klarade sig ännu sämre!
Världen ser bättre ut nu än den gjorde för 20 år sedan.
Tror du folk var lyckligare förr, tror de inte de klagade?
I danmark har man ingen 15timmars regel utan där bestämmer folk själva. Hade jag bott på landet så hade jag säppt ut barnen i trädgården så hade de fått klara sig själva o leka, men nu bor jag i stan o har inte en lekplats eller andra barn i närheten.
Vi lever idag och till de krav som ställs idag (för 20år sedan fanns det bara 1 barnvagn att välja på, 1 regnställ räckte till dagis o overall från myrorna, barnen fick inte så stor plats eller utrymme heller), därför får vi också andra problem.
Att ha 2 barn e självalt. Jaha så fortplantningen är självvald, att man ska finns sig en man o bilda familj är också självalt, att man ska arbeta... biologiska klockan, tron om att barn vill ha syskon o mår bra av det, tron om att man klarar av det o sedan upptäcker att det var jobbigare än man trodde... allt är självalt, javisst. Ett ruttet jobb är också självvalt. Så därför får man inte beklaga sig eller vilja ändra på saker.
Jag strider för jämlikhet, men jag vill nte at tmannen ska amma. Men om jag ska behålla mitt jobb hade det underlättat om jag haft avlastning till barnen, och förskolan borde vara ltie mer förstående när man sänder sitt alvedon barn till dagis, på grund av rädslan att mista sitt jobb.
Jag kommer inte acceptera dåliga, trötta barnskötare på dagis, om de ska ha sina jobb får de sköta det o vara till för barnen. För stora grupper får man protestera mot, det är ju politikerna som ska ha protester inte mammorna.
*kram*
Jag beundrar alla som levde förr o inte fick dagis o satt i sina lägenheter o ammade medan de andra klättrade på väggarna.
Konstigt är det i dagens samhälle; jag har ingen som hjälper mig, o när man sträcker ut en hand o frågar om råd o beklagar sig så får man veta att man får skylla sig själv som skaffat barnen (inte du FaF, andra). På samma sätt blir man bortmotat från restauranger etc. Det är som at man ska vara straffad för att man skaffade barn eller? Var det så dumt...
Man kanske skulle tänkt på barnen i Afrika mer?
Jag väljer nu att gå o lägga mig.
Annaonice...i morgon ser vi till att det blir rajraj med eller utan barn...då tar nämligen Katlas mamma examen!
Tyvärr, men i mina ögon är det inte acceptabelt att skicka barn till förskolan med alvedon. Jag har STOR förståelse för föräldrarnas siutationer och är mer förstående och tillåtande än de flesta på mitt jobb kan jag säga. Men det är inte ok att skicka dit sjuka barn som smittar ner de andra barnen och personalen och mår dåligt och är hängiga. Det är en hård miljö att klara av med hög ljudnivå och inte den totala uppmärksamhet man behöver när man är sjuk.
Jag tycker att 15 timmar att få lov att ha barnen på förskolan när man är mammaledig eller arbetslös är lyx, och jag kommer absolut att använda det, främst för Isabelles skull för att inte komma ifrån det och för att hon har sina kompisar och älskade fröknar där.
Sen finns det som sagt undantag som behöver dispens (som det barn jag berättade om... mamman var ensam och det blev fara för barn nr 2:s säkerhet och hon hade ingen hjälp)
Ja, mitt yrke är självvalt och vi kämpar varje dag för förbättring och förändring, men att barnskötare eller förskollärare inte skulle få vara trötta???
Situationen är ju som den är oavsett om det är politikernas fel eller vems det är. Men givetvis är vi där för barnen och gör vårt allra yttersta varje dag.
Och trött är man ju på grund av situationen och arbetstempot och allt man bär omkring på. Jag tror att många inte har någon aning om vad det innebär att vara förskollärare riktigt.... alla sociala svårigheter och barn som far illa etc... sånt som man absolut inte valt!!! Och som förföljer en... sånt man går och bär på och tar med sig hem... Det är så jobbigt kan jag säga. MEN som sagt, jag har valt det själv och jag får byta jobb jag inte klarar det. Rätt att beklaga sig har alla oavsett situation, för man kan bara jämföra med sig själv.
Jag kan inte påstå att barn inte fick samma utrymme för 20 år sedan... såååå längesen är det inte faktiskt Och det fanns fler än en vagn att välja på också
och Isabelle har nästan bara begagnade kläder och overall från myrorna och ett regnställ
så just det argumentet köper jag faktiskt inte
Det med självvalt menade jag att ha barnen tätt, men där har jag full förståelse för tickande biologiska klockor (inte för att jag tycker du är gammal AOI )
Jag tycker vi har det jättebra i sverige med möjlighet till lång föräldraledighet och möjlighet till 15 timmar i veckan på förskola fastän man är hemma...
Är Danmark bättre? Jag hade för mig att man inte hade rätt till så mycket mammaledighet där.. eller blandar jag ihop det med nåt annat land kanske...(vet ärligt inte)
Idag ska Isabelle följa med mig till jobbet och vi ska göra handavtryck i form av tulpaner som vi ska måla stjälkar och blad på och ge till föräldrarna, för idag är det Tulpanens dag.
Må så gott
Jag tycker heller inte jag e gammal, men gammal nog att beklaga mig. Jag vet vad jag talar om eftersom jag har 2 hemma o dansk mamma ledighet.
alla barn kan inte vara som Ida, en del är som Emil o då har de andra behov än att vara hemma o uggla. Jag sätter inte heller mina barn framför tvn som barnvakt.
En latte mamma som mig har kanske för stora krav med rätt prylar o städat hem... rätt.
Men nu e det snart fredag, utbrotten hemma e slut, julie e glad för sina nya timmar på dagis o jag ska ut o festa. Jonathan kanske tyvärr måste följa med... han klara sig inte utan sin mammas bröst. jag får se.
nu ska jag till bvc, sedan tröstshoppa pippi guldpengar till julie o t hilfiger jeans till Jonah-man.