Järngänget i Malmö del 11
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
Jag tycker också barn behöver lugn! I skolan komemr de få göra massa saker.
Teman o sånt är nog för att personalen ska bli motvirade... o föräldrarna ska bli glada över pysselsaker.
Jag skulle vilja att J gick på dagis på en bondgård o lekte med djur o natur på dagarna istället för att det stim.
Nej AOI nu har du totalt missförstått. Vi (jag och Trulsa) pratade om utflykter, inte om glass och tårta.
Tema är till för barnen och som sagt resultat av forskning vad barn mår bra av och tycker om. Tema skapar kontinuitet, trygghet och stabilitet vilket barn behöver.
De behöver en förutsägbar miljö och stabila rutiner.
Personalen motiverade av tema? Nä du, det är svårare att komma på saker när man håller sig till ett tema om man bara ser till personalen.
Däremot kan man fånga upp barnens intressen och förslag på tema (t ex korv eller drakar) och arbeta utifrån det.
Temapyssel är påsksaker, julsaker och alla hjärtansdag saker typ...
Vi bryr oss faktiskt inte om om föräldrarna blir glada för "pysselsaker" eller ej och vi bryr oss inte om resultatet, det är den skapande processen som är den viktiga för barnet, och det är barnet vi har i fokus. Sen struntar vi i vad föräldrarna gör med det barnen gjort... om de slänger det eller sparar det, bara de inte slänger det när barnen ser det.
Tro mig, vi har faktiskt en tanke bakom allt vi gör och har endast era barns intresse och bästa i åtanke.
Nästa vecka är veckan innan påsk. Min klass har varit på Kronetorps mölla och tittat på påskutställningen där. Vi fick lära oss om hur man firarde påsk förr och nu och varför vi firar påsk enligt kristendomen och judendomen. Jätteintressant och uppskattad utflykt .
Nästa vecka har vi lagt in en hel dag för påskpyssel tillsammans med två andra klasser. Jag kan erkänna att de flesta barnen (de är bara ettor) älskar sånt och personalen bävar... Merarbete och rörigt.. De övar tradition, samarbete, skapande, finmotorik (klipp och klistra) osv. Sen får ni föräldrar göra vad ni vill med allt pyssel som de tar hem . Jag ger bort det till Erics farmor...
Skolan och vad de håller på med är allmän egendom och debatteras flitigt. Alla vill lägga sig i och tycka. Vi har ju alla gått i skolan och vet bäst . Som personal kan man bara följa styrdokumenten och lita till sin egen yrkeskunnighet, som alla ni andra gör i era yrken.
AOI, de flesta barn i Sverige får uppleva födelsedagsfirande, men inte alla. Läs boken "Svinalängorna" av Susanna Alakoski (bra bok trots att den fått Augustpriset..). Man blir chokad av att läsa om vissa barns uppväxtförhållande!!!
Oj, det blev en uppsats
wiiiiiiiiiiiiie min kompis kom hit nyss.... KÖRANDE ... hon har tagit körkort i smyyyg och körde upp i morse. sååååååååå kul för henne!!!!
Kul debatt om skola och förskola!
Jag tror inte personal vill barnen illa.
Mimmi är JÄTTE intresserad av bajs.
Hon säger ofta "- man får inte säja BAJS hos Inger".....och så repeterar hon detta till leda, med skräckblandad förtjusning.......
Tips!!!
Kanske tema exkrementer till barn i lämplig ålder! ( OBS SKÄMT)
Våra dagmammor har tema...förra terminen var det siffror, denna är det frukt och grönt.....jag märker inte så mycket av det....kom väl hem en målad siffra eller nått.....och en utklippt morot.
Ja heja alla som orkar........................................
Bajs var ju ett kul tema Det kan man ta för barn i kiss och bajsåldern. På designtorget finns kiss och bajsdockor (alltså formade som en tolle och en kissdroppe) och man kan göra bajstollar i trolldeg och måla och man kan kladda med chokladpudding (MUHAHA
AOI
)
Absolut ett roligt tema! (blir du rädd nu du som bara skämtade MM haha )
Jag säger JA till tema och firande av födelsedagar och tycker att det är bra att det är dagis som står för det för då blir det lika för alla och inget barn blir orättvist behandlat. Jag bryr mig inte nämnvärt om Matilda skulle råka bli fotograferad naken när de badar på dagis. Även om jag nog föredrar att de håller sig till profil eller från midjan upp.
Bajs är skoj . Matilda har kiss & bajs-strumpor från designtorget (obs! present).
Boken "Det var det fräckaste!" kan varmt rekommenderas till alla bajsfixerade barn. Handlar om en mullvad som får en bajs i huvudet och söker det skyldige. Bajs i alla de former utlovas! En riktig nutida klassiker som ofta läses här hemma.
"Det var det fräckaste" såg vi som barnteater härom veckan. Efter att ha läst boken ett par gånger. Superbra, barnen var helt fascinerade av alla sorters bajs. Linnea pratade om den stackars mullvaden i flera dagar.
"Den skapande processen" är det jag försöker jobba med i slöjden också. Jag bryr mig inte så mycket om hur resultatet ser ut, utan vill att barnen ska testa, göra fel, fundera och reflektera. Men det är inte så lätt när barnen är superstressade, måste få allt färdigt innan de har börjat och blir missnöjda så fort det inte ser "köpt" ut. De har inte ro att finna glädjen i att bara sitta och pula lite utan att bry sig om vad det blir. Det är min stora utmaning på jobbet att lugna ner dessa stressade små själar.
Och apropå påsk och skola och så, så upptäckte jag i dag att jag bara har fem lektioner kvar med sexorna innan sommarlovet :-O Så sant det där att det som inte blir av innan påsk, blir inte av. Sen är det lov och utflykter och kompledigt och sånt.
Ser gärna att barnen slipper tårta och glass på dagis, men de får mer än gärna stå på stolarna och sjunga, ha kungakrona och prinsessklänning när någon fyller år. Allt för att motverka ätstörningar längre fram - mat måste inte vara inblandat i allt roligt.
Ja, Julia börjar också tycka det är kul med Kiss o bajs. Tänk vad mycket "skit" de lär sig på dagis Idag då hon skulle äta kvällsmat så var den lite lös " Löst bajs mamma"-eller något ditåt... Nu ikvälld å hon kissade så låg hon dubbelvikt, stretande över toastolen för att se var kisset kom ifrån...
Ja till tema o födelsedagar!!
Jag vet dock inte om Julias dagis har något tema.
Trött-hög tid för sängen.