Järngänget i Malmö del 11
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
lärorika...
Vill bara att man tar VÄL hand om mina barn på dagis/dagmamma. Att Mimmi gillar att gå dit är betyg nog. Lagom mycket pysslande är nog. (tänk på miljön)
Hatar matsäckar. Gillar utflykter. Bra att man slutar med kakor på dagis och i skolor.
Kul med dagispaketer.
Jag tycker inte att små barn behöver utbildas. De behöver lugn och ro.
Lite nya bilder i gallerit. Tagit bilder på två rum inför Hemnetandet.
Vad är "utbildas"? Allt man lär sig genom lek och upplevelser? Jag tror man "utbildas" hela livet, men mest mottaglig när man är barn.
Men jag håller med - lugn och ro är viktigt. När får de det? Jag skulle också vilja ha lite lugn och ro ibland...
Utbildas=klipp i pappret för att lära dej geomteriska former och utveckla dem sen till att formel a blir Y.....
Ja ni vet! Vid ett års ålder är det ett bra knä och en trygg famn som är det ENDA viktiga, olika teaman och aktiviteter är mer fär äldre barn.
Vid den ålder Mimmi är nu, och i den mognad hon är nu börjar hon intressera sig för INSTRUKTIONER- Här ska man vara tre för att gå på dagisgympa (alltså även för dagmammebarn) Men Mimmi hakade på och vägrade gå med de "små" sist, och det visade sig att hon fullkomlgt älskade och klarade av alla instruktioner.
Så nu är hon med i gympagruppen.
Det är väl utbildning. Men låt det ligga på en nivå som inte är hausse..........
KOM PÅ FÖRELÄSNINGEN ALLA! DEN ÄR LYSANDE!
vi har en läroplan och en massa styrdokument att följa.... vi är en miljöförskola och vårt miljötema är vatten och det ska alla arbeta med på olika nivåer. Jag läser sagor om fiskar och hajar, kollar på Hitta Nemo, Har vattenlek, Plaskar i en blå back med kallt vatten och en röd med varmt vatten, hoppar i vattenpölar, blåser såpbubblor, tog in snö i skötrummet och undersökte, var ute och lekte i regn, målade med blå färg i olika nyanser....
Det är tema på småbarnsnivå och så vi jobbar... vad är det för fel med det?
Kan tillägga att jag inte är superförtjust i tema (och inte pyssel heller för den delen såvida det inte är min egen smyckestillverkning)
FAF...enda felet är att barn mellan ett och två egentligen inte behöver teaman. De behöver livet självt.
Men det är ju livet självt.... är inte att leka i regnet och hoppa i vattenpölar, läsa sagor och måla en del av livet?
De minsta vi haft har varit 1,5 år kan tilläggas....
Läroplanen är ju inget hittepå någon suttit och knåpat ihop efter egna åsikter... det är ju forskningar och studier som gjort att man kommit fram till detta arbetssätt.
Sen är det upp till förskolan och avdelningen vad ett tema är.
De små barnen tänker ju inte ens på att det görs saker efter ett tema...
De ser ju bara lekarna, sagorna, skapandet och kopplar inte det samman med någon form av tema.
Det är först när de är äldre som man tydliggör temat.
Jag tycker att tema är jättebra och kul. På barnens dagis är temat LJUS. De har tex haft ljusparad i byn med eldkastare och annat kul. Det gillade barnen jättemycket
Aima: Jag kom inte iväg till Ullared i måndags
I går var det familjegympa igen, har missat den nu i två veckor pga sjukdomar. Moa var så lycklig, hon älskar gympaledaren Hasse (han är 64 år) och springer efter honom och sitter så nära honom hon kan
I dag ska jag till mina föräldrar och klippa Gangster(hunden). Han har blivit så tovig och är så ömhårig att det är snällare at klippa ner honom. Jag kan inte göra vid honom här hemma för då kommer grannarna och tror att jag misshandlar honom. Han skriker så att det ekar över området.
FaF:
Jag tror inte det är något barn i Sverige som inte får uppleva glass o tårta nån gång i sin barndom. Så förfärligt är det väl inte eller?