• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Loppan79
    Meli skrev 2007-01-31 11:03:09 följande:
    vad tycker ni, om man följer en skiss, ska man berätta det, eller spelar det ingen roll?Jag tycker att följa en skiss är lite som att lifta, mycket enklare än att komma på allt själv, så jag blev lite konfunderad på Linzis Lo i tidningen, där hon gjort Becky Flecks skiss....tycker det borde stått, så att man märker att även veteranerna följer skisser och inte bara har en outtömlig fantasi. vad tycker ni. Det var alltså den med förkylning och blomman som är Becky Flecks skiss.
    Nej, jag tycker inte att man behöver ange att det är ifrån en skiss. Jag tycker faktiskt tvärtom mot dig, det är en större utmaning att göra från en skiss eftersom man inte får göra precis som man vill då Därmot kan ju en skiss ge väldgit mycket inspiratiion men jag tycker inte att det är samma som att lifta.
  • Camasunary

Meli: Tack för inbjudan! Jag tror banne mig att jag ska hänga på! Har funnits chanser tidigare också, men då har jag helt enkelt varit för slapp. Det var ju trots allt därför jag började scrappa; för att göra lillan första året album... men det har inte blivit så mycket med det eftersom det händer så mycket annat roligt hela tiden Andra året känns lättare, för nu scrappar jag mer händelser och sånt, och följer inte månaderna så "slaviskt". Jag är i stort behov av utmaning och pepp för att komma vidare! Ska börja fundera på månad 2 nu då...

Jag tycker också det borde stått att LOn var gjord efter en skiss!

• Meli

Loppan79

Så olika man är När jag gör från en skiss, gör det just nu faktiskt, så går det på ett kick, och jag bara ser till att papprena ser fina ut ihop, så gör jag bara skissen, och sen sätter jag själv dekorationer som jag tycker passar, så det är snabbskiss för mig. När jag gör efter en egen skiss, så blir det aldrig som jag tänkt mig, och jag måste alltid sitta långa stunder och fundera

• Meli

Camasunary

Ja, men då gör vi så. SÅ kan vi följas åt med månaderna. Jag är snart klar med 2månaders, kör lite efter skisser nu, för att komma i fas, framför allt med Antons sen, där jag har MYCKET kvar Jag har ju Antons också, nu medan jag väntar på att kunna göra Amandas 3månaders LO. Nej, nu ska jag gå ner och väcka Amanda

• Helenaj

Hej ! en till scrappare här, håller på med sönernas första året album och tänkte fråga om någon har något bra förslag på var jag kan hitta en bra bild på tänder där man kan skriva in när tänderna tittade upp!

• DianaJ

Kikar in en snabbis innan jag ska hem och bädda ner mig. har ngt jobbigt virus och sonen är hemma kräksjuk med sin pappa :(

Svar på senaste lilla enkäten...
    1.har det nångång hänt någe kaosartat när du scrappat? (typ, vält en färgburk, råkat klippa/riva sönder pappret du skulle ha osv)
    - eftersom sonen brukar vara med så blir det många tillknycklade och trasiga papper eftersom jag ännu inte skaffa dörrar till skåpet där de ligger ;)

2.har du slängt en LO? eller gjort om/förändrat efter en tid?
    Jobbar alltid med en LO tills jag blir nöjd så ibland har det hänt att jag slängt delar av en sida för att göra om.

3.vad var de roligaste du scrappat om?
    ALLT är kul :)

4.vad klarar du dej inte utan?
    om man bara ser till dekorationer och inte "grunderna" (cs, verktyg, pennor, dator, kamera osv) så vill jag gärna ha en hel del på lager av mönstrat papper, clearstamps/foamstamps, MM akrylfärg och Heidi Swapp alpha chipboard.

5.gör du fler åt gången?
    Ibland så :)

-------------------------------------

Ang bazzill swatchar.
    Jag har köpt Bazzills färdiga swaps för alla serier. Har urbra användning för dom så jag alltid beställer rätt färger jag vill ha :) Köpte dem från Pysselpunkten (som lagt ner nu) men det kanske finns fler svenska butiker som tar in dem? (eller kan ta in dem om man frågar) Lifetime har dem annars.

-------------------------------------

Meli

Varför ska du klistra upp dina lettersize på 30" ark? För att de ska passa i plastfickorna?
    Om du har ett ringalbum så kan du ju bara köpa lettersizeplastfickor och sätta in dem (håltagningen är ju densamma). Så gör jag. Blandar mina 30x30" sidor med mina 8,5x11" sidor i samma album. (kanske funkar med postbound album också?)

• sofiemalmö

åh hur får man tid att scrappa nu när man jobbar? Hur gör ni som jobbar? :o(

• Loppan79
    sofiemalmö skrev 2007-01-31 12:23:14 följande:
    åh hur får man tid att scrappa nu när man jobbar? Hur gör ni som jobbar? :o(
    ha, ha det undrar jag också. Min tid räcker till i genomsnitt 1 lo varannan vecka Förvånad
  • Fnyz

meli: jag har faktiskt gjort fram t.o.m 9 månader och matilda blev nyss 10 månader så dem kortena har jag ju inte framkallat än så jag hänger med bra har dessutom gjort 2-3 stycken med årets julkort

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket