• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Smurfens Mamma
    malin ulrika skrev 2007-02-21 21:15:23 följande:
    NyfikenÖrn,det heter "Scrapbook Star" här i Montreal.www.scrapbookstar.caKöpte söta chipboard bokstäver som var som i en liten "handväska" från Queen & Co.Kanske tar kort på allt nytt material sen när jag kommer hem!Som sagt, det blir ingen sämn i natt inte...
    Vilken underbar butik... suktade lääänge inne på den sidan... Vad mycket grejer!! *drömmer*

Förstår att du inte kan sova i natt!! !!

tjing
    älskade Wilhelm redan 1år ... var tog bebisen vägen ?!?!
  • theosen

Jag skulle vilja ha bra tips på typsnitt? Gärna både till rubriker och journaling. Det vore jättesnällt om ni ville hjälpa mej lite med hur man gör oxå. Jag använder mig mest av photoshop....

• Tessegosing

Vad tycker ni om stämpelalfabet???
    Funderade länge på en QK men nu har min sambo börjat mjukna ang. antingen en craft robo eller en QK Silhouette så därför tänkte jag köpa ett stämpelalfabet så länge...

Någon som vet om det finns en sats med både små och stora bokstäver??

• Cia o krabaten

tesse: Det beror på vad du ska ha...
    Det finns ju både rubberstamps och foamstamps.

Foamstamps är nästan alltid stora som till rubriker och finns ibland med bara stora, bara små eller både och.

Rubberstamps finns från minismå (4-5mm de minsta kontorsstämplarna upp till 4-5cm och säkert ännu större.
    Finns nog olika där med vad gäller stora och små bokstäver,men spontant finns det flest alfabet med stora.

Surfa runt lite i butikerna vet ja! Kolla läget.

• Minimalla

Tack för beröm och or! Blir så glad så glad

Kikkan: Klart jag kommer använda de fina banden! Superfina färger som jag inte alls hade innan. Fick dem samma dag som jag försökte få klart den där LO:n som bara kändes tom på nåt sätt och då kom banden till räddning - tack tack!

Jag brukar försöka skriva nån kommentar om jag varit inne hos er, men ibland hinner man ju inte. Hoppas ingen tagit illa upp .

Inget scrappande idag heller och i helgen fyller lilltrollet 1 år så då blir det nog full rulle... måste ladda kameran och rensa minneskortet .

• Cia o krabaten

Minimalla. Å 1-årskalas!
    Som vanligt vid allt sånt är det supersvårt att få några vettiga foton
    Jag satte kameran i handen på pappan och vad fick jag? 5 halvdassiga foton
    Och inte tänkte han byta med mig och fixa tårtan/fikat heller!

E blir 2 om drygt 2v. Undrar hur jag ska lägga upp det i år?!
    Måste smida en plan

• malin ulrika

theosen,
    kolla här!
    www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com

Manbara trycker på "ladda hem" för att ladda ner dem.
    Sen måste man "unzippa" dem, så att filen slutar med .ttf
    Sedan beror det på vad du ahr för dator, är det windows XP så går man till C:/Windows/Fonts
    tror jag det är.
    (det är "Fonts" directoriet, var nu det finns nånstans...)
    Sen väljer man bra att "gå" till det ställe man lade de upp-packade ttf filerna i.

Om det är en äldre dator (windows 98 t.ex.) så tror jag man bara kopierar filerna in i det directoryt ("Fonts" directoryt).
    Hoppas det hjälpte!
    Mina favorit fonter är t.ex.
    Minya Nouvelle (ser lite "barnslig" ut)
    Murray eller Vladimit (ser lite gammaldags snajsig ut)
    CAC Champage (för eleganta saker typ bröllop)
    Suzy's hand (ser handskrivern ut, himla snygg)

Fnyz har en jättefin fint som heter Cafe Rojo, men jag har inte lyckats hitta den, ska fråga henne om hon vet var jag kan få tag på den!

Säg till om du behöver mer hjälp!

• Minimalla

Cia: Ja jag har redan ångest för dåliga foton . Det är så mörkt i vår lägenhet så jag funderar på att tvinga ut alla gäster på altanen för inte alls särskilt arrangerade foton... måste hon fylla år i februari ...

• Cia o krabaten
    Ja det vore nåt!

Om 15år när hon tittar i sitt bebisalbum så frågar hon varför alla är utomhus i snön och fikar.
    För att få bra ljus i fotona svarar mamman ock kikar lite under luggen när hon skrapar med foten i gruset
  • theosen

Jag hittar bara den första, Minya nouvelle. Vart har du hittat dom andra?

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket