• Dino78

Hur stavar du detta?

Kikade nyss i en tråd på en mamma som hade kort på sin dotters jättefina rum, där stavades det Princess. Själv har jag alltid stavat med S ist för C. Förutom om det gäller Princesstårta...så nu blev jag osäker
    Måste starta en omröstning så ni inte tror att jag lämnat FL, jag är bara lite inaktiv då jag jobbat under en månads tid. Om en vecka dock är jag arbetslös igen

DIF i själ och hjärta
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-04 09:50:58:
    Försök hålla ner tonen lite, blir värsta elaka tonen och det tycker jag inte behövs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavar du detta?
  • Fru Allerdahl
    aleksa98 skrev 2007-02-04 16:21:18 följande:
    Fru AllerdahlJa men du kan väl inte tro att prinsessa stavas likadant världen över. Så ngn stavas det faktiskt med c och ngn heter det ngt helt annat. Så e det med språk
    Undra i vilket land man stavar det just Princessa!? Jaja, det får jag inget svar på där inne Räcka ut tungan
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. THEODORE ღ .?:*:?.♥.?:¨*:?. ღ 02-09-06 .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Baronessan
    aleksa98 skrev 2007-02-04 16:43:48 följande:
    Röding Absolut så heter det inte princessrum på serbiska utan ngt annat. Jag har inte hängt upp mig på själva ordet prinsessrum utan jag skrev att jag stavade ordet prinsessa i MITT bild galleri med c, det e det ända jag har skrivit. Jag har inte någonstans skrivit ordet princessrum
    Frågan i omröstningen är fortfarande "princessrum" vs. "prinsessrum" och på första sidan skriver du: "Jag skriver med C. Jag tycker att när det stavas med S så ser det helgalet ut."

Alltså - Du skriver PRINCESSRUM (?) och det "alla" andra försöker komma fram till är att det är fel... Inget annat. Sen kan du snacka/skriva på vilket språk du vill... På svenska är det fel att skriva ordet med ett "c"...

Punkt.
    If you want a baby, have a new one. Don't baby the old one. (J West)
  • aleksa98

Baronessan
    Jag får ju säga såhär. Att jag läste TS men reflekterade inte över att det stod princessrum utan jag har hela tiden bara haft ordet princessa/prinsessa i huvet, det kan du se bakåt i tråden oxå, där jag frågar var det här rummet kommer in. Hade jag skrivit prinsessrum på svenska så hade jag skrivit det med s men oftast när jag skriver prinsessa så stavar jag det med c.

• aleksa98

Baronessan
    Men sen så har jag faktiskt inte skrivit ngn att jag har rätt. Jag bara skrev hur jag stavade och jag kan visst erkänna när jag har fel

• Elli47

Hur som helst, vill man skriva korrekt svenska så heter det prinsessrum och INGET annat!

• Göteborg

Herregud, vilken hetsjakt på aleksa98! Ingenstans i TS står det "Hur stavas det på svenska", utan "Hur stavar DU det". Aleksa svarade hur HON stavar det, hon har knappast sagt att det är universellt. Lägg av nu.

• LaSexorcisto

måste alla vara så jävla elaka hela tiden? Har ni inget annat att lägga ner er tid på? *suck*

• Rokka Jill

Tycker många har gjort fel..
    Aleksa, du borde inte skrivigt "på mitt språk" Speciellt inte om du delar det med 3 miljoner andra.
    Jag är också tvåspråkig, lär mitt barn det andra språket. Det är inget "speciellt"

Ni andra.... asså shit.. aleksa har verkligen tryckt på de rätta knapparna.. ni går igång för ingenting.
    Kallar språket för dadaspråk o skriver direkt hur duktiga ni är på att lära era ungar "rätt uttal" my god...

• Fru Allerdahl
    Rokka Jill skrev 2007-02-04 17:31:58 följande:
    Kallar språket för dadaspråk o skriver direkt hur duktiga ni är på att lära era ungar "rätt uttal" my god...
    Jag uppfattade det först som att hon menade att hon sa tata i stället för pappa för att hennes ungar sa så, då dom inte kunde säga pappa "rent" än. När hon då kallade det för SITT språk så trode jag att hon pratade "daddaspråk" & att det var hennes språk. Jag var bara nyfiken! Jag kan ju inte göra nått åt att hon stavar det fel & det gör ju inte mig nått
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. THEODORE ღ .?:*:?.♥.?:¨*:?. ღ 02-09-06 .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur stavar du detta?