• jojja

Istället för "Duktig"...

Vill inte att min dotter ska växa upp och bli "den duktiga tjejjen". Har läst en del Jesper Juul och så och insåg då att det finns andra begrepp som gör att man uppmärksammar barnet som person istället för dess prestation.

Men vad?

Behöver en massa tips på vad man kan säga istället för "Åh vad duktigt". Är så jämrans less på det... Försöker och försöker, men tillslut hamnar jag i duktig-träsket igen....

• Svar på tråden Istället för "Duktig"...
  • Bonanza

Om man alltid säger att barnet är duktigt, då stärker man enbart självförtroendet. Det som mågna saknar är en bra självkänsla.

Om jag säger: Vad duktig du är som dukar av bordet, känner barnet att det gör något bra. Att det är duktigt.

Om jag istället säger: Vad glad jag blir när du hjälper mig, känner barnet att mamma uppskattar mig, jag kan göra mamma glad genom att vara med henne.

Det är ju barnet som person som är underbart, inte bara dess handlingar. Om barnet är snäll en hel dag, kanske man säger "vad duktig du har varit som inte bråkat" och bedömer då prestationen. Istället kan man säga "jag har haft så trevligt idag när jag har haft så kul med dig, har du haft kul?" och då berömmer man barnet som person. Det tycker jag är mycket bättre.

• Sindylina

Det handlar väl också om att man ska se till VAD barnet gör och inte till resultatet. Man berömmer ATT barnet ritat en teckning, inte om den blev bra el dålig.
    Svårt att förklara som sagt.

• 4barnsMom

Okej, jag börjar förstå

Då vill jag nog använda båda, så att man stärker självkänslan och att barnet kan göra mamma glad Kyss OCH vara duktig! Olika för olika tillfällen alltså

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • Moonis

Vad kass man känner sig nu för att man sakt duktig hela tidenFundersam

• jojja

Bonanza--> Tack Självförtroende konstra självkänsla... Ska nog lägga in Mias bok Självkänsla nu i mp3n inför kvällen Vill ha Juuls böcker på talbok också, finns det tro?

Visst tycker jag att ordet duktig kan vara till sin rätt i många sammanhang, men det blir så lätt uttjatat. Och ffa så blir det alldeles för lätt att tejjen är duktig och killen är häftig. Och det om något vill jag utrota helt

• Moonis

Men ska faktiskt försöka tänka på att omformulera det lite så han känner sig uppskattad för den han är o inte bara för det han gör

• fantasy

tänkvärd tråd, har aldrig tänkt på innebörden av att säga "vad duktig du är" förrän nu, ska nog försöka tänka på att variera mig jag oxå i vad jag säger till barnen..

• Moonis

Fast hur ska man säga det iställetFundersam Ploppar bara upp ordet duktig i huvudet på mig nu

Svar på tråden Istället för "Duktig"...