tessis73 skrev 2007-02-09 20:36:48 följande:
Sicali: jag kan hålla med dig! Visst försöker jag tänka på att inte överdosera på ordet duktig. Men det blir nästan lite löjligt ibland, hur spontan blir man om man hela tiden ska hålla på att censurera sig och försöka tänka ut något mer pedagogiskt att säga?Sen ifrågasätter jag hur mycket roll det spelar vad man säger. Idag har min son spontant dammsugit, och jag sa till honom "vad skönt, då slipper jag dammsuga idag när jag är så förkyld!" Jag sa inte att han var duktig, men jag visade ändå att jag blev väldigt glad att han gjorde något bra. Det kanske också sätter press på honom att han ska prestera bra saker, vad vet jag?Det här har blivit en ny grej som slagit igenom, det låter väl vettigt, men jag undrar om det påverkar så mycket som en del verkar tro.
Som flera skrivit så handlar det om att ändra tankesätt så att det till slut blir spontant att säga och tänka annorlunda än att bara kasta ur sig ordet duktig. Det är nog lätt, just för att man slipper tänka till lite extra..
I ditt exempel med dammsugaren så var det ju jättebra att säga som du gjorde istället för "vad du är duktig". Ungefär vad man skulle sagt till en vuxen kompis som tog tag i dammsugaren. Inte skulle man väl säga till kompisen "vad duktig du är"
Det handlar ju om att skapa jämlikhet mellan barn och vuxan som JJ förespråkar. Ditt exempel med damsugaren är precis som i exemplet i boken om matlagningen.