problemet med för mycket duktigt är att föräldrarna vill ge barnet ett bra självförtroende vilket kan slå väldigt fel för man missar hela biten med bra självkänsla. Hur mycket barnet än försöker så kommer de aldrig att känna att de är duktiga nog utan måste hela tiden överträffa det innan.
Jag tänker mycket på detta och försöker undvika duktigt i onödiga situationer som t ex för att barnet äter. Inte är man väl duktig för att man äter upp sin mat? Man äter så mycket man vill och tills man blir mätt och så är det bra med det sen.
Klarar dottern av att ta på sig skorna själv så visst är hon duktig och jag säger det ibland också men brukar försöka visa min "glädje" på andra sätt, t ex genom att säja oj, har du lyckats få på dig skorna helt själv? Vad roligt! Eller om hon inte lyckas så ändå säja, oj vad kul att du försökte så bra, du fick ju nästan på dig skorna.
Ett klassiskt exempel från boken är ju teckningen som barnet har målat och tar med sig hem till sin mamma som säjer, vad duktig du är på att måla! Ett annat sätt att se på det är att barnet inte har gjort målningen för att få den bedömd utan istället för att visa hur mycket det älskar sin mamma och det skulle man istället ha kunnat bemöta med, oj, vad glad mamma blir för att du har målat den här teckningen till mig, kom så sätter vi upp den på kylskåpet... Man bekräftar barnets känslor istället för att bedöma dess prestationer.