• jojja

    Istället för "Duktig"...

    Vill inte att min dotter ska växa upp och bli "den duktiga tjejjen". Har läst en del Jesper Juul och så och insåg då att det finns andra begrepp som gör att man uppmärksammar barnet som person istället för dess prestation.

    Men vad?

    Behöver en massa tips på vad man kan säga istället för "Åh vad duktigt". Är så jämrans less på det... Försöker och försöker, men tillslut hamnar jag i duktig-träsket igen....

  • Svar på tråden Istället för "Duktig"...
  • lövet2
    Mammann skrev 2007-02-15 18:13:59 följande:
    Paseda: tacksam för boktips bara! för visst är detta hur intressant som helst. Ska kolla på biblioteket, är den för ny, eller tror du att den finns där?
    Jag sitter på ett litet bibliotek just nu och skriver. Den finns här i alla fall!
  • ominte
    Mammann skrev 2007-02-15 18:13:59 följande:
    Paseda: tacksam för boktips bara! för visst är detta hur intressant som helst. Ska kolla på biblioteket, är den för ny, eller tror du att den finns där?
    Hennes första bok Självkänsla NU finns med all säkerhet på bibblan. Finns även som pocket! Hon har nyligen kommit ut med en till bok Mera självkänsla och i den står det också mycket om barn och hur man som förälder hjälper sina barn att bygga upp deras självkänsla.
  • Julmust

    Självkänsla NU kostar 29 kr på adlibris och Jesper Juuls Ditt kompetenta barn får man för 39 kr. Om man väljer att de ska skicka hem dem med B-post kostar frakten inget.

    www.adlibris.se/default.aspx

    Beställde själv JJ för någon vecka sedan när jag ändå skulle beställa annat. Detta trots att jag egentligen bestämt mig för att inte läsa böcker om barn. Den är onekligen intressant.

  • melker03

    JAg har inte läst tråden...

    Man kan väl säga som man säger till vuxna. Inte säger man att ens man varit duktig och torkat av bordet? Eller att ens arbetskamrat varit duktig och gjort klar sin rapport i tid?

    Variera precis som man säger till andra man känner är mitt förslag. Ibland är någon just duktig, ibland har man varit snäll, ibland snabb, ibland tackar man för hjälpen, iband tycker man någon gjort något särskilt bra, trevligt, roligt, fanasifullt, kreativt... osv

  • Mamsingen

    Vi säger nästan alltid: "Bra jobbat", vet inte riktigt varför, har aldrig tänk på det som ersättning för duktig...


    Thats all you got lady, two wrong feet and f*cking ugly shoes.
  • EllaStella

    Duktig låter ju så präktigt - jag blir inte glad av att någon säger det till mig. Låter mer om hur man ses i andras ögon. "Bror duktig".

    Kanske att man hellre utesluter "duktig"-bemärkelserna och ger barnet självkänsla med -"åh, vilken fin teckning, jag gillar blått", -"vad bra att du ätit upp maten för då mår kroppen bra" osv och hellre ofta kramar dem och säger att man älskar dem och de är bra. Och att man som mamma alltid kommer att älska dem för allt de gör och inte gör. Det är vi som föräldrar som är ansvariga för allt de gör och inte gör och bygger vi upp en bra självkänsla för dem blir det ju sant att allt de gör är bra...

  • Impertiff

    "Vad bra", eller "vad du kan" eller rätt och slätt "tack" om det är något dottern gör säger jag.
    Om hon tar undan glaset från bordet är hon inte duktig tycker jag, men det är bra att hon gör det och jag tackar för det till exempel.
    Ritar hon en liten teckning säger jag vad du kan till exempel och inte att hon är duktig.
    Tycker att "duktig" används så ofta för saker som är naturliga.

  • herilane

    Jag håller med melker03: man kan väl säga som till vuxna.

    "Duktig" är något man bara säger till barn. Skulle någon säga det till mig skulle jag känna mig förlöjligad.

    Det är nog för att "duktigt" för mig främst betyder att "nu har du gjort såsom jag sa / ville", dvs. duktig är man när man lyder.

  • höstsjö

    Ger mig in i diskussionen här sent omsider!

    Sätter inte herilane fingret på en viktig sak här? Duktig signalerar ju i vissa lägen en sorts underordning; du har blivit bra på att anpassa dig efter vad jag har bestämt. Det kan kännas som en klapp på huvudet, lite von oben.

    Fast jag tycker egentligen inte att man bör rensa bort ordet duktig helt o hållet, bara vara lite mer sparsam med det! Att använda det när ett barn (eller vuxen) har gjort en riktig kämpainsats, något man faktiskt imponeras av. Eller, som AdoXa skriver, att använda det för att stärka ett barn i en motgång. Det blir ju väldigt genomskinligt om man säger duktig om allt. Då betyder inte ordet någonting längre.

    Men något av det dummaste med ett ord som duktig är att det är värderande. Som förälder är ju inte min huvudsakliga uppgift att bedöma barnets göranden och låtanden, utan att älska det förbehållslöst och lära det viktiga saker om livet. Varför göra sig till examinator över hur barnet lyckas? Då tycker jag att uttryck som "Vad du kan" eller "Tack" inte alls innehåller den värderande aspekten. Dessutom är det uttryck de sedan kan använda själva, utan att det låter som om de värderar sina vänners prestationer.

    Om man redan har sagt en massa "duktig" och "fin teckning" så att barnet nu förväntar sig de kommentarerna kan man ju kanske jobba på att specificera sig, för att uppnå bättre trovärdighet. Kommentera och beröm detaljer i teckningen, så blir det mer personligt.

  • Buttelina

    har ej läst hela tråden

    klart att man ska säga till ett barn att det varit duktigt. min dotter (17mån) blir skit stolt när jag ber henne göra något o sen säger till henne att hon varit duktig. hon vill göra det igen o igen bara för att höra att hon e duktig.

    alla J***la psykologer analyserar bara en massa skit. klart att ett barn ska ha beröm när det gör något bra, sen med vilka ord man säger det spelar ingen roll...

  • glasvitt

    Bra för att barnet ska lära sig bestamma själv att det är bra, utan att bli bekräftad av någon annan är att säga: DET DÄR MÅSTE DU VARA NÖJD MED!

  • ominte
    höstsjö skrev 2007-03-22 11:22:00 följande:
    Ger mig in i diskussionen här sent omsider! Sätter inte herilane fingret på en viktig sak här? Duktig signalerar ju i vissa lägen en sorts underordning; du har blivit bra på att anpassa dig efter vad jag har bestämt. Det kan kännas som en klapp på huvudet, lite von oben.Fast jag tycker egentligen inte att man bör rensa bort ordet duktig helt o hållet, bara vara lite mer sparsam med det! Att använda det när ett barn (eller vuxen) har gjort en riktig kämpainsats, något man faktiskt imponeras av. Eller, som AdoXa skriver, att använda det för att stärka ett barn i en motgång. Det blir ju väldigt genomskinligt om man säger duktig om allt. Då betyder inte ordet någonting längre. Men något av det dummaste med ett ord som duktig är att det är värderande. Som förälder är ju inte min huvudsakliga uppgift att bedöma barnets göranden och låtanden, utan att älska det förbehållslöst och lära det viktiga saker om livet. Varför göra sig till examinator över hur barnet lyckas? Då tycker jag att uttryck som "Vad du kan" eller "Tack" inte alls innehåller den värderande aspekten. Dessutom är det uttryck de sedan kan använda själva, utan att det låter som om de värderar sina vänners prestationer.Om man redan har sagt en massa "duktig" och "fin teckning" så att barnet nu förväntar sig de kommentarerna kan man ju kanske jobba på att specificera sig, för att uppnå bättre trovärdighet. Kommentera och beröm detaljer i teckningen, så blir det mer personligt.
    Bra skrivet!
Svar på tråden Istället för "Duktig"...