mmonika77 skrev 2007-02-06 20:38:11 följande:
Herregud säger jag bara... ibland undrar man var världen är på väg.
Ok. Vad menar du med det? *nyfiken*
LillaLulla skrev 2007-02-06 19:29:29 följande:
Har någon här läst boken "växa med ansvar" av Barbara Coloroso? Den är ungefär i samma stil som Jesper Juul, tror jag. Den har jag, och där står det att en bra tumregel är att reagera som barnet gör - ifall tonåringen nyss klarat av en uppkörning och kommer hem och jublar av glädje så jublar du också.Så gör jag.
Den boken lär jag läsa, verkar intressant!
Det var ett bra tips att reagera som barnen gör!

Det ska jag ta till mig.
HanneH skrev 2007-02-07 22:16:28 följande:
Genom att säga fiffig, modig, klok, smart, duktig så värderar man det barnet gör. Värderar man försöker man förbättra barnets självfrtoende. Det är ok bara man vet vad man gör enl JJ. Helst ska man oftast bara bekräfta barnet, att det känner sig sett, att man känner kontakt - då stödejer man barnets självkänsla. JJ tar som ett exempel två gamla vänner som ses. Den ena säger "va roligt att ses igen". Den andra säger "du har blivit bättre på att laga mat". Det senare är ett exempel på hur vi ofta bemöter barn.
Intressanta exempel. De visar ju tydligt på skillnaden på hur vi bemöter varandra och hur vi bemöter barn.
Och det är ju så sant som det är sagt. Barnen vill ha kontakt, det är ju det som är det viktiga!