mludvigs skrev 2007-02-15 14:08:36 följande:
Har inte läst de senaste inläggen men - igår var det en sändning på SVT24 från en föreläsning med en kvinna som pratade just om detta med självkänsla hos barnen!MYCKET intresant! Hon drog paralleler till rädsla - typ barnet vaknar efter en mardröm och kommer in till föräldrarna och säger att det är ett monster under sängen. Att då bara gå tillbaka till rummet och titta under sängen och säga - där ser du, inga monster är att förminska barnets tankar. För barnet VET ju att så fort hon stänger ögonen så finns monstret där
igen.Om man själv vaknar upp efter en mardröm så vill man ju inte att ens partner bara ska säga, titta nu genom fönstret, ingen mördare där - sov igen utan man vill att ens partner ska hålla om en så att man kan somna igen.Många sådana här grejer talade hon om.
Jag såg också det programmet, jätteintressant! Mycket av det (fast mer sammanfattat) pratar Mia Törnblom om i sin bok
Självkänsla Nu (vad jag tjatar om den boken känner jag)

Men det är väldigt itnressant och mycket vettigt hon kommer med. Jag har själv kommit att må mycket bättre sen jag började ordna upp min självkänsla