• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Sexymala

Precis.. Wida!!

Jenny1
    Vi kan ju inte sitta här och säga att alla Tindror och Änglor kommer att få det "jobbigt" i framtiden!! Vi är inte där än!!
    När du tänker o resonerar som du gör så bidrar det ju till detta ämnet aldrig kommer att accepteras, att udda namn alltid kommer finnas!! Eller finnas kommer de alltid att göra, men varför skall folk hålla på och diskutera udda namn och dess bärares svårigheter senare i livet???
    Det är så dumt. Snacka om förutfattade meningar!

Är du säker på att de flesta av föräldrarna till Tindra ger henne det namnet bara för att "vara originell" Du tor inte att de råkar gilla det namnet??? Jag hade det på topp som ett av de alternativa flicknamnen till min tös (om jag nån gång får någon) men så döptes en annan flicka i min närhet till det, o när jag hör namnet Tindra tänker jag bara på et urgullig tös med underbara föräldrar som ej är SOC bidragstagare eller "udda" i övrigt. De gillade namnet helt enkelt! Och om vi får lov att ha förutfattade meningar, vilket vi tydligen får, så kommer hon att bli en aldeles underbar tjej/flicka/kvinna och hon kommer göra precis det hon vill. Om hon vill bli butiksarbetare, lärare, "kändis" eller stadsminister!!!
    Spelar roll?!?!

• LillFrida

Egle-Eye Cherry heter ju faktiskt så... Inget artistnamn mao.
    Lite tufft faktiskt...

• vinna

Jag har inte läst hela tråden men blev lite förvånad att någon tror att ett namn som t.ex. Engla skulle vara för gulligt som vuxen. Naturligtvis växer varje generation i sina namn. Engla är ett gammalt namn och har burits av fler generationer än de som är barn nu.

Jag känner "tanter" i 50 - 60 års åldern som heter: Gullan, Gullie, Gullvi, Gull-Britt, Gull-Marie, Ros-Marie, Solvig, Sol-Britt mm. Inte ser jag dessa namn som för gulliga för sina bärare. Generationen växer i sina namn och så har det alltid varit, vare sig någon tror det eller ej.

• Stellas Mami
    Okänd skrev 2007-02-10 14:47:30 följande:
    att såna som skriver såna inlägg är i 20årsåldern, har noll verklighetsuppfattning och är jävligt bittra på det liv de lever, så de förgyller sin vardag med att hitta fel hos andra för att framstå som lite lite bättre!!!
    Dagens sanning!
  • softmamma

Jag tycker att Engla & Tindra är vackra namn och absolut inga hemska namn.
    När vi gav våran äldsta som namnet Lucas så trode vi att vi gav honom ett annorlunda namn som inte var så vanligt, för det ville vi.
    Men titta på vilket namn som toppade namnlistan 2006 , jo Lucas & Emma.
    Varför störa sig på ett namn???
    Smaken är som baken och en attans tur är ju det.
    Tråkigt om alla skulle heta likadant!!

• MansonDust

Är ni vuxna människor eller har jag hamnat på dagis ?

• TANKGIRL

Jag känner 2 stycken som heter Lille- Bil och det är väl underligt??...

Men om 20 år så kommer tindra oxh engla och alla andra namn vara så vanliga att alla namn som nu är vanliga är ovanliga.
    Tänk bara på alla 80talsnamn som inegn döper till längre...
    Lizette, ulrika, yvette,jessica, annette. hur vanlöigt som helst bland högstaiebrudar när jag växte upp.

tider förändras och det tycker jag är kul...

• Jenny1

Personligen tycker jag att även namn som Gullan, Gull-Britt osv låter löjliga... Så för mig har det ingen betydelse vilken generation namnet sitter på...

Det är klart att det kan gå bra för flickor med namn som Ängla, men min första reaktion på sådana namn är alltid: vilket hemskt namn!

• Stellas Mami
    MansonDust skrev 2007-02-13 09:36:13 följande:
    Är ni vuxna människor eller har jag hamnat på dagis ?
    Man kan ju undra.
  • MansonDust

Jenny1> Vilken tur att du finns så du kan berätta för alla vilka namn som är ok att använda.

Svar på tråden Gulliga namn!!!!