• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Sexymala

Håller med Ollikk:
    Det är att skjuta upp problemet. Det är diskriminering av stor skala och ju mer vi "svenskar" tänker så, ju mer kommer det förbli så!!
    Jag jobbar som lärare och stöter såldedes också på endel utländska namn och inte dömmer jag personen utifrån det som står på klasslistan!!!! Det är ju den som diskriminerar (lärare, chef, vem som helst)det är fel på, inte personen eller personens föräldrar!! Det är ju absurt att man som nybliven förälder skall behöva tänka på det när man namnger sitt barn!! Och just det, det måste ju vara internationellt gångbart, ifall man måste fly eller flytta!!!
    Percis som diskussionerna om att ovanliga namn orsakar mobbing.. hallå?
    Man kan bli mobbad och diskriminerad för vad som helst!

Visst, det är ett faktum att personer med utländska namn blir diskriminerade men är det personens fel?? Han kan ju inte hjälpa att vi i sverige inte accepterar namn som Ali eller Mohammed!!!
    Sluta tänk såhär!

• SweetStarAngel

Haha
    Ängla Andersson 35 år, advokat...hihi det lät lite kul

• miss chilli

jag tror ärligt talat inte att ngn kommer att reagera när Ängla Andersson, advokat kommer och presenterar sig om 30 år. Då finns det så många Änglor och Tindror och andra med "gulliga" namn så det kommer nog inte kännas så konstigt..

• Namnam

Sexymala

Att använda utlänska namn var bara en liknelse.
    Vad jag menar är tex tänk dig en fin advokatfirma som söker personal och får jobbansökan från Puma Nilsson och Månfare Svensson?

• ollikk

jag tycker det är samma sak. mohammed eller månfare. ingen ska diskrimineras för sitt namn.

• Sexymala

Namnam
    Jag förstår att det var en liknelse. Jag kan inte se något olikt utländska namn och de du nämner! Det är ju samma sak där. De skall inte drabbas när det är chefen som har svårt för olika namn.. Hallå, hur banalt är inte det problemet!
    Vi lever på 2000 talet trodde verkligen att folk skulle förstå att det är personen som räknas, inte namnet!
    Jag Kan Inte se något konstigt!!

• majsunn

Er Vivica et tråkigt namn i Sverige?

Her i Norge sier mange at det er kjempefint men hva mener dere som bor i Sverige? det er vel egentlig et svenskt navn tror jeg?

• majsunn

Oops skulle ikke ligge her da hehe.

• Wida

Jag är dock ytterst tveksam till att Tindra i framtiden kommer arbeta som kirurg eller advokat. Jag tror att Tindra kommer arbeta på McDonalds.

• jojosmatte

wida - det där är väl en fördom om nåt!!!

Svar på tråden Gulliga namn!!!!