• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • ollikk

namnam. ja och visst är det hemskt och fel? då är det egentligen inte namnen det är fel utan folks fördommar?

• Namnam

ollikk

Jo men dom finns varken man gillar det eller inte.

Hade en persisk kompis som pluggade till doktor, dom var 11st från Iran i hans klass och nästan alla hade bytt till mera svenskklingande namn då dom visste att dom antaglien inte kommer få jobb annars.

• ollikk

jag känner också folk som bytt namn till något mer svenskt. det är skittråkigt och ska inte behöva göras. det är som att skjuta problemet åt sidan, låtsas som att det inte finns, rent av acceptera. jag blir så ledsen på sånt.

• Namnam

Jo men kan man då inte sätta käppar i hjulet för sitt barn genom att döpa det till något anorlunda pluttinuttigt namn som barnet sedan ska byta för att det kanske inte anses seriöst?

• Ulli

Min son heter Tycho, det är även det ett äldre namn som folk i min omgivning reagerat på. Jag tror inte man kan spekulera om hur namnet känns från årtionde till årtionde då allt är föränderligt. Tror inte det var så vanligt med Douglas för 30 år sedan men nu finns det många Dr Douglas eller Dr Ulrika

• Namnam

Unbornchild

Det känns tryggt att ha dig när ingen annan förstår mig

• ollikk

barnet ska inte behöva byta det. men hassan och alis föräldrar planerade väl inte direkt att dom skulle flytta till sverige nångång och att dessa namn inte är accepterade när det gäller att söka jobb? dom gav väl namnet för att dom tyckte om det?

givetvis ska man inte försvåra livet för sitt barn samtidigt som fördommar måste stoppas så att alla vare sig namn och bakrund kan få jobb. men det är klurigt det där. att göra eller inte göra.

• tjorvig

Tindra å Engla som är så fint

Första gången jag träffa någon som hette Engla var 1995 och det var en gammal gumma. Jag tyckte då det var SÅ fint och tycker det än i dag.

Men smaken som baken

Svar på tråden Gulliga namn!!!!