• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • MansonDust

"Fast namnet Nike Bent låter i mina öron bara konstigt och konstlat... Om hon får jobb i framtiden har ju inte med saken att göra... Men namnet låter ju inte direkt förtroendeingivande... inte heller speciellt vuxet.."

Jag undrar vad ett förtroendeingivande namn är. Jag är nyfiken på riktigt alltså. Vilka namn är OK ?

• Mirakelkaka

Men snälla nån När dom har fyllt 35 så är dom ju ganska så många om det namnet! Ängla är ett gammalt namn, min gammelmormor hette det och skulle ha varti 120 om hon levt, jag heter Ängla i andra namn. Det är trender, vissa år är det ju många sara, och ja emelie som jag heter, anna, ja en oändlighet! Och vad gör det om en Kirurg el advokat heter Tindra Andersson? Låter det löjligt? Isådanna fall så är ju alla namn löjliga?...... På Slutet av 80 så döptes många till Emelie, och det va nog många som tyckte att det skulle låta löjligt om 20-20 år... Men knappast... Sen dessa diskutioner om WT namn, GE UPP.

• MansonDust

TS> Ängla Andersson låter väl hur fint som helst ?!

• MansonDust

"Att det finns en person med detta namn - gör väl inte saken bättre? Snarare tvärtom...
    Det är väl hemskt om man som förälder väljer att ge sitt barn ett udda konstlat namn (bara för att vara originell) som leder till att de i framtiden får svårt att få jobb?!
    Det kanske är nåt att tänka på för alla som funderar på Tindra, Ängla, Texas mm mm mm..."

Varför skulle det vara svårare att få ett jobb om man heter så ? *Undrar*

• Dramaonline

Nej, jag håller inte med.
    Jag skulle inte reagera på gulliga namn, som en Engla eller Tindra som mindre förtroendeingivande. Precis som jag inte reagerar på Gullevi eller Maj. Puma, Lo, eller Tiger, de är lika okej för mig som Björn eller Ulf.

Och jag tycker inte synd om barnen.
    Det är roligt att ha ett ovanligt namn.

Gränsen för vad som är coolt och i stället blir en nackdel går väl ungefär där lagen sätter den.

Framför allt tycker jag att poängen med personnamn är ju att skilja på olika personer, och det funkar inte om alla nödvändigtvis måste välja från en begränsad lista.

Det fanns fyra Martin i vår klass, och dubbla Jimmy, Magnus, Jenny, Caroline, Linda och Daniel. Tycker i så fall MER synd om dem. Är det inte typ NordKorea eller nåt sånt ställe där nästan alla heter Li?

(Men däremot tycker jag att ologisk eller svåruttalad stavning är fult och krångligt, men jag är medveten om att det bara är en smakfråga.)

• klurifax

Min dotter heter Engla, döpt efter min morfars mor.

Kan tipsa om att Bellmans svärmor tydligen hette Engla...

• Beautiful disaster

MansonDust; Hur många ggr du än frågar så lovar jag dej på heder & samvete att du aldrig kommer att få ett vettigt svar - för det finns inget !

• stelpa

Intressant diskussion... Tur att smaken är som baken!

Vet många namn som jag tycker är konstiga, udda, hemska, men det bryr jag mig inte om. Det är föräldrarna som får ta ansvar för vad de döper sina barn till, det kan ju hända att de blir ifrågasatta när barnen blir lite större...

En reflektion är att idag tycks det gå inflation i att hitta på så "speciella" namn som möjligt, man vill ha något unikt. Men frågan är: för vems skull skall det vara unikt: dig/er eller barnet? Och vad uppnår man med att ens barn har ett unikt namn? Blir ungen mer berömd, mer framgångsrik eller vad? Bara en reflektion...

Förr gav man ofta namn som gått i släkten, det gillar jag. Traditionen bärs vidare liksom.

Vår dotter har fått ett väldigt vanligt namn men dock ej släktnamn

• MansonDust

Dramaonline> Håller med ! Jätte bra svar.

• vinna

Jenny1, du skriver

"Det är väl hemskt om man som förälder väljer att ge sitt barn ett udda konstlat namn (bara för att vara originell) som leder till att de i framtiden får svårt att få jobb?!
    Det kanske är nåt att tänka på för alla som funderar på Tindra, Ängla, Texas mm mm mm..."

Varför tror du att det är så? Varför tror du att vissa namn kommer att leda till att det blir svårare att få jobb?

Kanske är det tvärtom. Dessa barnen med ovanligare namn kanske blir starkare och mer självsäkra, vilket för dem längre i livet än ett barn som heter ett "vanligt" namn som t.ex. Sara, Elin, Gustav eller något sådant.

Svar på tråden Gulliga namn!!!!