• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • ChicaDora

Det går väl att rimma på det flesta namn. och gör man inte det, hittar man annat att haka upp sig på för att kunna hacka på någon.

Det viktigaste är väl därför att skapa trygga, glada barn som respekterar varandra, oavsett namn.

• MansonDust

Jenny1> Men om man bara gillar vissa namn då ? Som om nån t.ex BARA gillar namnet Puma eller Ängla, ska personen då tvingas ta ett vanligare & accepterat namn "bara för att" - fast personen inte tycker om de andra namnen ?!

ni måste väl förstå att ALLA väljer namn de tycker är fina ?

• ModerBlå

Mansondust

Nix det tror jag inte...det kommer alltid att finnas mobbing någonstans...hur mycket man än kämpar för att få bort det så kommer det alltid att finnas någon som blir mobbad i alla tider....

**ja ser det snöar**
  • Jenny1

Tack ModerBlå!

Nej, mina föräldrar (lika lite som jag) valde namn för att de var "gulliga", utan för att de var fina, passar både barn som vuxen...

• Lady S 83

Får jag en tjej ska jag döpa henne till Engla (med E och inte Ä).
    Ett gammalt släktnamn.

Jag förstår vad du menar och jag är också rätt anti mot en del "konstiga" eller för söta namn.

Men just Engla och vad skrev du mer; Tindra?
    Jätte fina namn enligt min mening.

Men smaken är som baken...och tur är väl det.

//Sofia.

• MansonDust

ChicaDora> Precis. Om barn retar varann pga namn är det inget de kommit på själva. Om folk skulle låta bli att påpeka & prata bakom ryggen på folk - så barnen hör, så skulle det inte finnas nåt att mobbas om.

• malin ulrika

Äh,
    jag tror faktiskt man vänjer sej, så att säga.
    När dagens Tindror och Änglor och Ninjor och Pumor växer upp sp har ju namnet växt med dem under hela uppväxten. Deras generation kmmer alltså tycka det är helt normalt, alla i deras omgivning har hetat sådana saker, precsi som alla hette Malin, Camilla, Pernilla, och Maria när jag växte upp.

Dessutom så tycker jag det brukar bli så att man förknippar namnet med personen, så att säga. Ängla låter faktiskt för mej som nån som mykcet väl kunde vara farmor t.ex.
    Advokat Ängla Nygren eller liknande, jag tycker inte alls det låter så jättekonstigt, och när denna "kull" är i arbetsför ålder kommer det förmodligen att vara mera norm än undantag med dessa namn.

SÅ även om jag inte själv skulle döpa mina barn till Puma eller Ninja så tror jag inte det blir nån "issue" som TS beskrivit det.

Vad gälläer "vanliga" namn så tror jag Sonja och Rut kommer vara mycket ovanligare på arbetsför personal om 20 år än vad Ängla och Tindra kommer vara...

Era barn kommer sedan och sitta och hitta på "gammeldags" namn, som Sonja och Eva-Britt, "det är ju mycket roligare med nått som inte ALLA heer, Fy för "vanliga" namn som Ninja och Puma...

• vinna

Jenny1
    Men varför tror du att det skulle vara svårare att få jobb med ovanligt namn? Jag kan inte förstå på vilket sätt det skulle vara svårare att få jobb om man heter Tindra än Emma.

• MansonDust

ModerBlå> Ja tyvärr kommer mobbing alltid att finnas. Men jag tänker fortfarande inte ge mina barn andra namn, för att samhället ska tycka att de är ok & jag tycker att de är fula.

• Beautiful disaster

ModerBlå; Men ÄR det så konstigt att mobbing fortfarande idag existerar när folk lägger ner sådan otrolig energi på att ifråga sätta andras namnval?!

Svar på tråden Gulliga namn!!!!