• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • malin ulrika

Moderblå,
    jo jag var likadan.

Men kan tänka mej att de som väljer "Ninja" och "Puma" gör det för att de hellre hade hetat nått ovanigt. Kanske kändes tråkigt för dem att vara 5 Camilla i samma klass, typ... Så blir det en liten reaktion mot det.

I vilket fall, tror att den första som döpte sitt barn till Tindra tyckte det var jätteovanligt och fint, sen blev det ju allt vanligare. Knappast deras fel så att säga. När jag döptes var inte Malin alls vanligt. Men i min generation är det supervanligt (inte för att jag var "först" eller så , men det blir väl lätt så...)

Om 20 år tror jag vi ser helt andra namn ute i livet.
    Blir intressant att se vad nästa generation döper sina barn till. Omdet blir "ännu ovanligare" eller om det blir en reaktion åt motsatt håll mot äldre namn...

• Sexymala

Oj, är det så viktigt med namnsdag? Har ALDRIG firat det, mer än at få ett grattis kanske o ibland när jag var yngre ett kort från mormor. Inget annat! Så det beror ju helt på vad föräldrarna har för traditioner!!

• Beautiful disaster

ModerBlå; Vill du att föräldern/ arna ska fråga barnet efter förlossningen om det är okej om det får heta Axel eller om det hellre vill heta Dean?

Ang. namnsdag; Vi firar inte namnsdagar i min familj, så vilket nytta skulle vi dra av att välja ett namn ut almenackan?

• xxmeyaxx

MansonDust,
    jag tror att de anser att acceptabla namn är namn som Lars-Gunnar som läkare, Jenny som advokat och Åsa som tandläkare!

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Jenny1

Det är väl ingen som ifrågasatt någons namnval? Det hela började med en allmän diskution om namn - inte om någon persons namnval... Sen om det kommer in någon som har ett barn som heter Tindra - kan väl ingen hjälpa?
    För mig kan ni gärna döpa era barn till allt vad staten godkänner - men jag kommer fortfarande att ha vissa personliga åsikter om vissa namn!

• malin ulrika

Men liksom,
    vaddå vara döpt efter "Zlatan"...
    Finns förmodligen fler än en person med det namnet.
    Och man gör det väl till sitt eget.
    "Till och med" Jesus fimms det många som heter, inte bara en!

• malin ulrika

Även om jag själv föredrar "traditionella" namn så är ju inte svenska almanackan nån jätteinspiration alla gånger med "Bartolomeus" och liknande...

• Sexymala

xxmeyaxx
    Hehe, ja det hade varit något. "det blir nya krav på läkarlinjen! Du kommer BARA in om du heter Lars-Gunnar, Göran eller Maria"

Är det inte dags att införa sådanna regler, för NEJ vi kan ju INTE acceptera att ha Ängla till doktor.. Urk!!

• softmamma

Men herre gud vilka människor det finns!!!!!!!!!
    Varför skall man följa strömmen och de barnet ett namn som är accepterat av samhället.
    Jag har hellre ett namn som sticker ut i mängden än försvinner i mängden!!!!!

• ModerBlå

sexymala

Nej det tror jag inte alls att det beror på föräldrarnas traditioner. Det handlar om barnen. I skolan (i varje fall i mina barns skola) så skriver dom upp vem som har namnsdag och vilket datum det är varje dag. Skulle nog tro att många barn blir ledsna för att de aldrig har namnsdag och får stå på tavlan för att deras föräldrar valt nått annorlunda namn. Alla barn vill känna sig normala och inte annorlunda och konstiga....

**ja ser det snöar**
Svar på tråden Gulliga namn!!!!