• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Namnam

Wida

Nä jag hänger aldrig med

Det jag menar är namn som asosierar Tex Ängla = "liten ängel" mm
    När man är vuxen är man liksom ingen liten plutt i gull längre.

Hänger du med

• Cocarola

Engla är ett gammalt tantnamn! Det var poppis i början av förra seklet, och än hänger det kvar några gamla tanter som heter så, främst i Norrland.

Att vissa förknippar tex Tindra och Ängla med gulliga småbarnsnamn beror mycket på att det är mest gulliga småbarn som heter så nuförtiden. Visserligen är det ju namn som associerar till "gullighet", men som andra har skrivit, associationerna kommer att ändras i takt med att alla Tindror och Änglor växer upp och blir tanter i sinom tid. Då kommer de gulliga småbarnsnamnen att vara Britt-Marie, Katarina och Sören!

• Catchie80

Jag såg en födelseannons den här veckan som löd "Välkommen Gunnar!"

DET är att inte tänka innan man döper......Inte i dagens samhälle.

• Unbornchild

Haha jag läste också en födelseannons där barnet fick namnet, Minoo (med två o) honungsmåne hahahah fick mig ett bra skratt där

• mammutten81

Men om många heter så kallade gulliga namn så ses det inte som gulliga av dem själva när de blir vuxna.
    Som när min mormor var liten, då döptes flera till Gulli, Elva ( inte med ä) Bruno, m.m, och hon berättade att diskussionen då var den samma.

Sen är Minoo ett vanligare namn i USA, min släkting heter Minou, men kan också stavas som Minoo.

• mammutten81

Just precis, Engla är ett äldre namn ,inget nytt påhitt. :)

Och Wida, vad är du så på för.

• mammutten81

Honungsmåne..hahahha, öh ja, det hålle rjag med om, finn sju inte ens en honungsmåne..hahahaha.

• Trocadero
    Wida skrev 2007-02-09 11:39:05 följande:
    Men herregud. När Tindra är 35 år kommer Tindra vara ett normalt trashnamn för 35-åringar. Menar du verkligen allvar? Förstår du inte hur det funkar med namntrender?Hur snyggt skulle du tycka det var att ge dagens bebisar de namn som dagens 35-åringar bär? (hängde du med där?)
    Trashnamn?
  • Catchie80

Unbornsvhild

Ja jag såg samma annons.... Förskräckligt faktiskt....

Svar på tråden Gulliga namn!!!!