• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • mammutten81

Benjamin heter ju vuxna med, är ju inget "nytt" namn.
    Och alla skolskellet oxå för den delen.

• arwent

När alla Tindror och Englor är gamla så är ju som sagt var alla som heter så gamla och antagligen inget som någon kommer att reflektera över!

Med tanke på att just Engla är ett gammalt namn från 1600-talet(men då med stavninge Engela) så har väldigt många sedan dess med det namnet blivit gamla och dött långt innan dagens generationer Englor gör det!!!

• Wida

Namnam

"Nä jag hänger aldrig med

Det jag menar är namn som asosierar Tex Ängla = "liten ängel" mm
    När man är vuxen är man liksom ingen liten plutt i gull längre."

Nej, det är tydligt.

ASSOCIATIONERNA till namnet Ängla kommer förändras. Du kommer inte associera namnet med en "liten plutt i gull" om 35 år.

Jag vet inte om jag kan vara tydligare.

• Jenny1

Jag håller med TS! Det är därför jag har så svårt att välja namn... Tycker också att namnet ska passa en baby, ett barn och en vuxen.
    Bara tanken på en vuxen med namnet Ängla, Ronja, Molly, Ammie...
    Och jag tror inte att associationerna till namnen kommer att ändras.
    Sen tror jag att en del föräldrar vill att deras barn ska vara så unika... men tänker inte på vad det kan bli för konsekvenser...

• Arietta

hur kul är det att heta Mullva då.. stor som liten...

(gammal skolbekant, tjej )

• snappi81

äh va löjligt!! ska alla barn heta Lennart & Lena "exempel" bara för att det ska passa på en vuxen, inställningen till alla "nya" namn som har kommit ändras väl med åren barnen växer upp! dom blir ju vanligare & vanligare ju fler som döper sina barn till dessa namn.. visst finns det en del namn som är lite för mycket men de som ni nämner här är väl ganska vanliga ändå?

• CosmicCat

När jag var liten hette alla flickor Annika, Sofia eller Katarina och pojkarna hette Peter, Stefan eller Rikard... Alltså namn på barn då, men som nästan ingen skulle kalla sitt barn idag. Namnen _växer_ med barnen och namnen återkommer med ca 80-100 års mellanrum. T ex så börjar det finnas både Elsa och Edvin på dagisen nu vilket var vanliga namn på _jättegamla_ människor då jag var liten.

• Namnam

Jag tog bara namnen som exempel.

Kan ta ett annat, en tjej i min klass när jag var liten fick en lillasyster som fick namnet Puma
    Kanske inte ens passar ett barn men men....

• ollikk

men vadå, "vad tänker föräldrarna på"? vad tänker DU på när du ger ditt barn ett namn? "hm, det måste passa honom när han är ett, tjugofem och åttionio och det ska vara vanligt och inte betyda nåt särskilt och vara lätt att säga och stava och vara tråkigt dessutom, fantasilöst helst så blir det inte kommer såna som jag och ger namnet pikar"?

skärp er.
    och kalle växer in i sitt namn och blir en kalle precis som tindra och ängla.

• Jenny1

Fast det här handlar ju inte om "gamla" namn som blir poppis igen. Utan "nygjorda" gulliga namn, som mest låter som nåt fånigt smeknamn...

Svar på tråden Gulliga namn!!!!