• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • eufemia

malin ulrika
    Varför ska man fundera över vilka namn som fungerar bra på engelska? Jag går inte omkring och tänker på det globaliserade samhället och inrättar mig därefter. De flesta av oss blir nog kvar i vårt modersland även om vi reser mera än tidigare generationer gjort. Om barnen ändå väljer att emigrera så kan ju knappast jag förutse detta. Hur slätstrukna blir inte namnvalen om de ska styras utifrån namn som används i engelskspråkiga länder?

• Sexymala

Jenny1
    "Det är väl ingen som ifrågasatt någons namnval? Det hela började med en allmän diskution om namn - inte om någon persons namnval... Sen om det kommer in någon som har ett barn som heter Tindra - kan väl ingen hjälpa?
    För mig kan ni gärna döpa era barn till allt vad staten godkänner - men jag kommer fortfarande att ha vissa personliga åsikter om vissa namn! "

Men hallå... (öh) Eftersom det diskuteras Är det ju ett namnval! Det FINNS faktiskt (om du inte redan visste det) personer där ute som heter allt från Tidra och Ängla till Puma eller Nike!
    Kanske befinner de sig inte här, men som sagt, jag skulle bli uppriktigt arg om någon diskuterade Mitt namnval på mitt barn!
    Kanske skulle jag däremot inte bry mig om något så korkat.
    Men kom inte och säg att vi inte diskuterar namnval, för som du märkt är det percis vad vi gör!
    Vill du så diskutera gärna om ett namn som inte finns!! Var så god!

• Harley

Ska min dotter skämmas för att hennes mamma och pappa har gett henne namnet Cayenne??

• malin ulrika

Moderblå,
    men det måste ju finnas ganska många "Muhammed", kanske även "Jesus", "Khalid", "Dragan" och liknande i Sverige vid det här laget? Namnsdags firande är nog inte det som de flesta planerar sina namn efter.

(Mina söner heter Vincent och VIctor. Jag visste INTE att de hade namnsdag samma dag förrän i efterskott, jag lovar!)

• Jenny1

softmamm: du är alltså orolig för att själv försvinna i mängden? Undrar om ditt/dina barn känner det när någon inte ens vet om de är kvinna eller man? Eller hur man uttalar namnet?
    Men det viktigaste är då alltså att inte du försvinner i mängden?!

• Mamman med stort M

När jag döpte min katt till det 2001 var det inte många som hette det, men nu heter de flesta barnen det. Även om det namnet inte finns som namnsdag så har det blivit ett vanligt namn. Sak samma om ens barn får ett vanligt namn eller inte. Varför klanka ner på andra föräldrar om deras namnval?

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Anton 29/12-02, Mathias 24/8-04 & Mini i magen 10/4-07 ღ ¸.?°´¯)
  • xxmeyaxx
    Sexymala skrev 2007-02-13 13:37:41 följande:
    xxmeyaxxHehe, ja det hade varit något. "det blir nya krav på läkarlinjen! Du kommer BARA in om du heter Lars-Gunnar, Göran eller Maria"Är det inte dags att införa sådanna regler, för NEJ vi kan ju INTE acceptera att ha Ängla till doktor.. Urk!!
    Usch, vad hemskt. Döper man sitt barn till Tindra eller Engla så kan man hälsa hem. Inga välutbildade barn här inte. Vilket betyder att jag och sambon är nog rätt egoistiska, för vi planerar att om vi får en dotter så ska hon heta just Tindra.
    När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • ModerBlå

Äsch ni får döpa era barn till vad ni vill.....Ni förstår ju inte mitt argument!

Jag tänker på barnen och deras upppväxt!

Döp om er själva istället till massa knasiga namn!

**ja ser det snöar**
  • Mamman med stort M

Till Tindra alltså, missade få med det.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Anton 29/12-02, Mathias 24/8-04 & Mini i magen 10/4-07 ღ ¸.?°´¯)
  • Beautiful disaster

ModerBlå; "Alla barn vill känna sig normala och inte annorlunda och konstiga...." - Vad vet du om det? Du kan inte uttala dej om hur ALLA barn resonerar/ tänker & tycker. Om nu lilla Maja 7år vill känna sej annorlunda för att hon kanske tycker att det är lite "tufft" att inte vara som alla andra barn - ska hon då inte få göra det då? De barn som tycker att det är pinsamt att stå med på tavlan då dem har namnsdag då? Vem står bakom de barnen & stödjer dem?

Svar på tråden Gulliga namn!!!!