• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Sexymala

ModerBlå
    I det fallet handlar dte ju om föräldrarnas uppfosteran av barnet!!
    Vi skrev aldrig upp namnsdagar. Jag har aldrig brytt mig. Konstigt att skriva upp dem så. Hur gör de med utländska barn som defenitivt inte står i almanackan? Och eftersom alla namn omöjligt kan stå i almanacka, hur gör de med resten??
    Det är ju nästan diskriminering

• stelpa

Har aldrig hört någon som heter Jesus i vårt land Bara om man kommer från t.ex något spansktalande land.

Jag gillar namn som betyder något, t.ex. har namnen ofta en betydelse i Japan (sök på "names" och "japanese" och se!).

• Pricken1

Har inte läst tråden - svara på TS.

Ja, en kirurg som heter Ängla hade jag sett som ett gott tecken En advokat som heter Tindra, ja varför inte.

Jag tror att när dessa barn blivit vuxna är namnen så accepterade och invanda att folk inte reagerar

• ModerBlå

Sexymala

Dom har inga utländska barn i klassen!!!!

**ja ser det snöar**
  • malin ulrika

eufemia,
    nej jag menar inte att man SKA rätta sej efter engelska namn.
    Menade bara att slänga in det i kakmixen här...
    Chansen är ju RÄTT stor att folk flyttar mera i framtiden.
    Så om man ska hålla på och diskutera namn som vi gör här tycker jag det är en mera "valid point" att tänka på den aspekten än att tro att t.ex. "Ängla" kommer att vara jättekonstigt på en advokat om 20 år, det kommer att finnas massor av "Ängla" vid det laget, och det kommer att vara mycket vanligare än "Sonja"!!

• Jenny1

En gång för alla: jag diskuterar namnet - inte personen som bär namnet! Ska det vara så svårt att förså skillnaden?
    Om du t ex har valt namnet Tindra till ditt barn - fine - det är du i din fulla rätt att göra - men jag behöver inte tycka att namnet Tindra är fint. Sen är din dotter säkert en underbar person som kan bära upp namnet Tindra, men jag tycker fortfarande att det är ett sk "gulligt och konstlat" namn...

• Sexymala

ModerBlå
    Tur då! Så hela klassen står i almanackan? Bra isf! Väldigt kul grej att ha, seriöst! Sålänge det funkar! Flyttar det in en Tindra, Muhammed eller Ali, så får de väl sluta med det isf!
    Men sålänge det funkar är det säkert en jättemysig grej!

• Beautiful disaster

ModerBlå; "Döp om er själva istället till massa knasiga namn!" - Varför då?! Jag är nöjd med mina namn, jag vill inte ändra på dem, jag trivs med dem - det är liksom jag & har varit det i hela mitt 21-åriga liv. Så bara för att jag vill namnge mina barn lite "annorlunda" namn, så måste jag först gå & "döpa om" mej själv? Väldigt realistiskt hörru-du-du !

• xxmeyaxx
    ModerBlå skrev 2007-02-13 13:41:52 följande:
    Äsch ni får döpa era barn till vad ni vill.....Ni förstår ju inte mitt argument!Jag tänker på barnen och deras upppväxt! Döp om er själva istället till massa knasiga namn! **ja ser det snöar**
    Det finns en man i Sverige som heter Hitler. Tydligen mår han inte dåligt över detta, eftersom han i 58 års ålder fortfarande heter så. Om du tycker att det är elakt att döpa sitt barn till Engla eller Tindra och att deras uppväxt blir lidande, vad tror du inte en karl med namnet Hitler får höra då?
    När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • stelpa

Som jag sagt innan och som ModerBlå påpekat därefter:

Döp om er själva istället

Lämna barnen ifred. Världen är tillräckligt hård utan att de skall behöva få ytterligare problem (vilket kan ske, eller inte, men varför chansa?). Om man tvunget vill ge sin älskling ett annorlunda namn, ge det som andranamn.

Stacckars Tindra (ett namn som jag för övrigt gillar) kanske frågar sin mamma eller pappa varför de gav henne ett så vanligt namn...

Svar på tråden Gulliga namn!!!!