• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • malin ulrika

Softmamma,
    bara nyfiken, får man fråga vad han heter?

• ticktick

Hoppas att ingen döper sitt barn till Fanny/Fannie med tanke på vad det har för betydelse i engelsktalande länder?

• xxmeyaxx

När jag var 16 år bestämde jag mig för att får jag någonsin en dotter så ska hon heta Tindra, som tur var så gillade även sambon detta namn. Tindra var ovanligt när jag var 16 år. Nu är det mer vanligt.. Men jag gillar det ändå.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • malin ulrika

Stelpa,
    eller snarare så kommer "Neo" låta helt normalt, för det har funnits en hel drös med Neosar under hela deras liv.
    Ingen VET ens att det var i en film en gång.

Vem vet var "Malin" kommer ifrån?
    ÄR det ens npn som tänker i de banorma (Att jaa, det kommer ju från horan Magdalena i bibeln, usch vilket namn!)

• Jenny1

Bara för att jag inte tycker om namnet Tindra - tror ni verkligen att jag skulle säga det till personen i fråga? Sånna personliga åsikter stannar hos mig, självklart!

Men om nu Tindra hamnar 1:a på listan - så är det ju inte så originellt längre? Då har ni ju misslyckats... Så trist! Namnet får gärna ligga 1:a på listan i flera år - jag kommer fortfarande att tycka att det låter "gulligt och konstlat", likaså tycker jag om namnet Gulli t ex (som är ett gammalt namn).

Så era resonemang om att man vänjer sig vid nya namn - håller bara till viss del.

• k girl

ticktick: Fanny är ett engelskspråkigt namn ursprungligen (feminin kortform för Frances/Francis).

• malin ulrika

Konichiwa girl,
    men även gamla svenska namn kan ju förpliktiga:
    "Björn", "Tor", "Bror"...
    "Pernilla" låter för mej som om det ska vara en liten "späd" varelse, men samtidigt vet jag många rekordeliga kraftiga personer som heter det...
    Eller "rekordeliga" namn som "Britta". På en person som ville vara allt annat än rekordelig...

• xxmeyaxx

Jenny1,
    jag döper inte mitt barn pga att namnet är udda. Jag döper mina barn efter ett namn som jag och sambon tycker är fint. Sedan om det är Emma som är på första plats i topp 100 eller om det är Maj-Björn struntar jag i.

-

Konstigt att folk är duktiga på att gnälla över Tindra och Engla och mena att det är såå vanligt och WT, men Emma eller Julia gnälls det inte över. Och båda dom namnen är inom topp 3.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • ticktick

Konichiwa girl: Ja, men även ett vanligt ord för småflickors könsorgan.

• vinna

Varför skulle det vara till nackdel för ett barn att ha ett ovanligt namn? Jag tycker nog mer synd om de barn som heter som alla andra. Visst finns det de som inte gillar sina namn men jag tror inte att det är för att de är ovanliga. Jag har alltid varit ensam i klassen och på arbetsplatser med mitt namn, även om det inte är ett konstigt namn så är det inte jätte vanligt. Har aldrig någonsin tyckt att det varit hemskt, bara skönt att slippa få smeknamn som LillaMaria eller Jenny L. eller allt vad det blir när flera i samma klass har samma namn.

Svar på tråden Gulliga namn!!!!