• Mandelnougat

Vi som plussade v34 version 3

Nu brudar är vi inne på sista versen (eller trimestern om man så vill! )

Här fortsätter äventyret att vara gravid och forhoppningsvis så hinner vi få vara med om en förlossning innan trådens tid är till ända.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 16:34:37:
    BF lista

Mandelnougat 28/4
    Lepa 2/5
    EmmaJohanna 4/5
    Tess82 10/5
  • Svar på tråden Vi som plussade v34 version 3
  • Megalomania

Hoppar in och säger grattis till dig Lepa

• fröken solsken

Grattis till lilltjejen! När var det planerat kommer inte ihåg. Mys nu ordentligt hela familjen.

• Mandelnougat
     Grattis till lilltjejen Lepa!

Ser fram emot förlossningsstoryn!
    Kasta över lite förlossningsbaciller till oss andra när du har en stund över vettja!
  • Tess82

Godmorgon!

Ny dag, ny vecka och imorgon är det äntligen Maj, månaden som jag väntat på nu en längre tid.

Idag ska jag till bm kl 11 och kolla tryck och urin igen. Skulle få lyssna på bebis också sa hon .

Ser också fram emot att få höra mer Lepa.

Bf 10e Maj
  • Tess82

Kikar in igen och rapporterar. Bltr 120/85, och urinen visade ingenting. Hjärtljud 145. De hade skrivit från förlossningen att jag skulle på koll 2 ggr/vecka så jag ska dit igen på fredag. Har ju nåt att göra i alla fall men nu hoppas jag på att det inte blir så många fler besök där.

Bf 10e Maj
  • Lepa

Tack tjejer! Beräknat var det den 2 maj så det var inte så mycket för tidigt.

Förlossnings berättelsen kommer så fort jag har nån minut över, allt e lite kaos nu. Man vet ju varken in eller ut och lilltjejen kräver ju all uppmärksamhet ;)
    Amningen går frammot men hon e väldigt snyttig så min sambo e iväg o köper en bärsjal för det fick vi provat på BB o hon fullkomligt älskade den! Har nog inte sovit mer än 8 timmar sen tjejen tittade ut men det är det värt...

• Tess82

Åh vad härligt Lepa. Förstår att lilltjejen tar mycket av din tid nu men du får skriva mer när du känner att du har tid och ork. Viktigast nu är ju att ni mår bra. Nu längtar jag ju ännu mer tills min lilla vill titta ut men det ska väl inte dröja allt för länge hoppas jag.

Bf 10e Maj
  • Lepa

För er som vill veta hur min förlossning startade och slutade:

Kl.3.00 fredagen den 27/4 vaknade jag av kraftig mensvärk gick då till toan för att kissa o ut kom en rejäl slemklump blandat med blod. Tänkte inte mer på det eftersom slemproppen hade börjat gå redan tidigare i veckan. Går tillbaka till sängen och börjar få känningar i ryggen som kommer allt mer regelbundet och kraftigare.

Mina värkar kändes nästan enbart i svanket och ibland strålade det ut i ljumskarna.

Ringer till förlossningen kl 4.20 och då har jag värkar var 5-6 min. Dom säger att jag får komma in när jag vill men att jag ska testa med att duscha för att mildra det. Äter lite frukost men får inte i mig mycket eftersom värkarna e ganska kraftiga så jag ställer mig i duschen ca 30 min.
    Vi bestämmer oss för att åka till förlossningen vid 6 för nu kommer värkarna ännu mer tätare. Inne på förlossningen kl 6.20 och nu gör det rejält ont. Blir undersökt och det fastställs att jag öppnat mig 2 cm men får inget smärtstillande förräns jag öppnat mig 3 cm.

Ställer mig i duschen i ca 1 timme men värkarna blir allt mer kraftigare. Blir undersökt igen och har öppnat mig till 3 cm och får då börja ta lustgas o det är helt underbart men det tar lång tid att lära sig för man ska ta den precis när värken börjar men jag tar den försent hela tiden. Får gå och bada tillsammans med lustgas. Min sambo är med mig hela tiden och här börjar en resa som jag aldrig kommer glömma!!!

Väl i badkaret får jag så kraftiga värkar så jag tror att hela kroppen ska slits mitt itu. Klockan är nu ca 10 och jag får jätte täta värkar och e helt borta. Min sambo får hålla i mig så jag inte åker ner under vatten ytan eftersom jag kråmar mig som en orm i badet vid varje värk. Kl.12 tycker dom att det räcker för dom har svårt att hålla mig över vatten ytan. Får direktiv att jag ska vänta in en värk och sen efter den ska vi skynda oss bort till förlossnings rummet. Direkt efter värken e slut går jag ur badet men får en värk precis när jag ställt mig på golvet. Benen viker sig och jag faller till golvet. Blir undersökt och det fastställs att jag e helt öppen...10 cm på 2 timmar. Alla blir chockade eftersom det gått så fort.

Blir nästan buren till rummet och precis där inne får jag en till värk. Värk efter värk avlöser varandra och min sambo säger till sköterskan att spräcka hinna så vattnet går o precis då går vattnet (kl.12.12) och krystvärkarna börjar kl.12.30. Nu käner jag ett enormt tryck neråt och tror hela tiden bebisen e på väg men inte det inte...
    Jag vill bara krysta men får inte för att sköterksan vill att jag ska vidga mig så jag inte spricker så vid varje värk så får jag skrika ut smärtan för jag inte får krysta. Så hör jag bara att nu får du börja krysta och jag tar i vid varje värk för kung och fosterland och efter vad jag tycker är år men i själva verket är minuter som kommer lilla Licia ut kl. 13.11!!! All smärta försvinner och jag kan inte fatta för fem öre att hon ängtligen e ute fast allt gått så snabbt!

Från att kl.10 vara öppen 3 cm till att 2 timmar senare vara öppen 10 cm och och en timme efter det föda en bebis e ju helt sjukt!!!

Sprack bara lite inuti men inget utanpå - allt tack vare kompetent personal som guidade mig genom hela proceduren!

Detta är min förlossning och om ni har frågor så svarar jag mer än gärna på dom ;)

• Emmajohanna

Får börja med att säga STOR STORT GRATTIS till eran lilla tjej Lepa !!!!!!
    Detta är ju helt fantastiskt underbart !!!!!! Läste förlossningsberättelsen nu och tårarna rinner. Tänk, nu är du mamma ! Hur fasen känns det egentligen ?
    Du "vann" alltså våran lista och blev först ut.

Vad bra att du kände att du fick all hjälp och stöd av BM på förlossningen. Och att du inte sprack så mycket. Ska också försöka lyssna på dom så man minskar risken att spricka.

Hur mår DU då ? Och pappan ?
    Ska kika in på hemsidan när jag läst och skrivit klart... Säkert världens sötaste lilla tjej.

Här är det lugna gatan. Förlåt att jag inte varit här inne på flera dagar, det har varit massor att göra, varit på landet och fixat och donat lite, sen så har Internet inte funkat här hemma... Men nu så,

Mår bra gör jag iaf. Känner mig inte så trött och så...Mest nervös faktiskt.

Hur är det med er Tess och Mandel ? Trötta på detta nu antar jag.

Inga slemmisar eller så ?

Än en gång... grattis Lepa !!!!

*** 4 dagar kvar***
  • Emmajohanna

Nu har jag kikat på sidan Lepa och hon är sååå söt Licia !
    hihi, du måste berätta mer om hur känns nu att vara mamma. SÅÅÅÅÅÅ som vi alla väntat.

*** 4 dagar kvar***
Svar på tråden Vi som plussade v34 version 3