• Mandelnougat

Vi som plussade v34 version 3

Nu brudar är vi inne på sista versen (eller trimestern om man så vill! )

Här fortsätter äventyret att vara gravid och forhoppningsvis så hinner vi få vara med om en förlossning innan trådens tid är till ända.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 16:34:37:
    BF lista

Mandelnougat 28/4
    Lepa 2/5
    EmmaJohanna 4/5
    Tess82 10/5
  • Svar på tråden Vi som plussade v34 version 3
  • Tess82

Ja det känns bra med nya bilen, lite rost och nån list som fattades utvändigt men jättefin innuti så det blir jättebra hoppas jag. Har inte hunnit provköra inte ens åkt i den men sambon har ju avklarat några mil i den utan problem. Även han sa igår kväll att det var skönt med en kombi igen så det bara var att lasta in grejer i skuffen. Går ju in en hel del när man fäller sätena.

Ikväll är det min tur med BB-visning. Sambon måste vara hemma med barnen men han har ju varit med på två förlossningar förut så jag vet att han klarar av det (även om han inte längtar direkt). Hoppas att din sambo också fixar det när det är dags EJ. Han kanske blir mer fokuserad då och inte hinner tänka på att det är otäckt.

Här hålls det på med veckostädning för fullt. Tog övervåningen igår och nere idag. Är bara badrummet och toaletten kvar nu men det får bli efter lunch.

Sambon var nyss förbi och skjutsade mig till affärn så jag fick handlat lite. Han hade vägarna förbi i jobbet så han tänkte vi skulle slippa handlingen ikväll eftersom jag ska iväg då. Skönt att ha det klart också. Nu ska jag äta lite sen fortsätta med min städning så jag kan ut och njuta lite av solen sen.

Bf 10e Maj
  • Mandelnougat

Hej tjejer!
    Så har ännu en dag passerat och jag har hunnit med rätt mycket idag faktiskt. Känns som om telefonen vuxit fast i örat på mig efter den här dagen.
    Har pratat med försäkringsbolag, byggfirma, vårdcentralen, löneadmin o en massa annat folk. Helt otroligt vad tiden gått fort!
    Har hunnit med en promenad och att tvätta upp lite bebiskläder.

EJ: Du har inte funderat på att ha en "back-up" som skulle kunna ställa upp som extra stöd _ifall_ sambon skulle behöva luft eller liknande under förlossningen?
    Jag har nog funderat på att ha en "back-up" till en början ifall det skulle sätta igång medan sambon är på jobbet. Då kommer grannen ner och håller mig i handen! Vill inte att han ska behöva åka fram o tillbaka ifall det skulle vara falskt alarm och kanske åka hem tidigt flera dagar i följd.

Lepa: Jag har oxå tänkt på att man borde anmäla till familjerätten innan födelsen men det verkar som att man inte får göra det i förväg här i stan.
    Har inte hunnit fota ännu ,men det kommer. Just nu hänger kläderna på tork så jag tror bilderna blir lite missvisande!

Tess: Jag ska prata med någon läkare imorgon ang min sjukskrivning men jag siktar på att ta ut fp from ca 1 vecka innan eller from BF. Vet inte riktigt hur man ska göra ifall man skulle föda innan BF så känns det ju dumt att vara sjukskriven. Nåja, vi får se. Man borde ju kunna bryta sjukskrivningen ifall man skulle få innan BF tycker jag...

Hur som helst ska jag planera in lite semester i sommar så sambon får vara pappaledig och ha semester i samma veva. DÅ får man ju några extra veckor tillsammans. Tänkte sikta på att få ta ut ca 2 veckor semester. Någon annan som tänkt samma sak?

Nu väntar jag bara på att sambon ska dyka upp så vi får åka och handla lite. SKönt att slippa värsta rusningen innan helgen.

• Lepa

Gomorrn!!!

Fick snällt gå upp 6.30 för att skjutsa sambon till jobbet eftersom jag hämtade honom igår o han fick lämna sin cykel på jobbet.

Igår var vi på socialförvaltningen och skrev under faderskapsintyget, fick världens lustigaste tant som var helt lost!!! Fick skriva under med namnteckning på 3 punkter (om jag inte minns fel) och samma för T. Hon frågade oss 1000 ggr om vi vart säkra på att ha delad vårdnad! T och jag satt bara och försökte hålla oss för skratt. Tror att det är enkelt för oss men tänk sådana par som inte e säkra över vem som e pappa eller om dom vill ha delad vårdnad!

Ja ja nu ska jag på vattengympa och plaska lite!

• Mandelnougat

Godmorgon!
    Har suttit i telefon hela morgonen igen.
    Skulle ju prata med min läkare ang min sjukskrivning och nu visar det sig att han inte ens är där så jag måste gå till en ny läkare (igen! ) på måndag. (sjukskr går ut på lördag)

Vad hemskt Lepa! Jag skulle nästan bli förbenad över att dom ifrågasätter det man säger, med tanke på att man inte ens skulle behövt gå dit ifall man varit gift.

• Tess82

Godmorgon.

Har varit upp sen 7.30 men här har det ju inte gått att komma in.

Var på BB-besök igår kväll, åkte med två andra par från f-gruppen så vi klämde in oss 3 st gravida i baksätet. Lite trångt blev det men det gick bra, ganska stor bil som tur var .

Var ganska litet på förlossningen, fanns 3 rum + 1 sovrum som kunde användas som förlossningsrum. I de 3 vanliga frl rummen fanns badkar och diverse grejer (pallar, bollar och gåbord mm.) som man får använda sig av. Sen brukar det alltid finnas plats för pappan att sova kvar på BB om han vill, känns ju ganska tryggt om man skulle vilja det. Gäller bara att bebis stannar i magen till v 37+0 för annars får man åka till Falun, de har inte samma resurser i Mora med läkare och sånt utifall något skulle gå fel så de tar endast emot "fullgågna". Tyckte att det verkade mysigt där och barmorskorna som vi träffade verkade trevliga, hoppas att alla är det.

Kanske också borde kontakta familjerätten, kan ju vara skönt att ha faderskapet klart innan förlossningen.

Bf 10e Maj
  • Tess82

Var in och kollade på kommunens hemsida och det står att fastställande av faderskap sker efter att barnet är fött och man får automatiskt en kallelse till detta. Kanske lika bra att vänta då. Vill ju att bebisen ska ha pappans efternamn men det kan man väl fixa sen, blir väl automatiskt mitt namn först va?

Bf 10e Maj
  • Mandelnougat

GOdmorgon Tess!
    Jag vet inte om barnet för mammans namn automatiskt men det tror jag inte. Alla syskonbarn har sina fäders efternamn i vår familj.

Nu ska jag själv hoppa i kläderna och ta bussen till sjukgymnasten och få en massa nålar i ryggen och runt bäckenet.
    Hörs sedan!

• Lepa

Barnet får mammans namn inom parantes sen när barnet e fött skickar BB papprerna till skattemyndigheterna som sen skickar papper till föräldrarna. Där ska man fylla i inom 3 månader vad barnet ska heta och vilket efternamn den ska få.

Dom flesta som jag känner har gått innan och fixat faderskapsintyg men det är nog olika från kommun till kommun.

Japp om man e gift så fixas allt automatiskt!

• Emmajohanna

God morgon !

Usch vad osocial jag var i går... Flåt... Skit att jobbet tar sån tid nu på slutet, hade gärna haft det tvärtom istället.... Men men...

Allt bra idag ? Har ni sovit gott ?  

Vad jobbigt att du måste träffa ytterliggare en ny läkare Mandel. Varför kan du inte få samma som du haft tidigare ? Inte där ? Slutat då eller ?

Men du ska se att det går bra ändå , men jag förstår att det är meckigt att varje gång få förklara...

Och grattis till faderskapet Lepa ! Då kan ni andas ut...
    Mina grannar var och gjorde det härom dagen och det roliga är att dom hade gjort provrörsbefruktning, men ändå så ställde dom alla dom där frågorna... Man undrar ibland......

Måste bara fråga er....
    Sen igår kl 20 ca så har jag haft typ som värk / kramper i mensmagen om man säger...
    Det är rätt så konstant, jag känner av att det är något som gör ont.....
    Ibland har det värkt till så pass mycket att jag ropat AJ.  Och inatt så har jag vaknat varje gång jag vänt mig om, det har liksom värkt och krampat så fort jag rört mig...
    Och det är samma idag...
    Vad kan det vara ? Ingen fara säkert, men man blir ju lite nojig....

Skönt med freeeeeedag !!!!!

*** med bebis i magen, v 35***
  • Mandelnougat

Godmorgon!
    Jag var oxå osocial igår, hade en del att fixa med (sjukgymnast, vila osv)
    Ingen aning EJ vad det kan tänkas vara. Jag har haft ont från och till i några dagar nu. Typ som om jag skulle till att ha mens men det går över efter en stund. Tänkte ringa MVC om det idag (tänkte om det var en uvi) för jag har även fått flytningar igen.
    Kan det vara den lill* som borrar ner sig i bäckenet tro?

Sovit gott har jag gjort nu i några nätter och jag misstänker att det är tack vare akupunkturen som jag får sova ut ordentligt. Jag känner mig mycket mer avspänd i kroppen faktiskt.

Kan inte ha min läkare då det är en stafettläkare och denne är bara här vissa veckor. Så får se vad man hamnar hos för prick den här gången.

Svar på tråden Vi som plussade v34 version 3