• Valle

Whiskey...

Halloj alla whiskey drickare....

Tänkte man kunde dela med sig av lite goda tips och sorter man druckit....

Vad gillar du? Skall det bara vara whiskey eller vatten eller is oxå? Hur gör du? Å vaffö då??

Själv dricker jag det mesta i whiskeyväg. Drack bl a en god i lördags när det va hummerkalas hos svågern. En 'first barrol' whiskey från 1976, en speyside. Underbar god. lagom rökig. Den dracks givetvis neutrallt utan tillsatser...

• Svar på tråden Whiskey...
  • davidian

Bara ja som gillar irländarna mest?
    Kilbeggan tex mycket gott för pengarna
    Tycker dom är klart under representerade på bolaget. Där är det mest rad efter rad med Bells som mest duger till att hälla i kaffet.

• Valle

Gammd:

Guuud va gött det är. dvs en underbar lagom rökig whisky med en riktig maffig cigarr till. Sedan förespråkar jag mörk choklad eller mörk tryffel till. Mmmmmm Jag har avnjutigt denna trippel ihop ett antal gånger och älskar det varje gång...

Sedan får jag be om ursäkt för felstavningen i Rubriken :D,

Är det någon som har någon annorlunda whisky historia att förtälja? vore roligt att höra.

• Spirre

Älgpappa: Laga 16-årig är väl favoriten än så länge av de jag provat. Om någon känner för en rökig me tycker att priserna på glasbanken är lite väl tilltagna kan jag alltid rekommedera Caol Ila som kostar 344:- i dagsläget. www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=

• Mikkel räv

Bunnabhain!
    Den är god den!

• Spirre

Någon som funderar på att ta en sväng till Tyskland så kan jag ju alltid varmt rekommendera Bowmore Enigma för överkomliga 26,84 Euro. Till det priset vågar man nästan ha den i kaffet också...

• Pinhead

Prövade Ardbeg för nåt år sedan. Väldigt rökig, men god.

Jag föredrar min whiskey utan vatte. Gillar att det stinger till lite på tungan, som jag tycker man tappar med vatten. Men det är väl en smaksak.

• Henrik556

Spirre: Skall testa Caol lla nästa gång jag är på bolaget. Kollade länken och den verkar spännande.

Vi (gumman och jag) var på Loka brunn för ngra helger sedan och de hade en skottsk kvinna i baren som rek en whisky som var ljus i färgen fast med ganska rökig smak. Den var från ett litet destilleri från hennes hemtrakter. Kommer ej ihåg namnet, var inte så förtjust i den så namnet la jag inte på minnet.

• GAMMD m 6 barn

En pryl som jag använder för att få perfekt kylning utan att ha i vatten är att använda täljstens bitar som jag kyler ner i frysen. Perfekt....Rek varmt!!

Lassemannen m, 6 ungar
  • Dad

Kul vet jag inte om den är men en Whisky historia i alla fall:

Jag pluggade ekonomi på högskola för några år sedan.
    Vi gjorde ett arbete om Macmyra svensk whisky. En av killarna i vår grupp är bror till en av grundarna och eldsjälarna... Man hörde lite för mycket för att våga tro på märket som andra vågade göra... Men nu rullar det visst på riktigt bra. Men för er upplysnings skull så:
    Görs denna fina whisky på exakt samma skotska sätt som den ska göra.
    Det är skottar som provsmakar "rå-whiskyn".
    Det är svenska grödor som används för att framställa produkten.
    Det har ännu inte lagrats någon Macmyra whisky tillräckligt länge för att kunna jämföras med "fingänget" i whisky.

/David

• Renegade

Själv har jag Laphroig som favorit, något jag är ganska ensam om bland bekantskapskretsen. Trevligt att se att så många har samma (goda) smak och gillar rejält rökiga och tunga sorter

Svar på tråden Whiskey...