• Valle

Whiskey...

Halloj alla whiskey drickare....

Tänkte man kunde dela med sig av lite goda tips och sorter man druckit....

Vad gillar du? Skall det bara vara whiskey eller vatten eller is oxå? Hur gör du? Å vaffö då??

Själv dricker jag det mesta i whiskeyväg. Drack bl a en god i lördags när det va hummerkalas hos svågern. En 'first barrol' whiskey från 1976, en speyside. Underbar god. lagom rökig. Den dracks givetvis neutrallt utan tillsatser...

• Svar på tråden Whiskey...
  • Grenadjären

Jag har läst någonstans att det är viss skillnad mellan
    Whiskey och whisky.
    Whiskey kommer enligt vad jag tror mig ha läst, från Irland eller USA(bourbon) och Whisky från Skottland och tex Kanada (blended/malt)
    Någon som kan bekräfta detta??

Kollar på min egen samling och på de Irländska står det Whiskey och på de skotska Whisky...

Favoriter
    Auchentoshan 12 år
    Kanadensisk whisky (Canadian Club)
    Famous Grouse.. den går ju alltid.

Har ni provat Famous Grouse Vintage (malt)??

• bysis07

Det stämmer, whiskey var det irländarna som la till ett e i, de ville väl ge den ett mer exklusivt namn eller nått.

Mina favoriter är
    lagavulin 16
    Bowmore 12 (ej surf)
    Ardbeg 10 el äldre
    Men istort sett alla singlar från islay funkar.

Med andra ord, jag gillar att dricka mina cigarrer...

• Spirre

bysis07: Har du testat Bowmore 12 Enigma? Helgo variant som man köper billigt i Tyskland...

• Grenadjären

Tullamore Dew är ju en fining också... :-P
    Synd att den börjar ta slut

• Erasmus

Grenadjären: Famous Vintage har provats och uppskattats..

Har emellertid tröttnat på Tullamore..smakar mer&mer som diskmedel tyvärr.

Ge mig Glenfarclas, Macallan, Glenlivet, Cragganmore...eller varför inte White Horse? Mmmmm..whiskysug vid lunchtid?

Frid/E.

• 855 GLT

Hehe sitter oxå här på en onsdag o blir sugen:) Tullamore drew är en av dom få maltarna som jag gillar faktiskt.

• Grenadjären

Hm.. Men Tullamore Dew är väl blended!?

Tullamore = Tulach Mhór (Iriska) = Big hill, stor kulle.
    Dew = Initialerna för Daniel E Williams, som anses vara den som betytt mest för distilleriet.

• Biodlaren

Tullamore drew är fin.       Vad ni än köper så köp inte inhemsk italiensk majswhiskey, absolut det vidrigaste jag smakat. Gick inte ens att dricka när den var riktigt kall.

• Grenadjären

Finns något från Thailand/Singapore också som de kallar Whisky. Smakar flygfotogen.

• Pinhead

bysis07 "Med andra ord, jag gillar att dricka mina cigarrer..."

Håller med!

Svar på tråden Whiskey...