• Valle

Whiskey...

Halloj alla whiskey drickare....

Tänkte man kunde dela med sig av lite goda tips och sorter man druckit....

Vad gillar du? Skall det bara vara whiskey eller vatten eller is oxå? Hur gör du? Å vaffö då??

Själv dricker jag det mesta i whiskeyväg. Drack bl a en god i lördags när det va hummerkalas hos svågern. En 'first barrol' whiskey från 1976, en speyside. Underbar god. lagom rökig. Den dracks givetvis neutrallt utan tillsatser...

• Svar på tråden Whiskey...
  • 855 GLT

Lagavoulin är väl den som är RollsRoysen inom genren?

• patrikbarden

Lagavulin är riktigt god! En annan rökig sak som inte kostar lika mycket som lagavulinen är Caol Ila, och då främst den 18-åriga. Mycket rökig smak, ganska olik lagavulin, men på ett positivt sätt. Sen har jag hört att "smokehead" som finns i bolagets beställningssortiment ska vara väldigt prisvärd, men jag har inte tagit mig för att köpa den ännu. Får ta det senare i sommar!

Ingen som vill köpa min Mackmyra Preludium:03 förresten?

• patrikbarden

Lagavulin är riktigt god! En annan rökig sak som inte kostar lika mycket som lagavulinen är Caol Ila, och då främst den 18-åriga. Mycket rökig smak, ganska olik lagavulin, men på ett positivt sätt. Sen har jag hört att "smokehead" som finns i bolagets beställningssortiment ska vara väldigt prisvärd, men jag har inte tagit mig för att köpa den ännu. Får ta det senare i sommar!

Ingen som vill köpa min Mackmyra Preludium:03 förresten? Oöppnad såklart, har bara haft framme flaskan och kollat numret. Tror jag fick nr 6000 nåt.

• ilskobert

Gillar man rökig whisky ska man nog hålla sej till Laphroiag caskstrength, så mycket rökigare o godare kan det inte bli, bara mums i glaset alltså;))

• 855 GLT

Men jag vill ju testa macmyrran????????????

• Ulo

Man tackar för alla tips. Jag tycker det är svårt att vidga sina vyer. Är novis på Whisky men köpte av en händelse några pavor med Laph. och är HELT fast, så j-a schysst. Men tycker som sagt att det nu vore kul att testa något annat, frugan tycker att jag är lite inskränkt. Skall nog köpa någon av de som ni nämnt så får vi se om de kan mäta sig med min kära Laph. quarter cask. Är tveksam men vi får se kanske redan till helgen!

• Pelleping

Jag tycker du ska prova "Bowmore Cask Strength", kanske
    med en skvätt vatten i. Jag köpte min första flaska för ca ett halvår sen och nu börjar den ta slut så man får väl göra en ny handlar-resa till Tyskland snart.
    Gillar man mörk chocklad så är det helt underbart tillsammans med en whiskey.

PS. ALDRIG IS!!!
    DS.

• Erasmus

Jaja..torvig, rökig och asfalterad Islaywhisky e väl bara för Er karlar med hår på bröstet(själv har jag bara några patetiska fjun och gillar naturligtvis därför främst sorter från Speyside) . "ALDRIG IS"? Nä..det stämmer förvisso när det gäller single malts..men när jag dricker blended(eller bourbon) så kan jag fanimig ha i ett par isbitar.

E jävligt sugen på Glenfarclas just nu.

Frid/E

• JonsteR

Erasmun...
    men, jag som ömt vårdar mina små fjun på bröstet gillar oxå "torvib, rökig och asfalterat (islay)whisky. Betyder det då att jag egentligen borde ha en ryamatta på bröstkorgen?

Jag gillar mer den torviga, behöver inte nödvändigtvis lukta skogsbrand när man korkar ur.

Glenfarclas är en rätt intressant whisky, vi säljer två årgångar nu 10 och 15 år. En annan lite kul whiskey är Caol Ila (svarta fåret bland "six classic malts")

• JonsteR

*Aaargh*
    Jag stavade jue fel på namnet. Erasmus, ska det stå.

Svar på tråden Whiskey...